ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش تورم: آیا حقوق‌ها افزایش خواهند یافت؟

نرخ تورم در آبان‌ نسبت به ماه گذشته افزایش داشته. برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده را داده‌اند.

مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه گذشته خبر داد. افزایش دستمزدها در سال گذشته کفاف نرخ تورم سال جاری را نداد. نمایندگان مجلس و دولت وعده دادند که حقوق کارگران و کارمندان در سال آینده متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

نرخ تورم نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است (عکس از آرشیو)

نرخ تورم در آبان ۹۷ نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است. مرکز آمار ایران با انتشار شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در آبان ماه ۱۳۹۷، نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه را ۳۴.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به تورم نقطه به نقطه در مهرماه گذشته ۲.۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه نیز نسبت به ماه گذشته افزایش یافته. نرخ تورم سالیانه (دوازده ماه) در پایان آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۱۵.۶ درصد رسید که نسبت به میزان محاسبه شده در ماه گذشته ۲.۲ واحد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده‌ میزان افزایش هزینه‌ها برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» نسبت به زمان مشابه در سال گذشته است. نرخ تورم سالیانه اما با محسبه متوسط ۱۲ ماه و مقایسه آن با متوسط ۱۲ ماه سال گذشته به دست می‌آید.

آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری متحمل تورم و افزایش قیمت‌ها بوده اند. همچنین دهک‌های پایین‌تر درآمدی نسبت به اقشار پردرآمد نرخ بالاتر تورم را تجربه کرده اند.

بیشترین افزایش قیمت‌ها (نسبت به ماه قبل) در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» به ترتیب مربوط به گروه «گوشت» (انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، موز)، و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» می‌شود.

خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران شنبه از افزایش غیررسمی قیمت نان نیز خبر داد. گوشت مرغ هم بر اساس آخرین اخبار منتشرشده به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان (خرده‌فروشی) رسیده است.

رایزنی درباره افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از پیشنهادهای جدید مجلس به دولت برای افزایش حقوق‌ها خبر داد. او در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران از فاصله زیاد میان افزایش دستمزدها و نرخ تورم انتقاد کرد و گفت «در سال جاری و طبق مصوبه شورای عالی کار، حقوق کارگران حدود ۱۰ درصد نسبت به سال۹۶ افزایش یافت، اما امروز شاهد نرخ تورم بالای ۴۰ درصد هستیم»

جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری شنبه ۳ آذر به خبرگزاری دیده‌بان ایران گفت که پیشنهادهای سازمان اداری و استخدامی برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ در دست بررسی است و اظهار امیدواری کرد که این افزایش حقوق‌ها منجر به افزایش قدرت خرید کارمندان دولت شود.

در صورتی که افزایش حقوق از نرخ تورم پایین‌تر باشد نمی‌تواند به افزایش قدرت خرید منجر شود. پیش از این، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تخمین زده بود.

همینطور در سال گذشته فعالان و نمایندگان کارگری بر افزایش فشارها بر کارگران و کوچک شدن سفره آنها خبر داده و خواستار افزایش بیشتر حقوق‌ها در سال آینده شدند. گزارش اخیر مرکز آمار ایران نیز حاکی از افزایش فشار تورمی بر اقشار کم‌درآمدتر است.

در همین راستا رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران شنبه ۳ آذر بار دیگر بر لزوم ترمیم هرچه سریع‌تر دستمزد کارگران‌ تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوالفضل فتح الهی با تصریح بر اینکه قشر کارگر در شرایط تورمی ایران متحمل بیشترین فشارها شده، گفت: «عقب افتادگی‌های مزدی کارگران با توجه به شرایط تورمی موجود باید جبران شود و دولت برای کارفرمایان معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد.»

اولین جلسه شورای عالی کار در تابستان ۹۷ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد، تا به موضوع افزایش حقوق کارگران و کارمندان رسیدگی کند. به پیشنهاد وزیر کار تشکیل کمیته دستمزد مطرح و مقرر شد پس از به روزرسانی آمار و ارقام سبد معیشت و دستمزد، جلسه شورای عالی کار تشکیل شود. فتح‌الهی پیشتر این جلسه را مثبت ارزیابی کرده و از نظر مساعد وزیر کار برای افزایش حقوق کارگران خبر داده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.