ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی ۱۵ نفر از ۱۸ شهروند بهایی بازداشت‌شده در اصفهان

۱۵ نفر از ۱۸ شهروند بهایی بازداشت‌شده در اصفهان که پنج‌شنبه ۲۴ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، آزاد شدند و سه نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

۱۵ نفر از ۱۸ شهروند بهایی بازداشت‌شده در اصفهان که پنج‌شنبه ۲۴ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، آزاد شدند و سه نفر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

عکس از آرشیو

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۶ آبان از قول یک منبع مطلع گزارش کرده است که «فرید امینی» و «نسرین خواجه»، در منزل «مژگان خوشحال» با ۱۵ نفر دیگر از شهروندان اصفهانی در جریان «کلاس سلامت» بازداشت شدند و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

از محل نگهداری این سه شهروند بهایی اطلاع دقیقی در دست نیست.

اول مهر ماه امسال نیز هشت شهروند بهایی به نام‌های افشین بلبلان، انوش راینه، میلاد داوردان، فرهنگ صهبا، بهاره زینی (سبحانیان)، سپیده روحانی، فوژان رشیدی و سهام آرمین توسط نیروهای امنیتی در بهارستان اصفهان بازداشت شده بودند.

مرداد ماه امسال نیز شماری از بهاییان شیراز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شدند. بازداشت این شهروندان بهایی در حالی‌ صورت گرفت که بعضی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی خبر از بازداشت دست‌کم ۴۰ شهروند بهایی در شیراز در یک عملیات برنامه‌ریزی شده دادند اما منابع حقوق بشری از جمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نتوانستند صحت این ادعا را تایید کنند.

پیگیری بازداشت بهاییان بازداشت‌شده در شیراز از سوی مهدی حاجتی، یکی از نمایندگان شورای این شهر به بازداشت او انجامید. نهادهای امنیتی عصر پنج‌شنبه پنجم مهر ماه او را بازداشت کردند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، علت دستگیری او را حمایت از «فرقه ضاله» بهاییت اعلام کرد.

حاجتی در توییتر خود نوشته بود: «۱۰ روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته، کم نگذارد.»

او عصر روز یک‌شنبه ۱۵ مهر با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما دیگر در جلسات شورا حاضر نشده است.

در واکنش به این بازداشت‌ها، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود از تضییع حقوق اقلیت‌ها در ایران، از بازداشت مهدی حاجتی به عنوان یک مقام دولتی به دلیل حمایت از حقوق بهاییان انتقاد کرد.

در این گزارش مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر از حسن روحانی به عنوان رییس‌ جمهوری و کابینه او خواسته است به عدم مسئولیت‌پذیری در آزار بهایی‌ها پایان دهند و مانع نقض حقوق شهروندان بهایی شوند:

قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق آزادی عقیده و باور برخوردار نیستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.