ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو از کمک مالی قطر به غزه دفاع کرد

تندروهای اسرائیلی کمک مالی قطر را موجب قدرت‌گرفتن حماس می‌دانند. تشکیلات خودگردان هم حماس را به همکاری با آمریکا و اسرائیل برای جداکردن غزه از کرانه باختری متهم کرده.

کمک مالی ۱۵ میلیون‌دلاری قطر به گروه فلسطینی «حماس» برای اداره نوار غزه انتقاد برخی سیاستمداران محافظه‌کار اسرائیلی و گروه فلسطینی رقیب «فتح» را به دنبال داشته است. نخست‌وزیر اسرائیل در برابر این انتقادها از کمک مالی قطر دفاع و آن را «یک گام صحیح در لحظه صحیح» توصیف کرد.

غزه با «بحران انسانی» روبه‌رو ست ــ عکس: کارگران غزه در حال توزیع آرد کمکی آژانس پناهندگان سازمان ملل، آرشیو

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان پیش از پرواز به پاریس در جمع خبرنگاران گفت که به بازگرداندن آرامش در مرز غزه و اسرائیل و جلوگیری از بروز بحران انسانی در این باریکه پرجمعیت متعهد است.

او گفت که مجوز انتقال ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه را پس از مشورت با مقام‌های امنیتی اسرائیل صادر کرده است. باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال است که در محاصره اسرائیل قرار دارد.

محافظه‌کاران اسرائیلی منتقد این کمک مالی هستند و می‌گویند حماس با استفاده از این پول قدرتمندتر خواهد شد.

اسرائیل ورود و خروج به باریکه غزه را شدیداً کنترل می‌کند. ساکنان آن از فقر شدید و فقدان و تخریب زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند. سازمان ملل چندی پیش در گزارشی هشدار داد که غزه پس از سال‌ها محاصره اسرائیل به وضعیتی «فاجعه‌بار» درافتاده و با یک «بحران انسانی» روبرو است.

حماس جمعه ۹ نوامبر برای نخستین‌بار پس از ماه‌ها توانست بخش اعظم حقوق به‌تعویق‌افتاده کارمندان در غزه را پرداخت کند.

معترضان فلسطینی از ۳۰ مارس تقریباً به صورت هفتگی در حصار مرزی غزه و اسرائیل دست به اعتراض می‌زنند و خواهان برخورداری از حق بازگشت به سرزمین مادری هستند. تا کنون بیش از ۲۰۰ فلسطینی در این اعتراضات کشته شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اسرائیل را به دلیل استفاده از گلوله جنگی و خشونت «غیرمتناسب» به نقد کشیده‌اند. اما دولت بنیامین نتانیاهو این اتهام را رد کرده و گفته که از «رویه‌های عملیاتی استاندارد» در مقابله با «شورش» پیروی می‌کند.

قطر از ماه اکتبر / مهر شروع به ارسال سوخت به غزه کرده بود اما اسرائیل با اشاره به استفاده معترضان از بادبادک‌ها و وسیله‌های دست‌ساز آتش‌زا در حصار مرزی جلوی صادرات سوخت را گرفت.

یکی از منابع تولید برق برای غزه نیروگاه‌هایی است که با سوخت کار می‌کنند.

انتقاد تشکیلات خودگردان از کمک مالی قطر

تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر منتقد کمک‌های مالی قطر به حماس است.

حماس جمعه ۹ نوامبر برای نخستین‌بار پس از ماه‌ها توانست بخش اعظم حقوق به‌تعویق‌افتاده کارمندان در غزه را پرداخت کند ــ عکس: AFP

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان (وفا) جمعه از این کمک مالی به تندی انتقاد کرد و نوشت که «۱۵ میلیون دلار به قیمت خون فلسطینیان به حماس پرداخت شده است و رهبری حماس با سوء استفاده از این پول در راستای طرح صهیونیستی ـ آمریکایی برای جداکردن نوار غزه از کرانه باختری عمل می‌کند».

پیش از این گزارش شده بود که طرح صلح آمریکا برای فلسطین با کنارگذاشتن ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی، شامل سپردن غزه به مصر و کرانه باختری به اردن خواهد شد. هنوز جزئیات این طرح به طور رسمی اعلام نشده.

دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری آمریکا طرح صلح دولتش برای مسأله فلسطین را «معامله قرن» خوانده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرده که آمریکا دیگر نقش میانجی‌گر صلح را از دست داده است. تنش‌ها بین فلسطینیان و آمریکایی‌ها پس از آن بالا گرفت که ترامپ بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به آنجا منتقل کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.