ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش اعتراضات کارگرانِ نیشکر هفت‌تپه و فولاد ملی خوزستان - زنان هم آمدند

کارگران گروه ملی فولاد در پنجمین روز و نیشکر هفت‌تپه در دهمین روز اعتصاب‌شان به سمت استانداری خوزستان و فرمانداری شوش راهپیمایی کردند. در تجمع هفت‌تپه کارگران زن هم حضور داشتند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در پنجمین روز و کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در دهمین روز اعتصاب‌شان، به ترتیب به سمت ساختمان استانداری خوزستان و فرمانداری شوش راهپیمایی کردند و مقابل این نهادهای دولتی تجمع کردند. در تجمع هفت‌تپه کارگران زن و خانواده‌های کارگران هم حضور داشتند.

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

روز ۲۳ آبان، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز در پنجمین روز از اعتراض‌های صنفی خود مجدد به سمت استانداری خوزستان رفتند و مقابل این ساختمان تجمع کردند. شعارهای این کارگران در انتقاد به بی‌توجهی مدیران کارخانه و نهادهای دولتی به به مطالبات صنفی‌شان سیاسی‌تر شده است.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران که به‌اختصار به گروه ملی فولاد ایران، فولاد اهواز و فولاد خوزستان هم مشهور است مقابل استانداری خوزستان شعار دادند: "نه حاکم نه دولت، نیستند به فکر ملت؛ دزدها همه همدستن، راه قانون‌و بستن؛ این‌همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی؛ وای رهبر آزاده، مافیا آزاده؟"

شعار اتحاد کارگری، شعار مشترک این دو اعتراض در شوش و اهواز بود:

— Meytham (@Meytham5) November 13, 2018

زنان کارگر، همسران کارگان مرد و خانواده‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه هم روز ۲۳ آبان در دهمین روز اعتصاب‌شان مقابل فرمانداری شوش جمع شدند. کارفرمای خصوصی کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نامش در لیست مجرمان ارزی منتشرشده و مشخص نیست که دستگیر شده یا متواری است.

در تجمع هفت‌تپه زنان نقش فعال داشتند و یکی از زنان کارگر، مطالبات کارگران را به شکل سخنرانی اعتراضی مطرح کرد و از همه کارگران کشور خواست که به جنبش‌های اعتراضی کارگران بپیوندند.

شعار اتحاد صنفی هم در اهواز و هم در شوش

در تجمع مقابل استانداری خوزستان و فرمانداری شوش، هردو گروه کارگران معترض هفت‌تپه و فولاد اهواز شعار اتحاد کارگری دادند.

کارگران گروه ملی فولاد ایران شعار "فولاد، هفت‌تپه، اتحاد، اتحاد" دادند و در هفت‌تپه هم، زنی به نمایندگی کارگران در مقابل فرمانداری شهرستان شوش گفت: "از تمامی اتحادیه کارگری کشور و همه کارگرانی که این روزها مثل ما سفره‌شان خالی از نان است و شرمنده زن و بچه‌شان هستند، می‌خواهم که به این اعتصاب بپیوندند."

— فرشاداسماعيلي (@esmailifarshad) November 14, 2018

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی این سندیکا بیانیه‌ای منتشر کرده که در آن از اعتراضات گروه صنعتی فولاد اهواز حمایت متقابل کرده است. در این بیانیه آمده: "در شرایطی که تعدیل نیروی کار، فقدان امنیت شغلی به‌واسطه رکود حاکم بر اقتصاد و نبود امنیت شغلی، سیاست‌های ویرانگر نئولیبرالی خصوصی‌سازی، ناکارایی مدیریتی، بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی کارفرمایان، و دستمزدهای معوقه به عناصر مشترک اعتراضات مزدبگیران بخش بزرگی از واحدهای نیمه‌جان تولیدی در سراسر کشور تبدیل‌شده و صدای اعتراضات محدود کارخانه‌ای کارگران هم به‌جایی نمی‌رسد، تقویت اراده جمعی کارگران، هم‌افزایی و رساتر کردن صدای مطالبه خواهی با اعتراضات فراکارخانه‌ای پیوند خورده است."

حضور فعال زنان در  راهپیمایی و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه

دهمین روز اعتصاب متوالی کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش گذشت و در این تجمع زنان کارگر و خانواده‌های کارگران مرد هم شرکت کردند. معترضان خواستار انتقال نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی شدند.

