ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده ایران در اوپک: آن‌ها که از قیمت نفت ناراضی‌اند تولید خود را کاهش دهند

عربستان سعودی از کاهش قیمت نفت ناراضی است. کاهش تولید اما به دلیل اشباع بازار از نفت آمریکا اثر محسوسی بر قیمت نفت نخواهد گذاشت.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک از کشورهای تولیدکنده نفت خواست که اگر از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهان ناراضی‌اند می‌بایست سطح تولید خود را کاهش دهند. به دلیل افزایش ۲۵ درصدی تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا، کاهش سطح تولید اوپک در درازمدت اثر محسوسی بر بازارها نخواهد گذاشت.

مقر اوپک در وین (عکس: آرشیو)

روز گذشته (پنجشنبه) خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام سعودی که نام آن‌ها اعلام نشده بود گزارش داده بود که عربستان سعودی از ایالات متحده آمریکا خشمگین است که سبب شد قبل از اعمال تحریم نفتی ایران، میزان تولید نفت در سطح جهان افزایش یابد و در همان حال بر خلاف انتظار سعودی‌ها،  هشت کشور را که از عمده‌ترین خریداران نفت از ایران بودند به طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف کرد.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک جمعه ۲۵ آبان به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است:

«ایران در تحریم است و اگر سایر اعضاء از قیمت‌های کنونی ناراضی هستند، باید تصمیم بگیرند و تولید خود را کاهش دهند. میزان کاهش تولید به ما ربطی ندارد، زیرا ایران قصد کاهش ندارد. بنابراین بقیه باید تصمیم بگیرند. ایران در حال حاضر نمی‌تواند برای سایر اعضاء تعیین تکلیف کند و رقمی را برای سایر اعضا مشخص کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز عربستان سعودی در نظر دارد برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی، در هماهنگی با سایر اعضای اوپک میزان تولید نفت خام را به میزان یک میلیون و چهار صد هزار بشکه در روز برابر با یک و نیم درصد تولید روزانه نفت خام در جهان کاهش دهد.

یک مقام آگاه سعودی به رویترز گفته است:

«سعودی‌ها از ترامپ عصبانی‌اند و اعتمادشان را به او از دست داده‌اند. آمریکا آن‌ها را از معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران آگاه نکرده بود.»

۱۵ عضو اوپک در ماه گذشته میلادی در مجموع در روز ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند: روزانه ۳۹۰ هزار بشکه بیش از سپتامبر سال جاری. همزمان تولید نفت ایران در اکتبر صد هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۵ نوامبر/۱۴ آبان گفته بود توقف کامل صادرات نفت ایران بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند و سبب افزایش قیمت نفت می‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای اجرای اصلاحات اقتصادی در عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که قیمت هر بشکه نفت برنت جمعه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ رآبان ۴۸ سنت افزایش یافته و به  ۱۰, ۶۷  دلار رسیده است.

به گزارش رویترز بازارهای جهانی در انتظار کاهش میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک‌اند. روسیه اعلام کرده که فعلاً بازار را زیر نظر می‌گیرد.

در اثر افزایش ۲۵ درصدی تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا ذخایر نفتی جهان اشباع شده‌اند. به همین سبب کاهش تولید اوپک اثر محسوسی در افزایش قیمت نفت نخواهد داشت.

یک مقام بلندپایه آمریکایی به بلومبرگ گفته بود معافیت از تحریم نفتی ایران موقتی است. دولت آمریکا قصد دارد با اعطای این معافیت‌ها تعادل دقیقی در بازار به وجود بیاورد: از یکسو مطمئن شود نفت کافی در بازارهای جهانی وجود دارد و جلوی افزایش قیمت مخرب بنزین را بگیرد و از سوی دیگر باید اطمینان داشته باشد که دولت ایران درآمد کافی نداشته باشد و گرنه تحریم‌هایش تأثیری نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.