ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفای لیبرمن دولت نتانیاهو را در تنگنا قرار داده است

وزیر دفاع اسرائیل با استعفای اعتراضی خود موجب شده تا اکثریت طرفداران دولت نتانیاهو در پارلمان کاهش یابد و راه برای انتخابات زودهنگام در اسرائیل هموار شود. دولت نتانیاهو تضعیف شده است.

آویگدور لیبرمن در اعتراض به آتش‌بس اسرائیل با حماس از دولت نتانیاهو استعفا داد. حماس و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در نیروهای مسلح ایران، استعفای لیبرمن را «پیروزی مقاومت» خواندند. این استعفا از شمار اکثریت طرفداران دولت نتانیاهو در پارلمان کاسته است و امکان برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل را فراهم می‌سازد. دولت نتانیاهو تضعیف شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

به‌گزارش آسوشیتدپرس، استعفای روز گذشته، چهارشنبه ۱۴ نوامبر / ۲۳ آبان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل اکثریت پارلمان این کشور را زیر سئوال می‌برد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حال حاضر تنها ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در حمایت از دولت خود دارد و به‌نظر می‌رسد که روزهای دولت اسرائیل به پایان نزدیک می‌شوند.

استعفای ناگهانی آویگدور لیبرمن در اعتراض به آتش‌بس اسرائیل با حماس پس از دو روز درگیری نظامی در نوار غزه، و همچنین مجوز اسرائیل به پرداخت ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه صورت گرفت.

لیبرمن خواهان برخورد شدیدتر با حماس در پی شلیک چندین موشک از غزه به خاک اسرائیل بود.

درگیری‌های روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته پس از جنگ ۵۰ روزه در سال ۲۰۱۴ شدیدترین درگیری‌های نظامی بین حماس و اسرائیل بود. مأموران اطلاعاتی اسرائیل در یک عملیات محرمانه نور برکه، یکی از فرماندهان گردان‌های القسام حماس را کشتند و حماس نیز بیش از ۴۰۰ موشک و راکت به اسرائیل شلیک کرد. ارتش اسرائیل در پاسخ بیش از ۱۰۰ نقطه در نوار غزه را بمباران و ساختمان شبکه تلویزیونی الاقصی را با خاک یکسان کرد.

در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۵ فلسطینی و دو اسرائیلی کشته شدند.

پیش از آغاز این درگیری‌ها، بنیامین نتانیاهو، یکشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان اعلام کرده بود که پس از مشورت با مقام‌های امنیتی اسرائیل مجوز انتقال ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه را صادر کرده است. محافظه‌کاران اسرائیلی منتقد این کمک مالی هستند و می‌گویند حماس با استفاده از این پول قدرتمندتر خواهد شد. تشکیلات خودگردان فلسطین که در کرانه باختری رود اردن مستقر است نیز از این اقدام اسرائیل انتقاد کرد و آن را به‌سود حماس برای جداسازی کرانه باختری از غزه دانست.

جنبش حماس استعفای آویگدور لیبرمن را «پیروزی سیاسی برای غزه» خواند. سامی ابو ظهری، سخنگوی حماس روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که استعفای وزیر دفاع اسرائیل نشان‌دهنده «شکست و ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین» است و «استقامت نوار غزه موجب شوک سیاسی به اسرائیل شد».

سرلشکر یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نیروهای مسلح ایران نیز همین موضع حماس را گرفت و گفت استعفای لیبرمن «نشانه پیروزی‌های اخیر فلسطینیان است».

صفوی پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان گفت: «موازنه قدرت به نفع فلسطینیان تغییر یافته و فلسطینیان در این زمینه برتری به دست آورده‌اند.»

او اظهار امیدواری کرد که «تا ۲۵ سال آینده» اسرائیل «از منطقه محو شود».

آویگدور لیبرمن در سال ۱۹۷۸ هنگامی که ۲۰ ساله بود از اتحاد شوروی سابق به اسرائیل مهاجرت کرد. او از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۲ وزیر خارجه بنیامین نتانیاهو بود و بعد به‌دلیل پرونده فساد مالی از این سمت استعفا کرد و ۱۱ ماه بعد، پس از تبرئه به‌دلیل فقدان شواهد به وزارت خارجه بازگشت. او عضو حزب ناسیونالیست افراطی «اسرائیل خانه ما» است.

رادیو اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از رایزنی با مشاورانش قصد دارد نفتالی بنت را جانشین لیبرمن کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.