ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چالش ارتش آمریکا با رسیدن پناهجویان آمریکای مرکزی به مرز

ترامپ اقدام هزاران پناهجوی آمریکای مرکزی برای ورود به خاک آمریکا را «یورش» به خاک کشورش خوانده اما یک فرمانده ارتش آمریکا در مرز می‌گوید کاروان پناهجویان را «دشمن» نمی‌داند.

هزاران پناهجوی آمریکای مرکزی پس از هفته‌ها راهپیمایی سرانجام خود را از طریق مکزیک به مرز آمریکا رساندند. دونالد ترامپ حرکت پناهجویان به سمت آمریکا را «یورش» خوانده بود اما یک کاپیتان ارتش آمریکا که با نیروهای خود برای تقویت مرز جنوبی در سن دیگو مستقر شده می‌گوید پناهجویان «دشمن» نیستند و برای زندگی بهتر سرزمین‌های خود را ترک کرده‌اند.

هزاران پناهجو به دلیل فقر و خشونت از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا گریخته‌اند

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان نخستین دسته از پناهجویان آمریکای مرکزی، پس از راهپیمایی طولانی، به مرز آمریکا در مکزیک رسیدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌تازگی دستور افزایش نیروهای امنیتی در مرز جنوبی و جلوگیری از ورود کاروان پناهجویان را داد. مقامات امنیتی آمریکا نیز بیش از پنج هزار سرباز و ۲۱۰۰ نیروی مرزی اضافی را به مرز با مکزیک در سن دیگو فرستاده‌اند.

گاستر کانینگهام، کاپیتان ارتش آمریکا درباره حضور پناهجویان آمریکای مرکزی در مرز این کشور به رویترز گفت: «من آن‌ها را دشمن نظامی نمی‌شمارم و نظامیان آمریکا چنین کاری نمی‌کنند. آن‌ها به سادگی پناهجویانی هستند که در جست‌وجوی زندگی بهتر و پناهندگی به سوی آمریکا حرکت کرده‌اند.»

کانینگهام که سخنگوی نیروی دریایی یگان رزمی است، افزود: «ارتش به هیچ وجه آن‌ها را به‌عنوان دشمن یا به هر شکلی از آن، طبقه‌بندی نمی‌کند.»

این در حالی است که دونالد ترامپ ۲۹ اکتبر / ۷ آبان در پیامی توئیتری حرکت کاروان پناهجویان آمریکای مرکزی را «یورش» توصیف کرده و نوشته بود: «بسیاری از اعضای باندهای جنایتکار و شماری از مردمان بسیار بد در کاروان پناهجویانی هستند که به سوی مرزهای جنوبی ما می‌آیند. لطفاً برگردید، شما تا زمانی که از مسیر قانونی اقدام نکنید، اجازه ورود به ایالات متحده آمریکا را ندارید. این یورش به کشور ماست و نظامیان ما در انتظار شما هستند.»

مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از اصلی‌ترین وعده‌های ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود. او تلاش کرد با ایجاد حساسیت فوق‌العاده نسبت به کاروان پناهجویان آمریکای مرکزی و تبلیغات منفی حول آن، نظر رأی‌دهندگان انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا را نسبت به جمهوری‌خواهان مساعدتر کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داد که هزاران سرباز (۱۰-۱۵ هزار) را به خدمت بگیرد تا جلوی حرکت کاروان مهاجران را بگیرند، مهاجرانی که در کشورهای خود اغلب قربانی خشونت و تبعیض بوده‌اند. پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا گریخته‌اند. بیشتر آن‌ها از هندوراس، کشور فقیر آمریکای مرکزی هستند.

به‌گفته گاستر کانینگهام، در حال حاضر شمار نیروهای آمریکایی در مرز مکزیک به حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. او در هفته آینده تصمیم خواهد گرفت که این نیروها را به خانه‌های خود بازگرداند و یا بخشی از آن‌ها در مواضع مرزی جدید مستقر کند.

پنتاگون می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای برقراری ارتباط نیروهای آمریکایی با پناهجویان وجود ندارد و آن‌ها وظیفه پشتیبانی از گمرکات و مرزبانی ایالات متحده (CBP) را انجام داده‌اند، از جمله استقرار سیم‌های خاردار و ساخت مسکن موقت برای خود و پرسنل گمرکات و مرزبانی.

گاستر کانینگهام می‌گوید: «تا آن‌جا که ما با پناهجویان مواجه هستیم، این احتمال (برقراری ارتباط) صفر است؛ زیرا این کار ما نیست. کار ما این است که حصار مرزی را تقویت کنیم و گمرکات و مرزبانی را قادر سازیم کار خود را انجام دهند.»

در روزهای اخیر، حدود ۱۰۰۰ پناهجو به شهر مرزی تیخوانای مکزیک وارد شده‌اند که انتظار می‌رود در چند روز آینده نیز به همین تعداد وارد این شهر شوند.

دولت آمریکا طرح جدیدی برای نظام پناهنده‌پذیری کشور در دست دارد که براساس آن پناهجویان و مهاجرانی که غیرقانونی از مرز جنوبی آمریکا وارد این کشور شوند، دیگر نمی‌توانند درخواست پناهندگی کنند.

وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گویند این طرح جلوی پناهندگی کسانی را که محدودیت‌های وضع‌شده توسط رئیس‌جمهوری را نقض کنند، می‌گیرد.

این در حالی است که براساس قوانین آمریکا رسیدگی به درخواست پناهندگی افرادی که از خشونت در کشور خودشان گریخته باشند، الزامی است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا این طرح جدید دولت آمریکا را «غیرقانونی» می‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.