ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی حوثی‌های یمن برای توقف عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها

رهبر انصارالله از همه بخش‌های تحت فرمان خود خواسته حملات موشکی و پهپادی علیه ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به منظور اثبات حسن نیت خود متوقف کنند.

حوثی‌‌های یمن اعلام کرده‌اند که آماده‌اند در تمامی جبهه‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند. محمد علی الحوثی، رهبر انصارالله با انتشار بیانیه‌ای از همه بخش‌های تحت فرمان خود خواسته است حملات موشکی و پهپادی علیه کشورهای عضو ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی را به منظور اثبات حسن نیت خود متوقف کنند.

سازمان ملل در تلاش است تا پایان سال ۲۰۱۸ صلح را به یمن بازگرداند. (عکس: آرشیو)

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در بیانیه‌ای که شامگاه یکشنبه ۲۷ آبان/ ۱۸ نوامبر منتشر شد، اعلام کرد:

«ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آماده توقف جنگ و عملیات نظامی در تمام جبهه‌ها هستند تا صلحی عادلانه و عزتمندانه برقرار شود البته اگر کشورهای متخاصم عملا خواهان صلح برای ملت یمن باشند.»

در این بیانیه الحوثی از تمام بخش‌های رسمی یمنی خواسته است حملات موشکی و پهپادی به «کشورهای متخاصم» یعنی عربستان، امارات و هم‌پیمانان دیگرشان در یمن را به منظور نشان دادن حسن نیت خود و تقویت تحرکات و تلاش‌ها در مسیر برقراری صلح متوقف کنند.

بیانیه انصاراالله بعد از توقف بمباران هوایی بندر الحدیده توسط جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و مذاکرات انصارالله با مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن صادر شده است.

مارتین گریفیتس جمعه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که «به زودی» مذاکرات صلح  با نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده، با گروه «انصارالله» از شیعیان شورشی حوثی را در سوئد آغاز خواهد کرد.

به گفته گریفیتس، حوثی‌ها با نیروهای منصور هادی که تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان قرار دارند، ‌ به توافق‌هایی رسیده‌اند. شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران قرار است زندانیان و اسیران را با طرف مقابل مبادله کنند.

گریفیتس تصدیق کرد که افزایش حساسیت جهان نسبت به کارنامه حقوق بشری ریاض پس از قتل جمال خاشقجی در کنسول‌گری سعودی در استانبول «توجه و انرژی بین‌المللی» جدیدی را متوجه جنگ یمن به عنوان «یک نقطه تاریک دیگر» در کارنامه عربستان کرده است:

«باید از این انرژی محرکه مثبت بین‌المللی درباره یمن استفاده کنیم. این یک فرصت در لحظه‌ای حیاتی برای یافتن راه‌حل سیاسی در یمن است.»

انصارالله یمن در همان حال در بیانیه یکشنبه شب خود اعلام کرده آماده استقرار نیروهای بیشتر در جبهه الحدیده به رغم کاهش شدت درگیری‌هاست. ساکنان الحدیده گفته‌اند، آرامش به شهر بازگشته است. البته صدای پرواز جنگنده‌ها همچنان به وضوح در شهر شنیده می‌شود.

روز گذشته (یکشنبه) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از عربستان سعودی و از ایران خواسته بود برای خاتمه دادن به درگیری‌های یمن اقدام کنند. ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود:

«من خواستار این هستم که عربستان دست بردارد، اما خواستار این هستم که ایران هم دست بردارد.»

یک هفته قبل از این تاریخ هم جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده به ائتلاف عربی تا ۳۰ نوامبر مهلات داده بود بر سر میز مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن بازگردد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ چندی پیش هشدار داده بود که اگر یمن ۱۰۰ تن جمعیت داشت، «۸۰ تن برای بقا نیاز به امدادرسانی داشتند، ۶۰ تن تقریباً چیزی برای خوردن نمی‌یافتند، ۵۸ تن به آب پاکیزه دسترسی نداشتند، ۵۲ تن به خدمات بهداشتی دسترسی نداشتند، و ۱۱ تن دچار سوء تغذیه شدید بودند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.