ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی کارگران گل‌چشمه از سرنوشتی مشابه هفت‌تپه

بنیاد مستضعفان استان گلستان، گل‌چشمه از شرکت‌های تابعه خود را برای جبران هزینه‌های دو شرکت بحرانی دیگر با آن‌ها ادغام کرده و اکنون می‌خواهد آن را خصوصی کند. کارگران نگران و معترض‌اند.

نیشکر هفت‌تپه با خصوصی شدن دچار بحران شد و کارگران آن ماه‌هاست برای دستیابی به حقوق خود دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند. اکنون شرکت کشت و صنعت گل‌چشمه در استان گلستان نیز می‌رود که به چنین سرنوشتی دچار شود. این شرکت که از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان است مشکلی نداشت اما با ادغام آن با دو شرکت دیگر که دچار بحران هستند، اکنون می‌خواهند آن را خصوصی کنند. کارگران گل‌چشمه نسبت به این اقدام اعتراض دارند و در مقابل استانداری گلستان دست به تجمع زدند.

اعتراض کارگران کشت و صنعت گل‌چشمه در استان گلستان به خصوصی‌سازی این شرکت

کارگران کشت و صنعت گل‌چشمه در اعتراض به واگذاری آن به بخش خصوصی پنج‌شنبه یکم آذر در مقابل استانداری گلستان تجمع کردند. در پی این تجمع، شماری از کارگران به نمایندگی از باقی آن‌ها به داخل استانداری رفتند و با مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان و معاون مدیرکل سیاسی و انتخابات و تقسیمات کشوری استاندار گلستان جلسه‌ای برگزار کردند که قرار شد موضوعات مورد نگرانی کارگران بررسی شوند.

نگرانی کارگران از این است که سرنوشت کشت و صنعت هفت‌تپه در خوزستان برای آن‌ها نیز رخ دهد.

شرکت کشت و صنعت گل‌چشمه در شهرستان آزادشهر، در کیلومتر یک جاده آزادشهر به گنبد در استان گلستان قرار دارد. مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت رُب گوجه فرنگی، یونجه، جو، ذرت، گندم، کلزا، آلو، پرتقال، نارنگی، زیتون، خرمالو و شلیل است. گل‌چشمه در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد و به‌گفته غلامرضا طالبا، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان، از بزرگترین تولیدی‌های این استان است که در زمان اوج فعالیتش ۳۰۰ کارگر و ۷۰۰ هکتار زمین داشت اما اکنون کمتر از ۴۰۰ هکتار زمین و حدود ۱۰۰ نفر کارگر دارد.

گل‌چشمه همچنین سردخانه بزرگ ۱۰ هزار تُنی ساخت ایتالیا دارد که گفته می‌شود به لحاظ اندازه و امکانات در خاورمیانه کم‌نظیر است. بسیاری افراد از نقاط مختلف کشور محصولات خود را به این شرکت می‌آورند تا در ازای پرداخت اجاره، نگه‌داری شوند. گل‌چشمه همچنین دارای سیستم آبیاری مدرن، کارخانه تولید رب گوجه فرنگی، پرورش ماهی، باغداری و... است.

بعد از انقلاب، این شرکت مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد. کارگران گل‌چشمه می‌گویند این شرکت از لحاظ بیمه و دستمزد مشکلی ندارد و شرکت به خوبی به آن‌ها رسیدگی می‌کند اما چندسال پیش، بنا بر تصمیم بنیاد مستضعفان، گل‌چشمه در شرکت کشاورزی و دامپروری ران و شرکت آبزی‌پروری فردوس ایرانیان ادغام شد. گل‌چشمه به‌دلیل آن‌که سودآوری‌ داشت قرار شد بار هزینه‌ها و مشکلات این دو شرکت را بر دوش بکشد. همچنین، به‌گفته کارگران، هدف این بود که با این روش گل‌چشمه کوچک شود و زمینه فروش آن راحت‌تر فراهم شود.

محمدرضا سرگلزایی، یکی از کارگران قدیمی این شرکت می‌گوید: «ما از بابت خصوصی‌سازی آن نگران هستیم و می‌گوییم چرا شرکتی که تولید دارد باید خصوصی شود؟ (...) اگر همان مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی که برای کشت و صنعت هفت‌تپه پیش آمد، برای این‌جا هم به‌وقوع بپیوندد چه بلایی سر کارگران گل‌چشمه خواهد آمد؟ کسی به فکر اشتغال و درآمد آن‌ها هست؟»

به‌گفته سرگلزایی، کارگران گل‌چشمه در صددند نامه‌ای به وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و دبیرکل خانه کارگر بنویسند و اعتراض خود را بیان کنند. آن‌ها همچنین نامه‌ای خطاب به رئیس بنیاد مستضعفان نوشته و در آن از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و آمد و رفت خریداران مختلف ابراز نگرانی کرده‌اند.

از حدود ۱۰۰ کارگر شرکت گل‌چشمه نزدیک به ۶۰ نفر نیروی دائم هستند و دیگران به تناسب فصل، در قالب شرکت‌های پیمانکاری و یا به صورت قراردادی کار می‌کنند.

در روزهای گذشته تظاهرات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم پرداخت دستمزدها بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت.

۲۸ آبان ۱۰ نفر از کارگران معترض بازداشت شدند که در روزهای بعدی به جز چهار تن از نمایندگان کارگران بقیه آزاد شدند.

در سال ۱۳۹۴ دولت روحانی نیشکر هفت‌تپه را فقط به قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان نقد و مابقی در اقساط ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار کرد. مالکان بعد از واگذاری هفت تپه به آن‌ها وام‌هایی هنگفت از دولت گرفته‌اند اما این وام‌ها را در بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به تولید شرکت ربط ندارد. کسی هم نمی‌داند که این وام‌ها در چه بخشی هزینه شده و سود آن چقدر است. کارگران به این رانت‌خواری‌ها معترض‌اند. کارگران همچنین با توجه به تخلفات ارزی نگران‌اند که مالکان اراضی شرکت را بفروشند و آن‌ها به حقوق و مطالباتشان نرسند.

کارگران هفت‌تپه می‌گویند بخش خصوصی بی‌تدبیر، سودجو و ناکارآمد است و خواهان آن‌اند که نیشکر هفت‌تپه دوباره تحت مجموعه دولت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.