ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۵ نفر از مرزبانان ایرانی آزاد شدند

فرمانده سپاه می‌گوید گروگان‌گیران خواهان آزادی نیروهای خود در ایران شده‌اند و به همین دلیل همه مرزبانان را آزاد نکرده‌اند. سخنگوی سپاه می‌گوید هنوز هیچ‌ مرزبانی آزاد نشده‌، قول آن داده شده.

فرمانده کل سپاه پاسداران از آزادی شماری از مرزبانان ایرانی در پاکستان خبر داد. او گفت گروگان‌گیران به این دلیل همه مرزبانان را آزاد نکرده‌اند که خواهان آزادی تعدادی از نیروهای خود در ایران هستند. سخنگوی سپاه پاسداران نیز می‌گوید هنوز هیچ کس آزاد نشده و فقط قول آزادی مرزبانان داده شده است.

مرزبانان ایرانی ـ عکس از آرشیو

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، پنج‌شنبه ۲۴ آبان درباره مرزبانان به گروگان گرفته شده ایران گفت: «تاکنون ۵ یا ۶ نفر آزاد شده‌اند و قرار است نیروهای پاکستانی آن‌ها را به کشورمان تحویل دهند.»

او افزود گروگان‌گیران «خواهان آزادی تعدادی از نیروهای خود در کشور ما هستند؛ برای همین تمامی گروگان‌ها را آزاد نکردند با این حال جمهوری اسلامی و دولت پاکستان ضمن رد درخواست‌های آنها تلاش‌های خود را برای آزادی تمامی گروگان‌های ایرانی دارند.»

جعفری این تلاش‌ها را «زمان‌بر» اعلام کرد.

۲۴ مهرماه سال جاری در منطقه صفر مرزی لولکدان سیستان و بلوچستان ۱۲ نفر از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه ربوده شدند. برخی از این افراد نیرو‌های بسیج طرح امنیت بودند و برخی دیگر از نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه و نیرو‌های اطلاعات سپاه پاسداران.

گروه جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را پذیرفت.

ساعتی بعد از حمله به مرزبانان، قرارگاه قدس سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد. سپاه در این بیانیه گفت «فریب و تطمیع» سبب شد که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران نیز روز پنج‌شنبه درباره آزادی چند تن از مرزبانان ربوده شده در میرجاوه گفت: «هنوز هیچ‌کدام از مرزبانان ربوده شده آزاد نشده‌اند. بنابر قولی که طرف پاکستانی داده است تروریست‌ها حاضر شده‌اند ۵ نفر از ربوده شدگان را آزاد کند اما باید دید با مرور زمان چه نتیجه‌ای را می‌توانیم بگیریم.»

این در حالی است که شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفته است که ۵ نفر از سربازانی که در مرز میرجاوه ربوده شده بودند حدود سه روز پیش به مقامات دولتی پاکستان تحویل داده شدند.

رمضان شریف افزود: «آن‌ها اعلام کرده بودند که در مرحله اول ۵ نفر از مرزبانان ربوده شده را آزاد می‌کنند اما سپاه به دنبال آن است تا تمامی مرزبانان را آزاد کند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۹ آبان در صدر هیئتی سیاسی و نظامی به پاکستان رفت و با مقام‌های پاکستانی درباره آزادی مرزبانان ایرانی سخن گفت. او در این سفر با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این سفر گفت مقام‌های پاکستانی وعده و تعهد دادند که دولت این کشور همه تلاش‌ها و اقدامات خود را برای آزادی مرزبانان کشورمان انجام می‌دهد.

ایران تاکنون چند بار از پاکستان به‌دلیل ناامنی در مرزهای خود توضیح خواسته است. جمهوری اسلامی معتقد است که گروه‌های مسلح از پاکستان وارد خاک ایران می‌شوند، دست به عملیات تروریستی می‌زنند و سپس به پاکستان بازمی‌گردند.

استان سیستان و بلوچستان در سه دهه گذشته محل درگیری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و مخالفان بوده است. در سال‌های اخیر مناطق جنوب شرقی ایران و هم‌مرز با پاکستان، شاهد رویدادهای خشونت‌باری بوده و مسئولیت برخی از ترورها، انفجار‌ها و عملیات نظامی را گروه‌هایی چون جندالله و جیش‌العدل به عهده گرفته‌اند.

جندالله و جیش‌العدل خود را مدافع حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.