ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: اروپا هنوز برای حفظ برجام آماده نیست

وزیر خارجه ایران می‌گوید تحریم‌ها بر سیاست ایران تأثیری نمی‌گذارند. او بار دیگر از سیاست‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه دفاع کرد و گفت سیاست ایران در منطقه از غربی‌ها «منطقی‌تر» است.

محمدجواد ظریف در مصاحبه تازه‌ای گفته است که اروپا باید بپذیرد که حفظ برجام بدون دادن تاوان اقتصادی ممکن نیست. او بار دیگر همچون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی، هم از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه دفاع کرد و هم از برنامه موشکی آن.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» گفت: «اروپایی‌ها تعهداتی را که [در حفظ برجام] اعلام کردند، به‌طور جدی در محافل سیاسی انجام دادند اما در عرصه اجرا و عمل، موانعی بر سر راهشان قرار گرفت (...) دولت‌های اروپایی هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی را همزمان با دادن بهای اقتصادی ندارند. آن‌ها گمان می‌کنند می‌توانند دستاوردها را بدون دادن تاوان حفظ کنند».

اواخر سپتامبر سال جاری وزیران خارجه ایران و قدرت‌های عضو «گروه چهار به علاوه یک» (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان)، کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای و مدافع حفظ آن، با انتشار بیانیه‌ای به‌منظور حفظ برجام از ایجاد یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات ایران استقبال کردند. هدف این است که شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون استفاده از کانال‌های عادی تراکنش‌های مالی بین‌المللی، با جمهوری اسلامی به داد و ستد بپردازند تا در معرض مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار نگیرند. «ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد.

این «ساز و کار ویژه» هنوز آماده نشده است. دیپلمات‌های اروپایی سه هفته قبل به خبرگزاری رویترز گفته بودند که «ساز و کار ویژه» برای تمامی مبادلات کافی نیست و هدف قانع کردن ایران برای حفظ توافق هسته‌ای است.

محمدجواد ظریف با بیان این‌که «نیاز است حیات توافق با هدف کسب مزایای اقتصادی آن حفظ شود»، گفت ایران هنوز با اروپا، چین و روسیه در تماس است و تلاش می‌کند راه‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها و کاستن از تبعات آن پیدا کند.

«آن‌که باید سیاستش را تغییر دهد، غرب است نه ایران»

ظریف همچنین گفت: «تحریم‌ها تأثیرات اقتصادی دارد اما بر سیاست ما تأثیر نخواهد گذاشت.»

وزیر خارجه ایران درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه و برنامه موشکی آن که هم آمریکا و هم اروپا با آن مخالف‌اند، موضع گرفت و گفت: «ما در برخی امور با اروپا اشتراک داریم و در برخی دیگر، تفاوت نظر. در بخش منطقه‌ای باید گفت که ما جزئی از منطقه هستیم و سیاست‌های ما در قبال آن، از غربی‌ها، منطقی و واقع‌گرایانه‌تر است.»

او غرب را به حمایت از صدام حسین و القاعده متهم کرد و عربستان سعودی را به‌عنوان متحد غرب عامل محاصره اقتصادی قطر و بازداشت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان دانست و با برشمردن این نمونه‌ها گفت: «در مقابل ایران در همه این پرونده‌ها نقشی مثبت ایفا کرده است.»

بحث کشورهای غربی بر سر حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد، حمایت سپاه قدس از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و لبنان و ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن است. در اثر این فعالیت‌ها ایران در صنعا، بغداد، دمشق و لبنان، چهار پایتخت عربی صاحب نفوذ شده است. این موضوع برای ریاض و تل‌آویو و واشنگتن قابل تحمل نیست.

ظریف در مورد برنامه موشکی ایران نیز بودجه‌های نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را با ایران مقایسه کرد و گفت: «آن‌که باید سیاستش را تغییر دهد، غرب است نه ایران.»

بخشی از نگرانی کشورهای غربی از جمله آمریکا و اروپا توسعه برنامه موشک‌های بالستیکی ایران است. با این حال مسئولان جمهوری اسلامی، به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران بارها از افزایش قدرت نظامی ایران و ادامه توسعه برنامه موشکی ایران دفاع کرده‌اند و گفته‌اند حاضر نیستند دست از برنامه‌های موشکی خود بردارند.

سپاه پاسداران مردادماه سال جاری در بیانیه‌ای به‌مناسبت «روز صنعت دفاعی» برنامه موشکی جمهوری اسلامی را موجب «چالش و دغدغه بزرگ جبهه دشمنان» و در رأس آن‌ها آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی دانسته و گفته بود ارتقای ظرفیت‌های دفاعی کشور جد‌ی‌ترین مطالبه رهبر جمهوری اسلامی است و سازمان‌های نظامی حکومت ایران «در این عرصه لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خبرنگار پیر از تهران

    جناب وزیر اتفاقا اگر تاثیر داشت خوب بود.و چرا که اصلا این پوست کلفتی و عدم حس شما از اوضاع ایران و جهان ما را به روز سیاه نشانده. اما در حقیقت این تقضیر شما نیست! تقصیر ما ملت منگ و ملنگ و خوابالوده و مرد رند و نان به نرخ روز خور و صد رو صد رنگ است که شما باشرفان را سرکار آوردیم و کشورمان را این چنین بدست تخریبگران صدر اسلام دادیم. ما مردمی که از تاریخ و تنمدن و فرهنگ خودمان خودمان را بی نصیب کردیم. ما مردمان ناسزاوار این ارث عظیم ایران و پارس. ما مردمانی دریوزه که فقط برای بدست اوردن نواله ای از هر حیوانی حیوانمتر می شویم. برایم بسیار دردآور بود که خبرنگاری در کوچه و خیابان تهران با مردم و خصوصا جوانان گفتگو می کرد. جوانانی بی هویت که کتاب و فرهنگ و تاریخ و سواد را مسخره می کردند و فقط به فکر دلار بودند. آری دلار! شرم بر ما مردم که چنین سفله شدیم و سفله پروردیم و حکومتی این چنین داریم. بیچاره آن جوانی که خودش را آتش زد و فریاد زد ایران ما حتا تونس هم نیست! بله که نیست عزیز سوخته ام. بلخ کشور ما کشور اما زمان است. اما سفله گانی که ما هستیم و سفله ترین هامان را برگزدیده ایم. سلطان ما سلطان سفله گان است! من و ما! این روحانیون و مداحان و ریشوها و حالا کرواتی ها و کت و شلواریهایی که مزدور این حکومت شده اند تصویر خود مایند در آینه. برویم خجالت بکشیم خجالت تنها کاری ست هزینه ی چندانی برامان ندارد. مبارزه ای در پستو ست، پس نه باتوم دارد و نه زندان و نه شکنجه و نه قتل... زندگی کرمی و زالویی و نباتی