ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا به قطع‌نامه سازمان ملل برای بازگشت جولان اشغالی به سوریه رای منفی داد

ایالات متحده به درخواست نتانیاهو عمل کرد و به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره بازگشت بلندی‌های جولان به سوریه رای منفی داد. آمریکا پیش از این همواره به این قطع‌نامه رای ممتنع داده بود.

ایالات متحده آمریکا برای اولین بار به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره بازگشت حاکمیت بلندی‌های جولان به سوریه رای منفی داد. آمریکا پیش از این همواره به این قطع‌نامه رای ممتنع داده بود.

بلندی‌های جولان در جریان جنگ‌های شش‌روزه میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن به اشغال اسرائیل درآمد (عکس از آرشیو)

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، پیش از جلسه خبر داد که رای آمریکا به قطعنامه منفی است، متن آن را جانبدارانه و علیه اسرائیل توصیف کرد و گفت:

«جنایاتی که رژیم سوریه همچنان مرتکب می‌شود ثابت می‌کند این رژیم قادر نیست بر هیچ کسی حکمرانی کند.»

هیلی همچنین وعده داد که از این پس ایالات متحده به قطعنامه سازمان ملل در رابطه با بازگشت بلندی‌های جولان به سوریه رای ممتنع نخواهد داد.

بلندی‌های جولان منطقه حائل میان دو کشور سوریه و اسرائیل است. اسرائیل در جنگ‌های شش روزه ۱۹۶۷ موفق شد ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را اشغال و در ۱۹۸۱ این قسمت را به خاک خود ضمیمه کند. اما این اقدام اسرائیل در سطح بین‌المللی به‌رسمیت شناخته نشد. اکنون دولت سوریه  تنها بر ۳۰ درصد از بلندی‌های جولان حاکمیت دارد.

قطعنامه سازمان ملل متحد خوستار این است که قوانین قضایی و حکمرانی اسرائیل بر «جولان اشغالی سوریه» ملغی و بی‌اثر شود. این قطعنامه در سال‌های گذشته با رای اکثریت کشورهای عضو تصویب شده.

آمریکا در حالی به قطعنامه سازمان ملل رای منفی داد که ۱۵۲ کشور با آن موافقت کرده و تنها دو کشور مخالف آن بودند. ۱۴ کشور نیز در این جلسه سازمان ملل غایب بودند.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا خواسته بود که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

آمریکا پس از رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری بارها از نهادهای بین‌المللی وابسته به سازمان ملل به خاطر انتقاد از اسرائیل انتقاد کرده و به قطعنامه‌ها علیه نقض حقوق فلسطینیان در این کشور رأی منفی داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.