ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ ایران به اتهام‌های «شیمیایی» آمریکا: جهان عراق را فراموش نکرده است

تهران اتهام‌های واشنگتن در مورد سلاح‌های شیمیایی را «بی‌اساس»‌ توصیف کرد و همزمان با دفاع از اسد، حملات شیمیایی سوریه را به «تروریست‌ها» نسبت داد.

ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اتهام‌های آمریکا علیه این کشور را به تندی تکذیب کرد و آن را شبیه بهانه‌ها برای آغاز حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ دانست.

آمریکا ایران را به پنهان ‌کردن قابلیت‌هایش در زمینه سلاح‌های شیمیایی متهم کرده است.

نماینده ایران در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در حال پاسخ به اتهامات آمریکا، جمعه ۲۳ نوامبر

رضا نجفی،‌ مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس منع تسلیحات شیمیایی در لاهه هلند بیانیه رسمی جمهوری اسلامی را درباره «رد قاطعانه» اتهام‌های آمریکا خواند.

ایران اتهام‌های جدید آمریکا را با بهانه‌های آغاز حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مقایسه کرده است. در بیانیه جمهوری اسلامی آمده است «جهان هنوز دروغ تاریخی آمریکا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق را فراموش نکرده است.»

ایالات متحده با تأکید بر اینکه عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی است، به این کشور حمله کرد. این سلاح‌ها هرگز پیدا نشدند.

کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، پنج‌شنبه ۲۳ نوامبر/ اول آذر در لاهه گفته بود آمریکا از دیرباز نگران بوده است که ایران در خفا برنامه تسلیحات شیمیایی دارد و بدون اطلاع سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در پی «برنامه‌ای برای تولید گاز اعصاب جهت استفاده در مقاصد تهاجمی» است.

کنت وارد ادعا کرد که ایالات متحده به موشک‌های حامل مواد شیمیایی، خمپاره‌ها و بمب‌هایی با «اصالت» ایرانی دست یافته که نشان می‌دهد ایران قابلیت‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را از لاهه پنهان کرده است.

بیانیه تهران اتهام‌های واشنگتن را «بی‌اساس»‌ اما «نه تعجب‌آور» توصیف می‌کند. جمهوری اسلامی در عوض انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل نشانه گرفته و ایالات متحده را به داشتن «سابقه تاریخی»‌ در «دروغ‌گویی به جهان» درباره وجود سلاح‌های شیمیایی متهم کرده است:

«نباید فراموش کرد آمریکا تنها کشور دارنده سلاح عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است که هنوز انهدام ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را کامل نکرده است .... متحد وفادار آمریکا در خاورمیانه یعنی رژیم اسرائیل نیز با کمک این کشور سلاح‌های شیمیایی خود را توسعه داده است که یکی دیگر از موارد عدم پایبندی آمریکاست. همچنین آمریکا بر خلاف تعهداتش طبق کنوانسیون، سلاح‌های شیمیایی رها شده خود را که در ویتنام و کشورهای همسایه باقی گذاشته، اظهار نکرده است.»

انحراف از توجه‌ به اتهام‌های دمشق و مسکو و پیونگ‌یانگ

نشست پنج‌ساله کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در حالی برگزار شد که حملات شیمیایی در سوریه، سوءقصد به جان سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس در خاک بریتانیا با گاز اعصاب و قتل جان کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی در سنگاپور به روشی مشابه،‌ اجلاس لاهه را تحت تأثیر قرار داده بود.

اما سخنان نمایندگان ایران و آمریکا در نشست لاهه درباره سوریه، اتهام تلویحی متقابل به یکدیگر بود. توجه چندانی نیز به دو دولت متهم به استفاده از گازهای شیمیایی در ترور مخالفان نشد.

در بیانیه جمهوری اسلامی درباره حملات شیمیایی سوریه آمده است:

«تروریست‌ها در سوریه بدون حمایت و کمک خارجی نمی‌توانستند به سلاح شیمیایی دست پیدا کنند و این وضعیت شبیه دهه ۱۹۸۰ است که ارتش صدام توانست سلاح‌های شیمیایی به دست آورد و استفاده کند.»

بسیاری از کارشناسان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه را مسئول حملات شیمیایی در سوریه می‌دانند.

