ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد

آژانس در گزارش فصلی خود می‌گوید ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را با غنای پایین و همچنین میزان غنی‌سازی اورانیوم را در محدودیت‌های تعیین‌شده از سوی برجام حفظ کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه سه ماهه خود، بر اساس بازرسی‌های قبل از اجرای تحریم‌های جدید آمریکا گفته که ایران همچنان محدودیت‌های اصلی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را رعایت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ عکس از آرشیو

بر اساس گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان، که در اختیار کشورهای عضو قرار گرفته و نسخه‌ای از آن به‌دست خبرگزاری رویترز رسیده است، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را با غنای پایین و همچنین میزان غنی‌سازی اورانیوم را در محدودیت‌های تعیین‌شده از سوی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) حفظ کرده است.

ذخایر اورانیومِ با غنای پایین ایران در روز ۴ نوامبر / ۱۳ آبان، روز قبل از به اجرا گذاشتن دور دوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تأیید شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ذخایر آب سنگین ایران، یکی دیگر از موارد محدودشده در برجام، در تاریخ ۳ نوامبر / ۱۲ آبان تأیید شده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به سیزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام گفت: «این گزارش تصریح می‌کند، آژانس مشکلی در فرایند بازرسی‌ و دسترسی به سایت‌های مربوطه نداشته است.»

غریب‌آبادی همچنین رفتار آمریکا را غیرمسئولانه خواند و افزود ایران اما «رفتار مسئولانه‌ای را اتخاذ کرده و تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۰ اوت / ۸ شهریور در دومین گزارش فصلی خود بعد از خروج آمریکا از برجام نیز اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای همچنان پایبند است. در این گزارش آمده بود که ایران دسترسی به تأسیسات هسته‌ای‌اش را تسهیل کرده و به این ترتیب سبب تقویت اعتماد شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۳ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۲۷ سپتامبر / ۵ مهرماه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران یک انبار هسته‌ای در منطقه «تورقوزآباد» در جنوب تهران دارد که آن را از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته است.

دولت دونالد ترامپ نیز از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بود تا ادعای نتانیاهو را بررسی کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در سخنانی در اجلاس گروه «اتحاد بر ضد ایران اتمى» (UANI) در نیویورک خواهان دسترسی به همه تأسیسات نظامی و غیر نظامی ایران شد و گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند از هر مکانی که لازم است، چه نظامی باشد و چه غیر نظامی، بازدید کند. در صورتی که مطلع شویم که ایران میزان غنی‌سازی خود را افزایش داده، از مجموعه‌ای گزینه‌های مورد نیاز و متناسب استفاده می‌کنیم تا تبعات لازم را به رژیم ایران تحمیل کنیم.»

اما یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲ اکتبر / ۱۰ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقلال آژانس در مورد اجرای اقدامات راستی‌آزمایی بیشترین اهمیت را دارد.

ایران وجود انبار هسته‌ای مورد ادعای اسرائیل را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.