ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران معترض هفت‌تپه پشت سر روحانیون نماز نخواندند

کارگران در هجدهمین روز اعتصاب خود یک بار دیگر برای آزادی نمایندگانشان مقابل فرمانداری تجمع کردند. سفره مشترک نان و خرما نمایشی از همبستگی بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه صبح پنجشنبه ۱ آذر در هجدهمین روز اعتصاب خود، برای دهمین بار در شهر شوش تجمع کردند. آن‌ها از اقامه نماز جماعت پشت سر آخوندهایی که برای آرام کردن اوضاع از تهران اعزام شده بودند خودداری کردند. کارگران معترض آنچه را که برایشان باقی مانده است در سفره نان و خرما بین هم تقسیم کردند: نمایشی دیگر از همبستگی در اعتراض به واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی و سودجویی مدیران از منابعی که دولت در اختیار آن‌ها قرار داده است.

پنجشنبه ۱ آذر: تجمع کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش

کارگران نیشکر هفت‌تپه پنجشنبه ۱ آذر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه دستمزد، ناکارآمدی بخش خصوصی و آزادی نمایندگان خود، مسلم ارمند، اسماعیل بخشی، حسن فاضلی و محمد خنیفری در شهر شوش راهپیمایی کردند و سپس مقابل فرمانداری شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.

از صبح پنجشنبه عده‌ای از معممان که همراه با گروهی از لباس شخصی‌ها به شوش اعزام شده بودند، با در دست داشتن تصاویری از رهبر جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده بودند. آخوندهای اعزامی از کارگران خواستند در مقابل فرمانداری شوش به نماز جماعت بایستند. اما هیچیک از کارگران حاضر نشد پشت سر آن‌ها نماز بخواند.

معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند با این مضمون که «خصوصی‌سازی، دشمن کارگران» است.

«کارگر زندانی آزاد باید گردد» و «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از شعارهای کارگران معترض در شوش بود.

غلامرضا شریعتی، استاندار خورستان پنچشنبه یکم آذر، همزمان با هجدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرد که مالک هفت‌تپه یک ماه حقوق کارگران را به حساب آن‌ها واریز کرده است. به گزارش رسانه‌های داخلی مجموع این پرداخت‌ها فقط ۸۰۰ میلیون تومان است: ۵۸۰ هزار تومان برای هر کارگر نیشکر هفت تپه.

شرکت نیشکر هفت‌تپه از شرکت‌های بزرگی است که در زمینه کشت و صنعت فعالیت می‌کند. اراضی تحت مجموعه این شرکت که علاوه بر شکر، الکل صنعتی و چند محصول دیگر نیز تولید می‌کند به مساحت شهر شیراز است. در سال ۱۳۹۴ دولت روحانی نیشکر هفت‌تپه را فقط به قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان نقد و مابقی در اقساط ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار کرد. مالکان بعد از واگذاری هفت تپه به آن‌ها وام‌هایی هنگفت از دولت گرفته‌اند اما این وام‌ها را در بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به تولید شرکت ربط ندارد. کسی هم نمی‌داند که این وام‌ها در چه بخشی هزینه شده و سود آن چقدر است. کارگران به این رانت‌خواری‌ها معترض‌اند. کارگران همچنین با توجه به تخلفات ارزی نگران‌اند که مالکان اراضی شرکت را بفروشند و آن‌ها به حقوق و مطالباتشان نرسند.

کارگران هفت‌تپه می‌گویند بخش خصوصی بی‌تدبیر، سودجو و ناکارآمد است و خواهان آن‌اند که نیشکر هفت تپه دوباره تحت مجموعه دولت قرار گیرد.

۲۸ آبان ۱۰ نفر از کارگران معترض بازداشت شدند. روز گذشته جواد کولیوند، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفته بود که تمامی کارگران بازداشت شده، آزاد شدند. سندیکای کارگران اما این خبر را تکذیب کرد. چهار تن از نمایندگان کارگران هنوز زندانی‌اند. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای آرام کردن اوضاع به شوش اعزام شده، ادعا کرده که نمایندگان بازداشتی کارگران (مسلم ارمند، اسماعیل بخشی، حسن فاضلی و محمد خنیفری) پنجشنبه ۱ آذر همراه با یک خبرنگار زن که به دلیل تهیه گزارش از اعتراضات او را هم بازداشت کرده بودند، آزاد شده‌اند. منابع مستقل کارگری اما هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.  گفته می‌شود که سه تن از نمایندگان کارگران همراه با خبرنگار زن آزاد شده‌اند اما اسماعیل بخشی همچنان زندانی است. کریم یاوری، نماینده اعزامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارگران معترض خواسته است با توجه به اینکه فصل کشت و برداشت محصول است، به سر کار بازگردند.

