ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت امام‌زاده جدید در ایران ممنوع شد

سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد برای مبارزه با هرگونه خرافات اجازه ساخت بقعه جدید را نمی‌دهد. نیمی از امام‌زاده‌ها درآمدزایی ندارند.

سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد برای مبارزه با هرگونه خرافات اجازه ساخت بقعه جدید را نمی‌دهد. نیمی از امام‌زاده‌ها درآمدزایی ندارند.

«امامزاده حمزه» در چرم استان کهگیلویه و بویراحمد. عکس- آرشیو

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در همایشی که در استان خراسان جنوبی برگزار شد، به تأکید اعلام کرد که ساخت بقعه جدید در ایران ممنوع است. حجت‌الاسلام ولی‌الله عادلی در این همایش، در بخشی از سخنانش گفت:

«حدود ۸ هزار بقعه و امامزاده در کشور وجود دارند که از این تعداد ۱۰۰ بقعه و امامزاده در خراسان جنوبی است. سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با هرگونه خرافات و ساخت بقعه جدید مبارزه می‌کند و به هیچ عنوان اجازه ساخت امامزاده جدید را نمی‌دهد.»

در سال‌های گذشته سازمان اوقاف با صدور اطلاعیه‌هایی اعلام کرده که تنها مرجع شناسایی امام‌زاده‌ها‌ در ایران است. با این حال تنها در دو سال گذشته ۷۵ بقعه جعلی در استان گیلان شناسایی شده است. بقعه «قاضیان» در رشت، دو هزار زائر داشت و بقعه «سید صدر» در لاهیجان هم به شفابخشی شهرت پیدا کرده بود تا آن حد که از استان‌های دیگر بیماران برای شفا به این بقعه جعلی مراجعه می‌کردند. خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده بود که تنها در استان گیلان ۹۵۰ بقعه منسوب به ائمه شناسایی شده که هیچیک شجره‌نامه ندارند. برخی از این بقعه‌ها تخریب می‌شوند و از برخی دیگر به عنوان «دارالقرآن» استفاده می‌شود.

احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ایران که متولی اماکن زیارتی منسوب به شیعیان است، مرداد ۹۶ اعلام کرد: ۸ هزار و ۱۵۱ «امامزاده» در ایران به ثبت رسیده است. میزان درآمد سالانه سازمان اوقاف و امور خیریه از این اماکن مذهبی «ناشفاف» است. تابستان سال گذشته گروهی از نمایندگان مجلس خواستار «تحقیق و تفحص» از سازمان اوقاف و امور خیریه شده بودند. در آن ایام سازمان اوقاف از دولت درخواست هفت هزار میلیارد تومان بودجه کرده بود. سازمان اوقاف اعلام کرده بود که ۵۲ درصد امام‌زاده‌ها «درآمدزایی» ندارند و از هدایا و نذورات سهمی نبرده‌اند.

سازمان اوقاف و امور خیریه زیر نظر نهاد رهبری جمهوری اسلامی قرار دارد و رئیس آن با پیشنهاد وزیر ارشاد اسلامی و توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود.

بودجه‌ سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۹۷ چهار هزار و ۳۹ میلیارد و ۸۰۸ میلیون ریال است که در این میان سازمان اوقاف و امور خیریه (دو هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال)، دانشگاه علوم و معارف قرآنی (۳۸۹ میلیارد و۴۰۸ میلیون ریال) و حمایت از مدارس علوم دینی اهل سنت (۸۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال) از این بودجه سهم دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الف ع از تهران

    این به این معناست که همه ی امامان و امامزادگان ساختگی هستند. و دکانهایی بیش نیستند. الان آنقدر دست زیاد شده که کسی را رغبت خرید از این دکانها نیست و کسادی بیداد می کند. برای همین طبق خبری موثق باید حتا چند امامزاده را تخریب کنند. یکی از کارهای مهمشان این است که دنبال شش امام زمان عج هستند که لرستان و آذربایجان و قم و مشهد ظهورریده اند.