ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت نتانیاهو فعلاً از بحران نجات یافت

نفتالی بنت اعلام کرد که حزب‌اش همچنان در دولت نتانیاهو باقی خواهد ماند و او دیگر خواهان به دست گرفتن مسئولیت وزارت دفاع نیست. بدین ترتیب دولت اسرائیل با اکثریت شکننده حفظ می‌شود.

نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهودی» که بر سر به دست گرفتن سکان وزارت دفاع اسرائیل با نتانیاهو به توافق نرسیده بود نظرش تغییر کرد و گفت حزب‌اش در دولت باقی می‌ماند و او دیگر نمی‌خواهد وزیر دفاع شود. با این تصمیم بحران دولت اسرائیل فعلاً حل شد و راست‌ترین دولت تاریخ اسرائیل با اکثریت شکننده به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

ایلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل (راست) و نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل، رهبران حزب «خانه یهودی» در نشست خبری ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان

نفتالی بنت، وزیر آموزش و ایلت شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل، رهبران حزب «خانه یهودی» پیش از ظهر دوشنبه ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان در کنست (پارلمان اسرائیل) در یک نشست خبری شرکت کردند و در حالی که انتظار می‌رفت اعلام کنند که این حزب از کابینه خارج می‌شود، برخلاف انتظار همگان اعلام کردند که به خاطر حفظ منافع ملی در شرایط حساس کنونی در دولت باقی می‌مانند.

نفتالی بنت همچنین اعلام کرد که از خواست پیشین خود در مورد به دست گرفتن وزارت دفاع صرف‌نظر می‌کنند.

بنت پنج‌شنبه گذشته ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان به صراحت اعلام کرده بود که خود را شایسته‌ترین فرد برای احراز مقام وزارت دفاع می‌داند. او گفته بود که اگر پست وزارت دفاع را به او ندهند از دولت جدا خواهد شد و آنگاه سقوط کابینه قطعی خواهد بود.

دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پی استعفای آویگدور لیبرمن از وزارت دفاع در روز چهارشنبه گذشته، در وضعیت بحرانی قرار گرفت. استعفای ناگهانی لیبرمن در اعتراض به آتش‌بس اسرائیل با حماس پس از دو روز درگیری نظامی در نوار غزه، و همچنین مجوز اسرائیل به پرداخت ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه صورت گرفت.

حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» به‌رهبری لیبرمن با استعفای او از دولت ائتلافی کنار کشید و پنج نماینده آن از حمایت از دولت نتانیاهو دست کشیدند. قبل از بحران اخیر ائتلاف نتانیاهو ۶۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) را در اختیار داشت که با خارج شدن لیبرمن از دولت شمار کرسی‌های آن به ۶۱ رسید. اگر هشت نماینده حزب نفتالی بنت هم از دولت خارج می‌شدند، دولت اسرائیل اکثریت خود را هم از دست می‌داد.

بنیامین نتانیاهو جمعه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان در دفتر خود در اورشلیم، با نفتالی بنت دیدار کرد اما دیدار این دو بدون توافق بر سر مسئولیت وزارت دفاع پایان یافت و روز گذشته یکشنبه ۱۸ نوامبر / ۲۷ آبان نتانیاهو به‌طور رسمی خود سمت وزیر دفاع را برعهده گرفت و نفتالی بنت در برابر عمل انجام شده قرار گرفت.

بنت در نشست خبری روز دوشنبه گفت شنیده است که نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی وعده داده که «شرایط را تغییر خواهد داد».

نفتالی بنت گفت: «اگر نخست‌وزیر در مورد اهدافش جدی باشد -  و من مایلم به آن‌چه شنیده‌ام باور کنم - ما در حال حاضر همه خواسته‌های سیاسی‌مان را کنار می‌گذاریم و به شما در این مأموریت بزرگ که موجب موفقیت اسرائیل خواهد شد، کمک می‌کنیم.»

نفتالی بنت در نشست خبری بار دیگر از عملکرد دولت در مورد غزه انتقاد کرد اما نوک حمله خود را بیشتر به سوی آویگدور لیبرمن گرفت تا نتانیاهو.

بنت پیش از این گفته بود که هدفش بازگرداندن قدرت بازداری ارتش اسرائیل در برابر «ترور فلسطینی‌ها» است. او در ماه‌های اخیر لیبرمن را به‌دلیل آن‌چه ضعف در برابر سازمان‌های فلسطینی‌ در غزه می‌خواند، بارها مورد انتقاد قرار داده بود.

در پی عدم توافق نتانیاهو و بنت بر سر وزارت دفاع، موشه کهلون، وزیر دارایی و رهبر حزب میانه کولانو هم خواستار برگزاری انتخابات قبل از تاریخ برنامه‌ریزی شده در ماه نوامبر شده بود.

از دوران دولت بنیامین نتانیاهو یک سال باقی مانده است اما به‌نظر می‌رسد که در این یک سال دولت اسرائیل با دشواری‌های تازه‌ای روبه‌رو شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.