ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو برای نجات دولتش وزارت دفاع را خود به عهده می‌گیرد

با استعفای لیبرمن از وزارت دفاع اسرائیل، نتانیاهو با نفتالی بنت رهبر حزب «خانه یهودی» دیدار کرد. بنت می‌خواست وزیر دفاع شود اما مذاکرات آن‌ها به نتیجه نرسید و دولت اسرائیل وارد بحران جدیدی شد.

سخنگوی حزب حاکم لیکود در اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات نتانیاهو با نفتالی بنت رهبر حزب «خانه یهودی»، بزرگترین حزب متحد لیکود در دولت ائتلافی، برای تعیین وزیر دفاع جدید به نتیجه نرسید و نتانیاهو خود مسئولیت وزارت دفاع را برعهده خواهد گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ظهر جمعه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان در دفتر خود در اورشلیم، با نفتالی بنت رهبر حزب «خانه یهودی» دیدار کرد. بنت پست وزارت دفاع را می‌خواست به عهده بگیرد اما دیدار این دو بدون توافق پایان یافت.

دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو در پی استعفای آویگدور لیبرمن از وزارت دفاع در روز چهارشنبه گذشته، در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. استعفای ناگهانی لیبرمن در اعتراض به آتش‌بس اسرائیل با حماس پس از دو روز درگیری نظامی در نوار غزه، و همچنین مجوز اسرائیل به پرداخت ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه صورت گرفت.

حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» به‌رهبری لیبرمن با استعفای او از دولت ائتلافی کنار کشید و پنج نماینده آن از حمایت از دولت نتانیاهو دست کشیدند.

یک سخنگوی حزب لیکود، به‌رهبری نتانیاهو، پس از دیدار نفتالی بنت و نتانیاهو اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل در حال حاضر خود مقام وزیر دفاع را به عهده می‌گیرد.

سخنگوی لیکود گفت نخست‌وزیر پس از دیدار با بنت با سایر شرکای ائتلاف خود تلفنی صحبت کرد و از آن‌ها خواست تا «همه تلاش‌های خود را به خرج دهند و نگذارند دولت دست راستی منحل شود» و از ورود چپ به قدرت جلوگیری کنند.

یک منبع نزدیک به حزب «خانه یهودی»، متعلق به نفتالی بنت، به رویترز گفته است که پس از دیدار بنت با نتانیاهو «روشن شد که هر چه سریع‌تر باید انتخابات برگزار شود و امکان ادامه کار دولت فعلی وجود ندارد».

نفتالی بنت شب گذشته، پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان در یک نشست خبری، به صراحت اعلام کرد که خود را شایسته‌ترین فرد برای احراز مقام وزارت دفاع می‌داند. او افزود هدفش بازگرداندن قدرت بازداری ارتش اسرائیل در برابر «ترور فلسطینی‌ها» است. او در ماه‌های اخیر لیبرمن را به‌دلیل آن‌چه ضعف در برابر سازمان‌های فلسطینی‌ در غزه می‌خواند، بارها مورد انتقاد قرار داده بود.

نفتالی بنت گفته بود که اگر پست وزارت دفاع را به او ندهند از دولت جدا خواهد شد و آنگاه سقوط کابینه قطعی خواهد بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که سایر شرکای دولت ائتلافی با وزیر دفاع شدن نفتالی بنت مخالف بودند. بیشتر وزیران حزب لیکود و شخصیت‌های اصلی آن نیز با سپردن پست وزارت دفاع به رهبر حزب «خانه یهودی» مخالفت کردند.

بنت اعلام کرد که تاریخ برگزاری انتخابات روز یکشنبه آینده تعیین خواهد شد.

موشه کهلون، وزیر دارایی و رهبر حزب میانه کولانو هم خواستار برگزاری انتخابات قبل از تاریخ برنامه‌ریزی شده در ماه نوامبر شده است.

قبل از بحران اخیر ائتلاف نتانیاهو ۶۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) را در اختیار داشت که با خارج شدن لیبرمن از دولت شمار کرسی‌های آن به ۶۱ رسید. اگر دولت ائتلافی هشت نماینده حزب نفتالی بنت را هم از دست بدهد اکثریت خود را از دست خواهد داد.

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب حاکم لیکود در انتخابات پارلمانی بعدی احتمالاً بیشترین کرسی‌ها را به‌دست خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.