رسانه‌های داخلی اواسط آبان سال جاری گزارش داده بودند که برخی از سهامداران و اعضای هیأت مدیره نیشکر هفت‌تپه در فهرست متخلفان ارزی بانک مرکزی ایران قرار دارند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه مدیر عامل نهیشکر هفت‌تپه هم متواری است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گزارش

    گزارش دريافتى. سپیده قلیان ⁩فعال مدنی به علت همراهی با اعتراضات کارگران ⁧هفت‌تپه ⁩روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه در اتوبوس کارگران توسط نیروهای یگان ویژه به همراه نمایندگان کارگران از جمله ⁧اسماعیل بخشی دستگیر و پس از یک روز نگهداری در بازداشتگاه موقت در شوش، توسط اطلاعات سپاه به اهواز منتقل میشود. ‏پس از گذشت دو روز، دوازده تن از نمایندگان کارگران ⁧هفت‌تپه ⁩آزاد می‌شوند اما آقایان فاضلی، خنیفر، و مسلم آرمند به همراه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان همچنان در بازداشت و تحت نظارت و بازجویی نگه‌ داشته می‌شوند. ‏با وجود استمرار تجمعات و اعتراضات کارگران ⁧ هفت‌تپه ⁩به بازداشت نمایندگان خود و تداوم حضور کارگران در خیابان‌، مسئولان پرونده وعده‌ی آزادی این پنج نفر در روز چهارشنبه را به کارگران و خانواده‌ها می‌دهند اما کارگران هفت تپه در روز چهارشنبه با کارشکنی مسئولان مواجه می‌شوند. ‏پیگیری و حضورِ کارگران و خانواده‌ها مقابل دادسرا در روز پنج‌شنبه یکم آذر ماه منجر به آزادی سه تن دیگر از نمایندگان یعنی آقایان فاضلی، خنیفر و آرمند می‌شود اما همچنان از وضعیت اسماعیل‌بخشی ⁩و سپیده قلیان ⁩فعال مدنی خبری در دست نیست. ‏تداوم بازداشت غیرقانونی این دو فعال، بخاطر حضور در اعتراضات مسالمت آمیز و مطالبات برحقشان، نمونه‌ی بارزِ سرکوب و آزار فعالان است. سپیده‌ قلیان ⁩تنها بخاطر همراهی با کارگرانِ جان به لب رسیده‌ی ⁧هفت‌تپه، روز یکشنبه به صورت غیرقانونی بازداشت و منزل وی در روز دوشنبه توسط اطلاعات تفتیش شده و وسایل شخصی وی ضبط شده است. ‏در این مدت تنها یک تماس کوتاه با خانواده‌ داشته و نزدیکان وی از وضعیت سلامتی وی نگرانند.

  • اردوی کار

    ▪️این افراد خیال می کنند با گرفتن «قول بررسی» می توانند کارگران را خام کرده و به امید اعلام نتیجه بررسی آنها را پراکنده نمایند و در اولین فرصت با دستگاههای اطلاعاتی به سروقت شان بروند. ▪️صدها کارخانه بزرگ و متوسط تولیدی در سراسر کشور بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار بحران ورشکستگی و فروپاشی شده اند. از نظر حاکمیت و جناح های آن پیروزی هفت تپه و فولاد اهواز در لغو خصوصی سازی، دعوت همه کارگران واحدهای بحران زده خصوصی شده در سراسر کشور به شورش متحد و همزمان برای لغو خصوصی سازی واحدهایشان است. ▪️برنامه اعلام شده دولت نئولیبرال روحانی برای سال 98 گسترش خصوصی سازی به عنوان راهکار برون رفت از بجران است. این دولت حتی اگر زیر فشار اعتراضات در مورد خاصی عقب نشینی کند، به مجرد از بین رفتن توازن قوایی که عامل تحمیل عقب نشینی بوده، بدون کمترین تردیدی، تهاجم را از سر خواهد گرفت. کارگران به خوبی می دانند که هیچ جناحی از این حکومت به سادگی به مطالبه لغو خصوصی سازی، تن در نمی دهد و فقط با تکیه بر همبستگی کارگران و زحمتکشان سراسر کشور، سراسری شدن اعتراضات کارگری و پیوند هر چه مستحکم تر مبارزاتی آنها با همدیگر است که امکان عقب نشاندن حاکمیت در مقیاس سراسری فراهم می شود. مذاکرات توطئه ای برای درهم شکستن اعتراضات کارگران است.