روسیه و ایران، متحدان اصلی دولت دمشق اما این حمله‌ها را «صحنه‌سازی» مخالفان مسلح اسد توصیف کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باران

    پاسخ ملت ایران به این حجم از ظلم و جنایات جمهوری اسلامی این است: ما ملت ایران هرگز جنایات شما مسئولین جمهوری اسلامی را فراموش نمی‌کنیم. شما بخوبی می‌دانید که دشمن شما در خارج از مرزها نیست. این مردم ایران هستند که شما را نمی‌خواهند. ج.ا مشروعیت خود را از دست داده است و همین عدم مشروعیت (همانند صدام حسین) باعث می‌شود که کشورهای قدرتمند بر اساس منافعشان دست بازی در شکستن گردن مستبدان (حال به دلایلی واهی) داشته باشند. مگر دلایل شما منطقی است؟ آیا منطقی است که مین های پدالی در شرق و غرب کشور کار گذارده شوند و با کشتن و معلول کردن مردم بیگناه آقایان راحت بخوابند؟ مگر کشتن کولبران با تیر مستقیم دلیل منطقی دارد؟ مگر جلوگیری از انتخابات آزاد دلیل منطقی دارد؟ مگر حمله به کوی دانشگاه دلیل منطقی داشت؟ مگر جنایات در کهریزک و قتلهای زنجیره‌ای دلیل منطقی داشتند؟ مگر اعدامهای دهه 60 دلیل منطقی داشت؟ مگر عدم پرداخت حقوق کارگر دلیل منطقی دارد؟ مگر غارت سرمایه بازنشستگان دلیل منطقی داشت؟ مگر وجود فردی مریض و پیر در بالاترین مکان تصمیم گیری منطقی است؟ مگر کشتار و زندانی کردن به جرم عقیده دلیل منطقی دارد؟ مگر غارت بانکها دلیل منطقی داشت؟ مگر به کشتن دادن فعال محیط زیست در زندان دلیل منطقی داشت؟ مگر ترور فعالین محیط زیست دلیل منطقی داشت؟ سؤال اساسی این است که مگر توده‌ای، مجاهد، سلطنت طلب، دمکرات کردستان و بهایی برای مثال ایرانی نیستند، چرا باید این مردم ایران نتوانند به کشورشان بازگردند، به کدام دلیل منطقی ج.ا این حق را به خود می‌دهد دیگران را به جرم تفکرشان زندانی، شکنجه و اعدام کند. ج.ا هرگز با انصاف و مدارا، زیست مسالمت آمیز نداشته و همواره بر اساس کشتن و حذف کردن به زندگی انگلی ادامه داده است. شما که در ظلم و جنایت بر مردم کشور خودتان سرآمد هر جنایتکار خونریزی هستید، چگونه است از کشور دیگری انتظار دارید که با انصاف با شما رفتار کند. آنها هرگز چنین کاری نخواهند کرد، چون می‌دانند که در اولین فرصتی که بدست آورید دنیا را به آتش خواهید کشید، همانگونه که با کشور و مردم خود کردید.

  • باران

    این جبر طبیعت است که گردن مستبدی بدست مستبد دیگر شکسته شود! صدام حسین ظلمهای فراوانی به مردم خود و کشورهای اطراف کرد. هرگاه جنایتی مرتکب می‌شد، همواره استناد می‌کرد به دلایلی پوچ و روایات تاریخی! نهایتاً هم با یک دلیل واهی خود و کشورش را به فنا داد. او را با خفت و خواری به چوبه دار سپردند و گردنش شکستند. در این سوی مرز، (در ایران ما) مستبد دیگری به زیست انگلی مشغول است. این مستبد و سلفش، چه ظلمها که در حق مردم ایران نکردند. از ترور مخالفان در داخل و خارج گرفته تا زندانی کردن و شکنجه وکشتن زندانیان و قتلهای زنجیره‌ای و غارت اموال ملی و ایجاد جنگهای متعدد بدون توجیه و کشتن کولبران و از بین بردن منابع طبیعی و به فقر کشاندن مردم و جلوگیری از انتخابات آزاد و به قهقرا بردن فرهنگ و دانش در کشور و ایجاد تنش و تنفر میان مردم کشور و هزاران مورد دیگر.