ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نایب رئیس مجلس: در بحث پولشویی هر سه قوه مقصرند

پزشکیان در موضوع پولشویی به دفاع از ظریف برخاست و گفت اگر او در مجلس استیضاح شود «خیلی حرف‌ها هست که می‌تواند مطرح شود». قوه قضائیه از ظریف خواست تا اسناد پولشویی را ارائه کند.

سخنان محمدجواد ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران همچنان مورد بحث است. قوه قضائیه هم‌صدا با اصولگرایان مجلس از او خواسته تا اسناد پولشویی را ارائه کند. دادستان تهران می‌گوید موارد پولشویی کم گزارش می‌شود یا مواردی اعلام می‌شود که فاقد مستندات است. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اصلاح‌طلب مجلس اما از ظریف دفاع کرد و گفت آن‌چه او مطرح کرده به افراد داخل کشور مربوط می‌شود و کسانی که مدعی هستند مدیریت خوبی داشته‌اند بگویند این خوبی کجا بوده است. او گفت اگر ظریف در مجلس استیضاح شود «خیلی حرف‌ها هست که می‌تواند مطرح شود».

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

مسعود پزشکیان پنج‌شنبه ۲۲ نوامبر / یکم آذر درباره سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در مورد پولشویی در کشور و انتقادهایی که به او شده است گفت: «آن‌چه باعث شده است آقای ظریف چنین بحثی را مطرح کنند مربوط می‌شود به افراد داخل که متأسفانه گاهی اوقات منش‌ها به‌گونه‌ای است که گویا هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز بر وفق مراد است و هرچه بدی وجود دارد آن طرف آب است.»

محمدجواد ظریف ۲۱ آبان تلویحاً گفته بود یکی از دلایل مخالفت با لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی این است که بسیاری از پولشویی در ایران منفعت می‌برند. ظریف گفته بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

در پی این سخنان نمایندگان اصولگرای مجلس و رئیس و سخنگوی قوه قضائیه از ظریف انتقاد کردند. گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف هستند. آن‌ها می‌گویند ظریف باید مستندات خود در مورد پولشویی را ارائه دهد و سخنان او آب به آسیاب «دشمنان انقلاب» می‌ریزد.

پزشکیان درباره استیضاح ظریف در مجلس گفت: «بگذارید استیضاح کنند مشکلی ندارد؛ به هر حال خیلی حرف‌ها هست که می‌تواند در مجلس صادقانه مطرح شود چراکه خیلی حرف‌ها آن‌گونه که مطرح می‌شود نیست. (...) اما سئوال این‌جاست اگر قرار باشد کسی استیضاح راه بیندازند آیا صلاح است این مسائل از تریبون و در دعواهای خودمان مطرح شود؟»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چهارشنبه ۳۰ آبان موضوع پولشویی را در حد استیضاح ظریف ندانست و گفت: «فضای کلی مجلس در قبال وزیر امور خارجه استیضاح نیست.»

تدوین درخواست استیضاح ظریف از سوی برخی نمایندگان اصولگرا آغاز شده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان جبهه پایداری سه‌شنبه ۲۹ آبان از جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف خبر داد.

مسعود پزشکیان درباره پولشویی گفت: «نمی‌توان گفت تنها دولت‌ها مقصر هستند بلکه مجلس و قوه قضائیه هم مقصر است. بنابراین اگر قرار است به دنبال مقصر بگردیم همه کسانی که به طریقی در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن مداخله می‌کنند مقصرند و همه باید بپذیرند که عامل به وجود آمدن وضعیت فعلی هستند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز روز گذشته چهارشنبه ۳۰ آبان در جلسه هیئت دولت به‌شکل تلویحی از ظریف حمایت کرد و پولشویی را یک واقعیت در کشور دانست و از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا به جای آن‌که بر سر این موضوع با یکدیگر وارد جدل شوند تلاش کنند تا این مشکل حل شود.

روز گذشته ۳۰ آبان‌ماه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ارسال نامه از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خطاب به ظریف برای ارائه اسناد خود درباره پولشویی را تأیید کرد.

پیش از آن اعلام شده بود که قوه قضائیه نامه‌ای به ظریف نوشته و از او خواسته است مستندات خود درباره پولشویی در کشور را ارائه کند.

ظریف درباره ارائه مستندات سخنان خود درباره پولشویی گفته بود: «این مستندات در دسترس عموم است».

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در این‌باره گفته است که «هیچ مانعی برای رسیدگی به پولشویی وجود ندارد، اما موارد پولشویی کم گزارش می‌شود یا مواردی اعلام می‌شود که فاقد ‌ادله و مستندات است. »

او از افراد و مقاماتی که مدعی پولشویی گسترده در کشور هستند خواست تا موارد را به‌همراه مستندات اعلام کنند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری،‌ مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز در روزهای اخیر به دفاع از سخنان ظریف برخاسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.