  • اردوی کار

    توطئه علیه مطالبات اصلی کارگران نیشکر هفت تپه ▪️اردوی کار: کارگران نیشکر هفت تپه دو مطالبه محوری دارند: لغو کامل خصوصی سازی و آزادی کارگر و خبرنگار زندانی از زندان. ▪️نوزده روز اعتصاب و اعتراض که خالق صحنه های بی نظیر و شورانگیز همبستگی با کارگران هفت تپه و فولاد اهواز از سراسر کشور و خاصه همبستگی بخش های مختلف اردوی کار و زحمت کشور بود، و تلاش هایی که برای بهره برداری سیاسی طیف ضد کارگری اپوزیسیون راست از این حرکت صورت گرفت، جناح های حاکمیت را وادار کرد برای خاموش کردن صدای کارگران و پایان دادن به اعتراضات وارد صحنه شوند. ▪️ هر دو جناح فعلا در رد مطالبه آزادی اسماعیل بخشی و سپیده غلیان همسویی کامل دارند. آنان را به دست برخورد امنیتی سپرده اند تا درس عبرتی داده باشند به حامیان شعار #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی ؛ شعاری که نظام و اپوزیسیون راست را در ضدیت با خود در آغوش هم فرو برد و اشتراک شان را در خاموش کردن هر صدای مستقل و مطالبه حق تعیین سرنوشت از طریق اداره شورایی به سطح کشیده است. ▪️در باره لغو خصوصی سازی نیز ترفند فریب کارگران و بازی با مطالبه آنان را در پیش گرفته اند. شریعتمداری وزیر کار و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هر یک به بهانه هایی لغو خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه را رد کرده اند. آنها برای خواباندن سروصدا یک ماه حقوق کارگران را پرداخته اند و وعده پرداخت حقوق یک ماه دیگر را هم داده اند تا هر چه بیشتر کارگران را پراکنده کنند. جناح ولایی، آیت الله کعبی را که نماینده مجلس خبرگان از خوزستان است برای مصادره اعتراضات امروز جمعه 2 آذر به صحنه فرستاده. او در حضور نمایندگان کارگری که با وی ملاقات داشته اند قول بررسی و طرح موضوع بازگشت شرکت نیشکر به بخش دولتی در جلسه هیئت دولت را از امیری معاون پارلمانی روحانی گرفته.

  • سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

    یک توضیح به عموم کارگران بدینوسیله سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام میکند که هیچ گونه کاغذ، نوشته یا تصویر ِ ممهور به مُهر این سندیکا، در میان کارگران و در تجمعات، از سوی سندیکا، نه طراحی، نه چاپ، نه هماهنگی و نه توزیع شده است. مواضع سندیکا کاملا کارگری، صنفی، شفاف و در راستای حقوق و مطالبات کارگری است و تنها از طریق کانال تلگرام سندیکا بیان می شود. لازم به تاکید است که اعتراضات کارگران هفت تپه کاملا قانونی، شفاف و مسالمت آمیز بوده و ریشه در رهبری فرد یا افراد یا جریان خاصی ندارد بلکه، خودجوش و کارگری است و تصمیم قطعی و دسته جمعی تمامی کارگران هفت تپه برای استیفای کامل مطالبات خود یعنی خلع ید بخش خصوصی و بازگرداندن شرکت به بخش دولتی و بازپرداخت دستمزد و سایر مطالبات معوقه و آزادی بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان و نیز رفع تعقیب قضایی علیه تمام نمایندگان کارگری است که آزاد شده اند اما برای آنها پرونده ی قضایی گشوده شده است. ما ضمن حمایت مجدد از خواسته ها و مطالبات کارگران هفت تپه، تاکید میکنیم که تجمعات کارگران هفت تپه کاملا قانونی است و تصریح میکنیم که مطابق قوانین و منجمله مطابق اصل 27 قانون اساسی " تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح" آزاد است. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه جمعه 2 آذرماه

