ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند هزار کارگر گروه ملی فولاد در اهواز راهپیمایی کردند

کارگران در پانزدهمین روز اعتراضات خواهان پرداخت دستمزدهای معوق، تأمین امنیت شغلی، پایان برخورد امنیتی با کارگران معترض و کنارزدن «دست‌های مافیایی» هستند.

اعتراض کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز هنوز ادامه دارد. چند هزار کارگر معترض در پانزدهمین روز اعتراض در خیابان‌ها فریاد زدند: «دولت، مافیا، پیوندتان مبارک».

اعتراضات گروه ملی فولاد اهواز، شنبه سوم آذر

تجمع کارگران گروه ملی فولاد شنبه سوم آذر به درگیری‌هایی با پلیس نیز انجامید. ماموران نیروی انتظامی با محاصره کارگران بر روی پل نادری در اهواز از پشت به آنها هجوم آوردند، اما با مقاومت کارگران مواجه شدند.

کارگران معترض توانستند نیروی انتظامی را وادار به عقب‌نشینی کنند و به مسیر خود ادامه دهند. کارگران در برابر نیروی انتظامی شعار می‌دادند «میایستیم میمیریم حقمونو میگیریم»، و با شعار «همشهری با غیرت حمایت حمایت» از دیگر اهوازی‌ها می‌خواستند به آنها بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، شمار کارگران معترض گروه ملی فولاد بیش از چهار هزار تن است. آنها بیش از چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

چرا کارگران فولاد اهواز اعتراض می‌کنند؟

کارگران معترض می‌گویند علاوه بر پرداخت دستمزدهای به‌تعویق‌افتاده، خواهان آغاز به کار خط تولید کارخانه،‌ تأمین امنیت شغلی و «کوتاه‌کردن دست مافیایی پشت‌پرده مانع تولید» هستند.

این کارگران همچنین به ایلنا اعلام کرده‌اند که «بر اساس قانون اساسی هیچ کس حق مزاحمت برای کارگران معترض را ندارد.»

آنها در روزهای گذشته همبستگی خود را با کارگران معترض مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه بارها اعلام کرده‌اند. چندین کارگر نیشکر هفت‌تپه همراه با یک خبرنگار زن بازداشت شدند. دست‌کم هنوز اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان سندیکای مستقل نیشکر هفت‌تپه در بازداشت است.

کریم یاوری، نماینده ویژه وزارت کار چند روز پیش وعده داده بود که حقوق یک‌ماه کارگران به زودی پرداخت می‌شود. هنوز این وعده عملی نشده.

معترضان به ایلنا گفته‌اند که بارها به مسئولان استانی و شهرستانی برای پرداخت این یک ماه حقوق مراجعه کرده‌اند، اما کسی به خواسته آنها توجهی نکرده.

تلاش محافظه‌کاران برای خصوصی‌سازی با سپاه

گروه صنعتی ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) است که پس از اعدام او در دوره‌های زمانی مختلف تحت مالکیت قوه قضائیه، بانک ملی و بخش خصوصی قرار گرفته است. این مجتمع با حدود چهار هزار کارگر در حال حاضر به بانک ملی تعلق دارد، اما این بانک حاضر به تامین نقدینگی برای پرداخت دستمزدها و ادامه تولید نیست.

عبدالکریم فرحانی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شنبه گفت که گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه به «مجموعه‌های ناکارآمد» واگذار شده‌اند و او در تلاش برای  انجام «کار اساسی» در این مورد است،‌ هرچند با «سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ مبنی بر خصوصی‌سازی» نیز موافق است.

فعالان کارگری پیش از این هشدار داده بودند که محافظه‌کاران نزدیک به سپاه پاسداران به دنبال واگذاری این مجموعه‌های صنعتی به سپاه هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز در اعتراض‌ها مخالفت‌شان با اصل خصوصی‌سازی ــ و نه نحوه خصوصی‌سازی ــ را بارها انعکاس داده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردوی کار

    انتقاد کارشناس حوزه کار از همدستی دولت با کارفرمایان علیه کارگران ▪️اردوی کار:علی اکبر سیارمه، کارشناس حوزه کار در انتقاد از همدستی دولت با کارفرمایان علیه کارگران در زمینه جلوگیری از افزایش دستمزد نیروی کار به ایسنا گفته:«... زمانی که کارگران در شورای عالی کار برای بالا بردن درصد ناچیزی از حقوق کارگران چانه‌زنی می‌کنند دولت موضع بی‌طرفی می‌گیرد و توپ را به زمین کارفرمایان می‌اندازد اما در مورد کارخانه‌های بزرگ که دست دولت است و افزایش مشهودی را طی چند ماه اخیر در قیمت محصولاتشان شاهد بودیم، حرفی از لحاظ کردن این افزایش فروش در دستمزد کارگران نمی‌زند و کارفرمایان هم به پشتوانه دولت، از حربه ناتوانی استفاده می‌کنند...» ▪️او با اشاره به اختلاف موجود بر سر ترمیم دستمزد کارگران، گفته: کارفرمایان زورشان به دولت نمی‌رسد و مدام بهانه افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ارز را مطرح می‌کنند، در حالی که بهتر از هر کسی می‌دانند که بالا رفتن قیمت مواد اولیه آنها به دلیل دستمزد کارگران نیست. سهم دستمزد کارگران در قیمت تمام شده تولید کمتر از ۱۰ درصد است.

  • مرگ بر این دولت مردم فریب

    جمع کارگران #فولاد_اهواز مقابل استانداری خوزستان: "نصر من الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب" شنبه ۳ آذر ۹۷

  • حمایت

    کارگران پروژه های نفتی شهرستان هفتکل: از پیگیری مسالمت آمیز و به حق کارگران هفت تپه و فولاد حمایت می کنیم