ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترانه‌ای با صدای آنجلیک کیجو در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول

خواننده سرشناس آفریقایی ترانه «Blwu» را که بیانگر آرزوی صلح در جهان است به زبان یکی از اقوام غرب آفریقا خواند. این ترانه یادآور جنگ خونین تحمیلی به غرب آفریقا هم بود.

آنجلیک کیجو در صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در «طاق پیروزی» پاریس ترانه‌ای به زبان قوم «مینا» اجرا کرد. موضوع ترانه «Blwu» آرزوی صلح و دوستی بود بین ملت‌ها در سراسر جهان.

آنجِلیک کیجو (Angélique Kidjo) ترانه‌سرا، خواننده و فعال اجتماعی اهل بِنین

آنجِلیک کیجو (Angélique Kidjo) ترانه‌سرا، خواننده و فعال اجتماعی اهل بِنین است که شهرتی جهانی دارد. او که در سال ۱۹۶۰ متولد شده، در میان ۵۰ شخصیت برتر قاره آفریقا (بی‌بی‌سی) و صد زن تاثیرگذار جهان (گاردین) قرار دارد. کیجو که جوایز متعدد جهانی از جمله چندین جایزه گِرَمی را دریافت کرده است، یکشنبه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان به مناسبت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در «طاق پیروزی» پاریس ترانه «Blwu»، یکی از ترانه‌های بلا بلو، خواننده فقید توگویی را به زبان «مینا» اجرا کرد.

زبان «مینا» زبان یکی از اقوامی است که در دو کشور توگو و بنین (در غرب آفریقا) زندگی می‌کنند. کاخ الیزه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که موضوع این ترانه آرزوی صلح بین ملت‌هاست.

توگو و بنین در غرب آفریقا از مستعمرات سابق فرانسه بودند. در جنگ جهانی اول، فرانسه با سربازگیری از اهالی این مستعمرات، آن‌ها را به زور وادار به شرکت در یکی از خونین‌ترین جنگ‌های جهان کرد که بین امپراطوری آلمان، بریتانیا، روسیه، فرانسه و عثمانی درگرفت.



دعوت از آنجِلیک کیجو برای اجرای ترانه‌ای به زبان یکی از اقوام استعمارزده می‌بایست یاد و خاطره کشته‌شدگان اهالی مستعمرات فرانسه در جنگ جهانی اول را نیز گرامی بدارد.

اشغال ایران توسط قوای روس و بریتانیا از شمال و جنوب، قحطی گسترده در ایران که سبب مرگ ۴۰ درصد از جمعیت ایران شد و فروپاشی امپراطوری قاجار از پیامدهای این جنگ خونین بود.

نسل کشی ارامنه، نسل‌کشی کردهای علوی و آشوری‌ها و یونانیان در قلمرو امپراطوری عثمانی از نخستین نسل‌کشی‌ها در تاریخ معاصر است که در زمان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.