  • #سپیده_قلیان

    خانم #سپیده_قلیان فعال مدنی به علت همراهی با اعتراضات کارگران #هفت_تپه یکشنبه۲۷آبان ماه در اتوبوس کارگران توسط نیروهای یگان ویژه به همراه نمایندگان کارگران از جمله #اسماعیل_بخشی دستگیر،و پس از یک روز نگهداری در بازداشتگاه موقت در شوش، توسط اطلاعات سپاه به بند اهواز منتقل میشود

  • صدیق

    رژیم ناکارآمد جمهوری اسلامی باید هرچه زودتر از قدرت کناره گیری کند، و انتخابات آزاد برگزار نماید تا درد و رنج مردم ناشی از ناکارآمدی مدیران رژیم و تحریمها پایان پذیرد. درصورتی که رژیم جمهوری اسلامی قدرت را بصورت مسالمت آمیز به مردم واگذار کند، کشور به سمت آرامش و رفع تحریمها و ثبات پیش خواهد رفت. اما اگر رژیم سعی کند تا آخرین لحظه مقاومت کند، احتمال درگیر شدن با مردم و تخریب زیرساختهای کشور توسط کشورهای دیگر بسیار محتمل است. لذا اگر سران رژیم هنوز به کشور و مردم ایران مختصر دلبستگی‌ای دارند، باید هرچه زودتر شرایط یک انتخابات آزاد را با مشارکت تمامی گروههای اپوزیسیون فراهم کنند، و از قدرت کناره‌گیری کنند. راه دیگری پیش پای این آقایان نیست. سالهاست که تمام فرصتها را سوزانده‌اند و پلهای پشت سرشان را خراب کرده‌اند.

  • Nasim

    تحصن دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل به خشونت کشیده شد؛ تعدادی از دانشجوها بازداشت شدند - با چراغ سبز مسئولان دانشگاه، بسیج و نیروهای انتظامی برای پایان دادن به اعتراض دانشجویان دخالت کردند. گزارش‎ها از بابل حاکیست نیروهای ویژه پلیس دو سر خیابان «شریعتی» از میدان «اوقاف» تا میدان «حمزه» را بسته‌اند و کار به زد و خورد فیزیکی کشیده. نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان معترض را بازداشت کرده و برده‌اند. از تعداد بازداشتی‎ها گزارشی در دست نیست

  • Faryad

    «سید‌مهدی صدرالساداتی» روحانی‌یی که به خاطر ماجرای ده ونک و دانشگاه الزهرا مدتی بازداشت بود و گویا آزاد شده است در مورد غذا خوری مجلس نوشته بود: «ـ دیروز در مجلس شورای اسلامی ناهار دعوت بودم، هنوز نماز عصر را نخوانده بودم که وارد سالن غذاخوری شدم و میزها تقریباً پر بود و هنوز باورم نمی‌شود که ناهار مجلس سلف سرویس با چند نوع کباب، خورشت[خورش]، جوجه، کشک بادمجان (که ظاهراً دیر رسیده بودم و تقریباً تمام شده بود)، چند نوع سالاد، دلستر، دوغ و میوه باشد!» در جلسات کمیسیون مجلس هم پذیرایی خوبی از نمایندگان انجام می‌شود. وقتی در صحن هستند هم مورد پذیرایی قرار می‌گیرند با شیر و کیک!.

