ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: بسیاری از پولشویی در ایران نفع می‌برند

شورای نگهبان لایحه «سی اف تی» یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی را رد کرده است. وزیر خارجه ایران می‌گوید پولشویی در ایران یک واقعیت است.

شورای نگهبان لایحه «سی اف تی» یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی را رد کرده است. وزیر خارجه ایران تلویحاً گفته یکی از دلایل مخالفت با لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی این است که بسیاری از پولشویی در ایران منفعت می‌برند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته است:

«بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

۱۳ آبان یک ‌روز پیش از اجرایی‌شدن تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شورای نگهبان لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را علی‌رغم اصرار دولت بر اهمیت تصویب آن رد کرد. از این لایحه به عنوان مهم‌ترین لایحه از مجموع لوایج چهارگانه مبارزه با پولشویی یاد شده است. به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی «حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل سی‌اف‌تی است.»

«گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در نشست خود که از ۲۲ تا ۲۷ مهر برگزار شد اعلام کرد که یک بار دیگر تا فوریه سال آینده میلادی (بهمن‌ سال جاری) به ایران مهلت می‌دهد به بخش بزرگی از برنامه عملیاتی برای پیوستن به این گروه عمل کند. این مهلت به زودی به سر می‌رسد. به گفته محمد جواد ظریف، دولت توان مقابله با «فضاسازی‌ها»‌ی کسانی که از پولشویی نفع می‌برند و به همین سبب با تصویب لوایح مبارزه با پولشویی مخالفت می‌کنند را ندارد:

 «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.»

ظریف اما بلافاصله یادآوری کرد که قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند:

«من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات می‌دانم.»

در روزهای گذشته برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله امامان جمعه از شورای نگهبان خواسته بودند مصوبه مجلس در لوایج چهارگانه را رد کند. آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده خامنه‌ای در خراسان رضوی، جمعه گذشته گفته بود سی اف تی «حرام و نامشروع» است. او ادعا کرده بود که برخی نمایندگان به «قرآن» پایبند نیستند.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی نامه‌ای به مجلس ارسال کرده که بر اساس آن آیت‌الله خامنه‌ای ظاهراً با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفت نکرده. اجرایی شدن «ساز و کار ویژه» اتحادیه اروپا بر اساس مبادله پایاپای نفت با کالا و خدمات به تصویب این لوایح ربط پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    واقعیت اصلی که ظریف هیچگاه جرات اقرار بدان را ندارد این است که کشور ایران ۴۰ سال است که توسط تعدادی دزدِ جانیِ قاچاقچی "اداره" می شود. واقعیت دیگر این است که ملت جانشان به لب رسیده و به جمهوری جهنمی اسلامی گفته اند: "...دیگه تمومه ماجرا!"