ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هزار و یک زن چون من»

گفت‌وگو با صحرا مانی، کارگردان

مستند صحرا مانی در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم مستند (IDFA) در آمستردام روی پرده آمد. گفت‌وگویی با این فیلمساز افغانستانی.

سی و یکمین دوره جشنواره فیلم مستند (IDFA) در آمستردام در حال برگزاری است. در این دوره مستندی از صحرا مانی فیلمساز افغانستانی با موضوع خشونت جنسی علیه زنان به روی پرده آمده است. صحرا مانی، تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «هزار و یک زن چون من» و بنیانگذار بنیاد ADH است. او دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هنر لندن است و در رشته‌ فیلم‌سازی مستند از این دانشگاه مدرک کارشناسی‌ ارشد گرفته است.

صحرا مانی، فیلمساز افغانستانی

صحرا مانی معتقد است داستان‌گویی قدرت و تاثیر بسزایی برای درک دنیای ما دارد و می‌تواند جهان بهتری برای ما بسازد. او به‌عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و عکاس بر حقوق بشر، برابری و عدالت متمرکز است. در مسیر داستان‌های او با افرادی مواجه می‌شویم که در تاریک‌ترین گوشه‌های جهان‌ ما می‌درخشند. مانی نزدیک به ۱۳ فیلم مستند کارگردانی و تولید کرده که در جشنواره‌های مختلف و همین‌طور رسانه‌های مختلفی در سراسر جهان نمایش داده شده است.

مستند «هزار و یک زن چون من» درباره زن جوانی به نام خاطره ساخته شده است. خاطره در دوران کودکی‌ توسط پدرش مورد تجاوز قرار گرفته. او  بارها از پدرش باردار شده، سقط‌ جنین داشته و فرزندانی را به دنیا آورده است.

فیلم با بارداری مجدد خاطره آغاز می‌شود. او در تلاش است مدارک و شواهدی جمع‌آوری کند تا بتواند اثبات کند پدرش به او تجاوز کرده است.

پوستر فیلم

در سال ۲۰۰۹ میلادی خشونت جنسی علیه زنان در افغانستان جرم شناخته شد. اما در عمل زنان از عواقب احتمالی بیان خشونت‌های رخ داده و همین‌طور سرانجام مطرح‌کردن این اتفاقات می‌هراسند. متاسفانه داستان خاطره مثال ملموسی از نگرانی و مشکلات پیش‌روی زنان مورد تجاوز قرار گرفته در افغانستان است. او و مادرش بارها و بارها توسط افراد مختلف ازجمله عموهای خودش تهدید می‌شوند و از بیم جان‌شان چندین بار خانه‌ و محل زندگی‌شان را تغییر می‌دهند.

فیلم « هزار و یک زن چون من » الگویی مناسب برای کمک به زنانی چون خاطره و مادرش است. هرچند این فیلم روایت زندگی دردناک خاطره است اما به زنان و دختران افغانستانی می‌آموزد با وجود مشکلات مختلف می‌توان مقابل خشونت علیه زنان ایستاد و مبارزه کرد.

این مستند روز بیست سوم نوامبر بار دیگر در آمستردام به اکران در خواهد آمد.

گفت‌وگو با صحرا مانی، کارگردان این فیلم را در ادامه بشنوید:


بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.