ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بازار معاملات آزاد نقدی و حواله‌ ارز» آغاز به کار می‌کند

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این بازار تازه به موازات سامانه نیما مبتنی بر سازوکار حراج و با هدف کشف قیمت ارز، زیر نظر بانک مرکزی فعال می‌شود. بانک‌ها و صرافی‌ها در این بازار حضور دارند.

رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی به عنوان یک بازار موازی در کنار سامانه نیما خبر داد.

کاسب‌های سرپایی که در برابر ریزش قیمت دلار مقاومت می‌کردند از معاملات دلار حذف می شوند (عکس: آرشیو)

اوایل مهر سال جاری شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران سیاست‌های جدیدی را برای مدیریت بازار ارز تصویب کرد که بر اساس آن همه صادرکنندگان غیرنفتی موظف شدند سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا به روشی که بانک مرکزی معین می‌کند، به «چرخه اقتصادی» برگردانند. پیش از تصویب این مصوبه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی خبر داده بود که از حدود ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که تا ۲۳ شهریور انجام شده، تنها حدود چهار میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران دوشنبه ۲۸ آبان از راه‌اندازی یک بازار به موازات سامانه نیما مبتنی بر سازوکار حراج و با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم و با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی خبر داده است. به گفته همتی، با آغاز فعالیت این بازار صادرکنندگان نیز می‌توانند بر اساس مقرراتی که اعلام خواهد شد بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار نوشته‌ای در اینستاگرام اعلام کرده:

«یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است. جلسات متعددی با حضور کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمایه و خصوصاً بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی تشکیل و ابعاد مختلف موضوع بررسی شد. در نهایت در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم، به جمع‌بندی رسیدیم.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه این نوشته گفته است که بازار یاد شده بر معاملات نقدی متمرکز خواهد بود و هدف از راه‌اندازی آن «ایجاد شفافیت در شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز» است.

همتی اظهار امیدواری کرده که بازار یاد شده، تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما باشد.

اوایل هفته گذشته قیمت طلا و سکه ۱۵ درصد و قیمت ارز نیز ۸ درصد کاهش پیدا کرد. سایت‌های طلا و ارز قیمت دلار در روز دوشنبه ۲۸ آبان را در کانال ۱۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.