ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد چین به ایران: تولید دارو در منطقه آزاد تجاری چابهار

با تحریم بانک پارسیان به دلیل حمایت مالی از حزب‌الله لبنان، واردات دارو به ایران مختل شده. سازمان غذا و دارو شرایط تولید داروی چینی در بندر چابهار را اعلام کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده که چین پیشنهاد داده داروهای مورد نیاز ایران را در منطقه آزاد تجاری چابهار تولید کند. بندر چابهار به دلیل روابط ویژه ایالات متحده با هند و سرمایه‌گذاری هند در این منطقه، از تحریم‌ها معاف شده است.

کمبود دارو در ایران به دلیل تحریم بانک پارسیان. چین راهکاری پیشنهاد داده. (عکس: یک داروخانه در تهران. آرشیو)

غلامرضا اصغری، رئیس سازمان دارو و غذا در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره پیشنهاد چینی‌ها برای تولید داروهای مورد نیاز ایران در بندر چابهار گفته است:

« این پیشنهاد در حد یک مصاحبه با رئیس منطقه آزاد چابهار بود و ما هم در همین حد از موضوع مطلع شده‌ایم. بنابراین باید ابتدا پیشنهاد را ببینیم و بعد بر اساس آن نظر دهیم. اگر بنا باشد اتفاقی در این حوزه رخ دهد، صرفاً برای داروهایی است که در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شوند و نوع وارداتی آنها وجود دارد. در عین حال اگر تکنولوژی که می‌آورند و داروهایی که می‌خواهند تولید کنند، مورد قبول ما باشند، پیشنهادشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر اعلام کرد بانک‌های ملت، مهر اقتصاد و پارسیان را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا این بانک‌ها را متهم کرده است که با برخورداری از سود چند میلیارد دلاری، از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و جنوب لبنان حمایت مالی می‌کنند. بانک پارسیان تقریباً همه تراکنش‌های مالی مربوط به واردات غذا و اقلام بشردوستانه مانند دارو و وسایل پزشکی را که قاعدتاً شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود به عهده دارد. به این ترتیب به دلیل حمایت این بانک از شبه‌نظامیان شیعه، برخی از اقلام دارویی هم در ایران در اثر تحریم‌های آمریکا کمیاب شده است. اسفندیار باتمان‌قلیج، بنیانگذار انجمن ایران و اروپا درباره پیامدهای تحریم بانک‌ پارسیان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود:

«تحریم بانک پارسیان به این معنی است که بانک‌های دیگر هم ممکن است تحت تحریم قرار بگیرند. شرکت‌های طرف قرارداد با ایران در جست‌وجوی بانک‌هایی هستند که به جای بانک پارسیان تراکنش‌های مالی را به عهده بگیرند. اما یافتن جایگزین به سادگی میسر نیست.»

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ایران شهریور سال جاری کمبود برخی اقلام دارویی را تائید کرده بود. ایرج حریرچی گفته بود داروخانه‌داران و پزشکان به بیماران می‌گویند: ممکن است این دارو برای دفعه بعد موجود نباشد و بیماران هم از پزشکان می‌خواهند که برای شش ماه آینده نسخه بنویسند و این موجب کمبود دارویی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کیفیت متفاوت داروهای چینی گفته است:

 «هر سرمایه‌گذاری که قرار باشد از سوی خارجی‌ها برای تولید دارو در کشور اتفاق بیفتد، قطعاً باید در حوزه داروهای وارداتی باشد، کیفیت مناسب را داشته باشد، تحت لیسانس یک برند قابل قبول باشد و از نظر جهانی شناخته شده و مورد تایید FDA باشد.»

هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نامه چهار شرکت دارویی بزرگ اروپایی را منتشر کرده بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، صادرات دارو به ایران را متوقف کرده‌اند. علاوه بر این شرکت‌های دارویی در ایران هم برای تأمین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه‌اند، سطح تولید کاهش یافته و به همین سبب پرداخت مزد کارکنان هم به تعویق افتاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.