ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالله عبدالله: طالبان صلح نمی‌خواهند

رئیس اجرایی دولت افغانستان خوش‌بین نیست که پیشرفت در مذاکرات با طالبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری رخ دهد. او می‌گوید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید در زمان موعد برگزار شود.

در حالی که فرستاده ویژه آمریکا به‌تازگی با نمایندگان طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده و محمداشرف غنی نیز از مذاکرات صلح استقبال می‌کند، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نسبت به صلح با طالبان چندان خوش‌بین نیست و معتقد است که طالبان به‌شکل واقعی خواهان صلح نیستند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله عبدالله پس از یک دیدار سه روزه از فرانسه پنج‌شنبه ۲۲ نوامبر / یکم آذر به کشورش بازگشت. او در پاریس در یک گفت‌وگوی تفصیلی درباره وضعیت افغانستان، مذاکرات صلح و انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخن گفت.

او در این گفت‌وگو در مورد بخت دستیابی به توافق با طالبان نسبت به رقیب سیاسی‌اش، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و همتایان غربی‌اش، بیشتر تردید داشت.

اشرف غنی به‌تازگی گفته که «مسئله این نیست که صلح با طلبان شدنی است یا نه، مسئله این است که چه زمانی صلح خواهد شد». آمریکا نیز از احتمال دستیابی به توافق با طالبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل سخن گفته بود.

عبدالله عبدالله در مصاحبه خود گفته است: « اخیراً تلاش‌هایی از سوی جامعه بین‌المللی، به‌ویژه آمریکا انجام شده است. ما نمی‌خواهیم از پیش قضاوت کنیم، اما می‌توانم بگویم که تجربه اخیر نشان داده است که طالبان شواهدی مبنی بر قصد جدی خود در مذاکرات صلح را به‌دست نداده‌اند.»

مصاحبه عبدالله عبدالله چهارشنبه ۲۱ نوامبر / ۳۰ آبان، یک روز پس از حمله انتحاری به مراسم روحانیون سنی در کابل به‌مناسبت تولد پیامبر اسلام که در جریان آن دست‌کم ۵۵ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند، انجام گرفته است. او این حمله را «غیرقابل تصور» خواند.

این حمله که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، از سوی طالبان محکوم شده است. با این‌حال براساس شواهد موجود و حملات مشابه در گذشته، گمان می‌رود که گروه «دولت اسلامی» (داعش) عامل آن باشد.

عبدالله عبدالله، صرف نظر از نتیجه مذاکرات آمریکا و طالبان می‌گوید با وجود افزایش خشونت‌ها در افغانستان و درخواست تعویق انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات باید بنا به برنامه‌ریزی قبلی در همان ماه آوریل برگزار شود.

او در این‌باره گفت: «احساس من این است که ما باید به برنامه زمانی تعیین‌شده احترام گذاشته و آن را اجرا کنیم، زیرا مشروعیت نظام ما بر اساس انتخابات است. همزمان ما باید به تلاش‌هایمان برای صلح ادامه دهیم.» با این حال، او شک داشت که پیشرفت در مذاکرات با طالبان پیش از انتخابات رخ دهد: «بسیار شگفت‌آور خواهد بود که چنین اتفاقی رخ دهد، اما اگر چنین شد مردم افغانستان از آن به‌خوبی استقبال خواهند کرد.»

نمایندگان طالبان هفته گذشته با زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در قطر دیدار کردند تا درباره راه رسیدن به صلح گفت‌وگو کنند. این دیدار سه روزه دومین دیدار دو جانبه آن‌ها در ماه گذشته میلادی بود.

خلیل‌زاد اعلام کرده بود که جنگ با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید پایان گیرد اما وضعیت امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۴ که نیروهای ناتو به عملیات نظامی در این کشور پایان دادند بدتر شده است.

عبدالله عبدالله درباره احتمال نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری آوریل ۲۰۱۹ نیز گفت هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته است.

او نگرانی‌های خود را از عدم پیشرفت در مبارزه با تقلب انتخاباتی در افغانستان پنهان نکرد و از انتخابات پارلمانی ماه اکتبر به‌دلیل برخی مسائل و مشکلات آن اظهار ناامیدی کرد و گفت: «انتظارات ما بسیار متفاوت بود.»

در انتخابات پارلمانی افغانستان بیش از ۵۶۰۰ شکایت از مرحله رأی‌دهی به کمیسیون شکایات انتخاباتی رسید که حدود ۲۰۰۰ مورد آن از ولایت کابل بود. چهار میلیون نفر از مردم افغانستان نیز تهدیدات طالبان را برای عدم شرکت در انتخابات به جان خریدند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت: «درس‌های فراوانی از انتخابات پارلمانی گرفته شد. اگر دولت و سایر نهادهای مسئول به صورت متداول و جدی به مسائل پاسخ دهند، می‌توانیم در انتخابات ریاست جمهوری شمار بیشتری نسبت به شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۲۰۱۴ داشته باشیم.»

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ افغانستان بر اساس نتایج اولیه با حدود ۴۴ درصد آراء بالاترین میزان آراء را به خود اختصاص داد و همراه محمد اشرف غنی به دور دوم انتخابات راه یافت اما در نهایت با یک توافق سیاسی قدرت را با او تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.