ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: مقام‌های پاکستانی برای آزاد کردن مرزبان‌های ایرانی تعهد داده‌اند

وزیر خارجه ایران می‌گوید در سفر اخیر خود به پاکستان دو کشور به توافق‌هایی در زمینه نزدیک‌تر کردن همکاری‌های مرزی، حضور مشترک در مرز و اقداماتی از این قبیل دست یافتند.

محمدجواد ظریف درباره سفر اخیر خود به پاکستان در ارتباط با آزادی مرزبان‌های ایرانی گفت همه مقام‌های پاکستانی که با آن‌ها ملاقات کرده متعهد شده‌اند که اقدامات خود در این زمینه را افزایش دهند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۱ آبان، درباره سفر اخیرش به پاکستان درباره چشم‌انداز آزادی مرزبان‌های ربوده‌شده ایرانی گفت: «مقام‌های پاکستانی اعم از نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و فرمانده ارتش پاکستان تعهد کردند که اقدامات خود را برای آزاد کردن همه گروگان‌های ایرانی، افزایش دهند.»

ظریف ۹ آبان در صدر هیئتی سیاسی و نظامی به پاکستان رفت و در آن‌جا با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود و سپس با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد.

وزیر خارجه ایران با بیان این‌که «مقام‌های پاکستانی قول دادند که در آینده خبرهای خوبی برای ایران خواهند داشت»، افزود: «در سفر به پاکستان توافق کردیم تا اقداماتی انجام شود که در دراز مدت از وقوع کارهای شرورانه جلوگیری شود که از جمله این توافق‌ها نزدیک‌تر کردن همکاری‌های مرزی، حضور مشترک در مرز و اقداماتی از این قبیل است.»

به‌گفته ظریف نیروهای مسلح ایران نیز پیگیر اجرائی شدن توافق‌های سفر اخیر به پاکستان هستند.

بامداد ۲۴ مهر در منطقه صفر مرزی لولکدان سیستان و بلوچستان ۱۲ نفر از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه ربوده شدند. برخی از این افراد نیرو‌های بسیج طرح امنیت بودند و برخی دیگر از نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه و نیرو‌های اطلاعات سپاه پاسداران.

گروه جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را پذیرفت.

ساعتی بعد از حمله به مرزبان‌ها، قرارگاه قدس سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد. سپاه در این بیانیه گفت «فریب و تطمیع» سبب شد که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد. سپاه پاسداران همچنین از دولت پاکستان خواست تا «با اشرار و تروریست‌ها» به طور جدی مقابله و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند».

محمدجواد ظریف در مورد استفاده نکردن از ظرفیت‌های محلی در سفر خود به پاکستان گفت: «در آن حوزه‌ها سایر دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی دستگاه‌های نظامی و امنیتی مشغول هستند، آن‌ها نیز دنبال می‌کنند. وزارت امورخارجه نیز در حوزه مشخص به وظایفش عمل می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل می‌کنند.»

علی کُرد، نماینده میرجاوه در مجلس شورای اسلامی ۱۳ آبان گفته بود که سفر یک روزه ظریف به پاکستان عجولانه بود و باید در این‌باره ابتدا با مقام‌های سپاه پاسداران، نمایندگان مجلس، مسئولان و معتمدان محلی هم‌اندیشی می‌شد و با هیئتی متشکل از این افراد به پاکستان سفر می‌کرد.

او همچنین از اجرایی نشدن «دیپلماسی پایدار» از سوی وزارت امور خارجه در مرزهای شرقی انتقاد کرد.

علی کُرد درباره وضعیت کنونی مرزبان‌های ربوده‌شده گفت آن‌ها «در سلامت کامل هستند و در آینده‌ای نزدیک به کشور بازخواهند گشت».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.