ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح یمن در سوئد برگزار خواهد شد

به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، قتل هولناک جمال خاشقجی توجه جهان را به کارنامه حقوق بشری ریاض جلب کرده‌ و حالا امید به برقراری صلح در یمن تقویت شده‌است.

عواقب قتل ازپیش‌طراحی‌شده روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسول‌گری این کشور در استانبول امیدها برای صلح در یمن را زنده کرده. فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن از موافقت طرفین درگیر در جنگ برای آغاز مذاکرات صلح در سوئد خبر داد.

یمن صحنه بزرگترین فاجعه انسانی سال‌های اخیر است ــ تصویر معاینه یک کودک دچار سوء تغذیه در بیمارستانی در شهر عبس، هشتم سپتامبر ــ منبع: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مارتین گریفیتس جمعه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به شورای امنیت سازمان ملل گفت که «به زودی» این جلسات را در سوئد بین نمایندگان نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده، با گروه «انصارالله» از شیعیان شورشی حوثی آغاز خواهد کرد.

به گفته گریفیتس، حوثی‌ها با نیروهای منصور هادی که تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان قرار دارند،‌ به توافق‌هایی رسیده‌اند. شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران قرار است زندانیان و اسیران را با طرف مقابل مبادله کنند.

گریفیتس تصدیق کرد که افزایش حساسیت جهان نسبت به کارنامه حقوق بشری ریاض پس از قتل جمال خاشقجی در کنسول‌گری سعودی در استانبول «توجه و انرژی بین‌المللی» جدیدی را متوجه جنگ یمن، دیگر نقطه تاریک کارنامه عربستان کرده:

«باید این انرژی محرکه مثبت بین‌المللی درباره یمن را در چنگ بگیریم. این یک فرصت در لحظه‌ای حیاتی برای یافتن راه‌حل سیاسی در یمن است.»

خبر آغاز مذاکرات صلح پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده اعلام کرد سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف کرده است. هرچند پیش از آن ائتلاف عربی و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، جمعه ۹ نوامبر در بیانیه‌ای از آغاز یک عملیات نظامی گسترده علیه مواضع حوثی‌ها در حدیده خبر داده بودند.

ائتلاف عربی ابتدا ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد حمله به مواضع حوثی‌ها در حدیده را آغاز کرد. دو طرف در پی فشارهای بین‌المللی به آتش‌بس تن دادند. اما درگیری‌ها از آن پس کمابیش ادامه داشت و روند صلح یمن علی‌رغم تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌نتیجه ماند. شنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور یک تلاش دیگر برای پیشبرد مذاکرات صلح در یمن شکست خورد و پس از آن درگیری‌ها شدت گرفت.

سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌های یمن بود. ایالات متحده و بریتانیا ماه گذشته خواهان وضع آتش‌بس در یمن و پیشبرد مذاکرات صلح در ژنو شدند.

ائتلاف به رهبری عربستان در مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی در یمن را پس از آن آغاز کرد که حوثی‌های تحت حمایت ایران دولت قانونی عبد ربه منصور هادی را سرنگون کردند و صنعا، پایتخت یمن را در کنترل گرفتند.

ریاض در ماه‌های اخیر به خاطر کشته‌شدن غیرنظامیان، به ویژه کودکان در حملاتش به یمن تحت فشار بین‌المللی قرار داشت. شماری از قانون‌گذاران کشورهای غربی ماه‌ها به دنبال لغو معاملات تسلیحاتی با عربستان به دلیل کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن بوده‌اند.

بسته‌شدن مسیرهای اصلی ورود محموله‌های دارو و غذا و تخریب‌ راه‌ها و زیرساخت‌ها در طول جنگ سه ساله یمن به بزرگترین فاجعه انسانی سال‌های اخیر انجامیده است.

بنا به آمار کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، ۸۰ درصد جمعیت یمن برای بقا نیاز به امدادرسانی دارند، ۶۰ درصد تقریباً‌ چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنند و ۱۱ تن دچار سوء تغذیه شدید هستند. کودکان و سالخوردگان بسیاری بر اثر شیوع وبا و قحطی در معرض خطر مرگ هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.