راهپیمایی کارگران نیشکر هفت تپه

دور تازه اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن کارفرمای بخش خصوصی نیشکر هفت‌تپه آغاز شد که گفته می‌شود از دریافت‌کنندگان ارز با نرخ مرجع است.

دادستان تهران پیش‌تر بدون افشای نام، گفته بود مدیر یک شرکت در خوزستان که مرتکب تخلف ارزی شده، متواری است.

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در این تجمع شعار دادند: "اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه."

زندگی بیش از ۴۵۰۰ کارگر کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تحت شعاع فساد مالی کارفرمای بخش خصوصی قرار گرفته و وضعیت حقوق صنفی کارگران نامشخص است. این کارگران سه ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند و با توجه به بلاتکلیفی وضعیت شغلی‌شان خواستار انتقال سهام مجتمع از بخش خصوصی به بخش دولتی‌اند.

زنی که در تجمع کارگران در مقابل فرمانداری شوش سخنرانی کرد، گفت: «خواسته ما برگشت نیشکر از خصوصی به دولت است و حالا باید به این آرزو تحقق بدهیم.»

فیلم کامل زنی را که مقابل فرمانداری شوش از جانب کارگران هفت‌تپه سخنرانی کرد، ببینید:

سازمان خصوصی‌سازی ایران در سال ۱۳۹۴ شرکت نیشکر هفت‌تپه را به دو شرکت پیمانکاری «زئوس» و «آریاک» واگذار کرد. این معامله ۲۱۸ هزار میلیارد تومان ارزش داشت که بخش خصوصی تنها شش میلیارد تومان را به صورت نقدی پرداخت کرده و باقی ارزش نقدی این واحد تولیدی قسط‌بندی ۱۸ ساله شد. اکنون با دستگیر یا متواری شدن کارفرمای بخش خصوصی، این واگذاری به بخش خصوصی وضعیت مالکیت نیشکر هفت‌تپه و آینده کاری کارگران را نامشخص کرده است.

کارگران تا کنون به غیر از انتقال سهام نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی این راه‌حل را هم پیشنهاد کرده‌اند که شورایی کارگری برای خودگرانی کارخانه ایجاد شود. اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران، پنج‌شنبه ۱۷ آبان اداره شورایی و خودگرانی کارخانه را خواسته اصلی کارگران اعلام کرده بود.

نیشکر هفت‌تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است که نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد.

تأمین نشدن مواد اولیه از سوی کارفرما در فولاد اهواز

گروه ملی صنعتی فولاد ایران، با چهار هزار کارگر، شامل چندین واحد تولیدی است از جمله کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله‌سازی و ماشین‌سازی است و این کارگران اکنون سه ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند. این کارگران پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزدشان اعتصاب خواهند کرد.

راهپیمایی کارگران گروه ملی فولاد ایران را ببینید:

معوقات مزدی به موضوع توقف تولید در گروه ملی صنعتی فولاد ایران مرتبط است. تولید به دلیل تأمین نشدن مواد اولیه از سوی کارفرمای این مجتمع - که در حال حاضر یک بانک دولتی است – متوقف شده است. گروه ملی صنعتی فولاد ایران از مجموعه شرکت‌های امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) است که پس از دستگیری و اعدام او به اتهام فساد اقتصادی در مقاطع مختلف زیر نظر قوه قضائیه، بانک ملی و بخش خصوصی اداره شده است.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفته‌اند حتی اگر کارفرما دستمزد عقب‌افتاده آنها را هم پرداخت کنند به اعتراض‌های خود بر اساس نبود مواد اولیه برای کار ادامه خواهند داد. بدون مواد اولیه، واحد‌های تولیدی این مجتمع باید کار را کنار بگذارند.

در روز ۲۲ آبان و در چهارمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران پیش از استانداری خوزستان مقابل دفتر نماینده‌های مردم اهواز در مجلس تجمع کرده بودند که پاسخی از جانب این نمایندگان دریافت نکردند.

اعتراضات کارگری در خوزستان در تمام هفته گذشته ادامه داشته است. کارگران پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، شهرداری‌ها، گروه ملی فولاد و هفت‌تپه از جمله کارگرانی هستند که اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دانیال

    درود و هزاران درود بر زنان آزاده و دلیری که نه پشتیبان بلکه رهبران رهروان راه آزادی و عدالتند.