  • Faryad

    امين ظاهرى سارى 22 ساله از اهالى شهر اهواز كوى علوى به همراه پدرش حطاب ظاهرى سارى 57 ساله طى احضاريه بازپرس شعبه 12 دادگاه انقلاب اهواز به ناحيه امام على تابع اطلاعات وزارت اطلاعات سپاه واقع در ملى راه جنب بيمارستان ابوذر ساعت 10 صبح چهارشنبه 21 نوامبر بعد از مراجعه بازداشت شدند!. روز بعد سه شنبه نیز خانم آمنه ظاهری سارى 20 ساله فرزند حطاب ساكن كوى علوى، فارغ التحصيل رشته حسابدارى، توسط اطلاعات سپاه در منزل پدرش بازداشت شده است. اين سومين عضو خانواده که از روز دوشنبه تا روز سه شنبه توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت مى‌شود. :«امين ظاهرى سارى، دانشجوى رشته تربيت بدنى دانشگاه آزاد اسلامى اهواز كه بدليل فعاليت‌هاى فرهنگى و مدنى سابقه بازداشت داشته است. خانواده بازداشت شدگان مى‌گويند: «دو تن از آنها روز سه شنبه 20 نوامبر به زندان منتقل شدند،حطاب ظاهرى سارى به زندان شيبان يا زندان مركزى اهواز منتقل شده است و خانم آمنه ظاهرى سارى به زندان سپيدار بند نسوان منتقل شده است، كه تا كنون هر دو ممنوع الملاقات و از تماس با خانواده محروم هستند.

  • فراخوان به حمایت از بازداشتی های تجمع مسالمت آمیز کارگران هفت تپه

    کارگران هفت تپه، کارگران و تشکلات مستقل کارگری ایران و جهان! همانگونه که مطلعید امروز سه تن دیگر از کارگران بازداشتی در تجمعات اعتراضی، قانونی و مسالمت آمیز کارگران هفت تپه به قید کفالت آزاد شدند اما هنوز یکی از نمایندگان کارگری، آقای اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان که در تجمع کارگران و در میان صفوف مردم و خانواده های کارگران حضور داشته در بازداشت هستند. ما متذکر میشویم که اعتصاب، تجمع، اعتراض و تشکل یابی از حقوق بدیهی، قانونی و انسانی کارگران است و این موارد، هم در قانون اساسی تضمین شده است و هم در قوانین بین المللی که جمهوری اسلامی ایران متعهد به رعایت آن است. دولت ایران که خود عضو سازمان جهانی کار است و هر ساله به این سازمان گزارشاتی در باب سرکوب کارگران و فعالین کارگری میدهد به خوبی میداند که مطابق مقاوله نامه های 98 و 87 سازمان جهانی کار باید از کارگرانی که دست به ایجاد تشکلات مستقل میزند حمایت کند نه اینکه آنها را زندانی و تحت تعقیب قضایی قرار دهد. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، ضمن همراهی کامل با اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت تپه تا کسب دستمزدها و سایر مطالبات معوقه و خلع ید از بخش خصوصی و بازگرداندن شرکت به بخش دولتی، از همه ی کارگران در هفت تپه، کارگران و تشکلات مستقل کارگری در ایران، رسانه ها و نهادهای بین المللی کارگری میخواهد که برای اجرای فوری و بی قید و شرط منع تعقیب قضایی و مختومه کردن کامل پرونده هایی که برای کارگرانی که در روزهای اخیر آزاد شده اند، همچنین به طور جد و با تمام توان برای آزادی همکارمان، اسماعیل بخشی و نیز خانم سپیده قلیان که برای همدلی با ما کارگران بازداشت شده است، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه جمعه۲ اذر ۹۷

  • پاسیفیک

    البته از کارکران و مردم عادی کسی نمی‌داند وام‌هایی که به اسم این شرکت توسط هیئت مدیره از بانک ها دریافت شده چقدر است و در چه بخشی هزینه شده و سود آن چقدر است. اما قطعا دولتیان که بانکها زیر نظر آنان هستند خیلی خوب پاسخ این سوال ها را میدانند . وقتی هم به گفته سخنگوی قوه قضائیه مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه متواری است و برخی از سهامداران و اعضای هیأت مدیره نیشکر هفت‌تپه در فهرست متخلفان ارزی بانک مرکزی ایران قرار دارند بنابراین دولت چنانچه بخواهد میتواند با هکاری قوه قضائیه براحتی همه مشکلات این مجموعه را با مصادره شرکت تحت عنوان اموال صاحبان آن که در لیست متخلفان و غارتکران منابع ملی قرار دارند برطرف نموده و تمام مطالبات کارکران را از محل دارائی ها و اموال مدیران زالوصفت پرداخت نموده و با خلع ید از آنان بدلیل جرائمشان دوباره کارخانه را تملک نموده و اداره آن را به سندیکا و یا شورای کارکری بسپارد این یعنی همه آنچه کارکران مظلوم میخواهند و بس.