  • نیمی از آسمانها را در سر پنجهء زنها ببین

    در دور ه های گذشته سالهای.۸۶.و۸۷ - از اولین روز ها اعتراض و اعتصاب در هفت تپه - کارگران زن و همسران کارگران در صف مقدم مبارزه بوده و این حضور، نیروی طبقاتی مبارزه را دوچندان کرده است. امروز ۲۳ آبانماه ، بار دیگر شیر زنان مبارز و آگاه با حضور خود در تجمع کارگران نیشکر هفت تپه - مقابل فرمانداری شوش - با سخنرانی شجاعانه، پرمحتوا و انرژی بخش ، عزم و اراده جمعی کارگران را بیشتر کرد. باید باور داشت بدون حضور فعال زنان، مبارزه سر از ناکجا آباد در خواهد آورد. مبارزه برای مطالباتی که خاصه زنان است باید با مبارزه روزانه کارگران گره بخورد و این امر تنها با یک نگاه طبقاتی امکان پذیر است. ما بعنوان سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ، سپاس خود را نثار زن سخنران می کنیم که مستحکم ، با شهامت و آگاهانه به دفاع از مبارزات جاری پرداخت و به درست خواستار اتحاد و همبستگی سراسری کارگران شد. درود بی پایان نثار شما باد. مهر بانوی گرامی. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ۲۳ابانماه ۹۷

  • نیمی از آسمانها را در سر پنجهء زنها ببین

    #هفت_تپه #اعتصاب_سراسری_اتحاد_ #همبستگی #زنان_نیمی_از_جامعه_هستند کارگران؛ هم زنجیران؛ زنان نیمی از جامعه هستند. زنان بعنوان نیمی از جامعه با داشتن ستم های مختلف ، مصمم و با اراده، در امر مبارزه، همیشه در صف اول قرار داشته اند. زنان کارگر نه تنها به مانند کارگران مرد در محیط کار استثمار و مورد بی حقوقی ،تبعیض و استثمار قرار می گیرند، بلکه به دلیل زن بودن، هم مورد ستم جنسی قرار می گیرند. زنان آگاه و پیشرو همیشه در عرصه مبارزه پیش قدم بوده و هر کجا که حضور داشته اند ، با ارائه مباحث جدی و عمیق نشان داده اند نه "کمتر" هستند و نه " ضعیفه" بلکه انسانهایی هستند که جامعه طبقاتی ستم های گوناگونی را بر آنان تحمیل کرده است؛ اما این ستم و فرهنگ عقب مانده باعث نشده است که زنان کارگر و همسران کارگران دست از مبارزه بردارند. هر چند زنان، داری خواسته ها و مطالبی هستند که خاصه زنان می باشد- از جمله داشتن حق پوشش اختیاری،حق طلاق ،حق انتخاب و...- اما در نهایت مبارزه طبقاتی کارگران بدون حضور فعال زنان کارگر و زحمتکش غیر ممکن خواهد بود. زنانی که خود نان آور خانواده هستند مستقیما مورد استثمار قرار می گیرند و آنجا که بعنوان همسر و مادر ، در خانه داری - کار بی اجر و مزد - مشغول کار هستند ، مورد ستم و اجحاف قوانین سرمایه داری قرار می گیرند. زنان کارگر و همسران کارگران در نیشکر هفت تپه بارها به اثبات رسانده اند که بدون حضور چشم گیر آنان، مبارزه به سادگی به پیش نخواهد رفت.

  • سعید سلطانپور

    ای دوست ای برادر زندانی این جا میان مسلخ اندیشه و امید روی فلات خون و فلز و کار روی کران ماهی و مروارید در بندر نظامی نفت و ناو در کشتزارهای برنج و چای و در کنار گله و گندم ما این بام های کوچک توفان آهنگ پیشگوئی توفان ناگهان در بندهای سرد قزل قلعه و اوین و حصار زندانیان خسته ی این خاک نیستیم زندانیان خسته ی این خاک دیگرند زندانیان خسته ی این خاک در بند کارخانه و کار ستمگرند انبوه سرخ رنجبران اینجا زندانیان خسته ی زندان کشورند اینجا سلاح و سکه و جاسوس فرمانروای دوره ی شدادی است و خانه های مردم و سرتاسر فلات انبوه بندهای عمومی و انفرادی ست ایران در این میانه ی تشویش مفهومی از اسارت و آزادی ست و باز همچنان ما این بام های کوچک توفان آهنگ پیشگوئی توفان ناگهان با داغ های تافته – گل های زخم و پوست – با سینه های سوخته می خوانیم از بند بند قلعه ی تاریک آزادی ای تحول خونین ای انقلاب دور و نزدیک