ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل:‌ خاتمه دادن به خشونت علیه زنان یک تلاش کوتاه‌مدت نیست

کمپین «جهان را نارنجی کنید»، از ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان آغاز می‌شود و تا ۱۰ دسامبر ادامه دارد. در برخی نقاط جهان ۷۰ درصد زنان خشونت را تجربه می‌کنند.

کمپین «جهان را نارنجی کنید»، از روز ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان آغاز می‌شود و تا ۱۰ دسامبر روز حقوق بشر ادامه دارد. به این مناسبت رئیس سازمان ملل متحد، برنامه توسعه سازمان ملل، یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار همبستگی با قربانیان و مدافعان حقوق زنان شده‌اند که برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران و پایان دادن به آن تلاش می‌کنند.

در این بیانیه مشترک آمده: «وظیفه ما نه تنها همسویی با آنهاست، بلکه باید برای یافتن راه حل‌ها و اقدامات موثر برای متوقف ساختن این خشونت قابل پیشگیری در جهان که زندگی و سلامت و زنان را تهدید می‌کند، تلاش کنیم.»

در بیانیه مشترک نهادهای مختلف سازمان ملل، با اشاره به اقداماتی که در طول سال گذشته برای مقابله با خشونت علیه زنان انجام شده، این فعالیت‌ها سازنده و مهم خوانده شده‌اند؛ از جمله کمپین #MeToo، به عنوان یکی از جنبش‌های اجتماعی قدرتمند اخیر معرفی شده است. همچنین اعطای جایزۀ صلح نوبل سال ۲۰۱۸ به دو فعال برجسته مدنی، نادیا مراد و دنیس مکوئه، که با خشونت علیه زنان مبارزه می‌کنند،  یکی دیگر از نشانه‌های تقویت مبارزه با خشونت علیه زنان خوانده شده است.

نویسندگان این بیانیه مشترک تاکید کرده‌اند که کاهش و جلوگیری از خشونت علیه زنان، سلامت زنان و کودکان را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به HIV و عفونت‌های منتقله از راه جنسی را کاهش می‌دهد، بهره‌وری اقتصادی و تحصیلی را بهبود می‌بخشد و خطرات بیماری‌های روحی و سوء مصرف مواد را کاهش می‌دهد.

این نهادهای بین‌المللی تاکید کرده‌اند که خاتمه دادن به خشونت علیه زنان و دختران، یک تلاش کوتاه مدت نیست، بلکه نیازمند فعالیت‌های هماهنگ و پایدار همه است. نشان دادن نتیجه‌بخش بودن این تلاش‌ها، بهترین شیوه ادای احترام به قربانیان خشونت و مدافعان حقوق زنان است.

تاریخچه کمپین نارنجی و حقایقی درباره خشونت علیه زنان

روز ۲۵ نوامبر سال ۱۹۶۰ سه خواهر به نام‌های پاتریا، ماریا و آنتونیا میرابال در راه مبارزه با حکومت دیکتاتوری رافائل توروخیو در جمهوری دومینیکن کشته شدند.

فعالان حقوق زن از سال ۱۹۸۱ روز ۲۵ نوامبر را برای گرامی‌داشت این زنان برای آزادی و مبارزه با خشونت برگزیدند و از سال ۱۹۹۹ سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی منع خشونت علیه زنان معرفی کرده است.

در مجموع ۳۵ درصد زنان خشونت را به شکلی تجربه کرده‌اند. در برخی مناطق جهان این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد.

زنان فارغ از رنگ پوست و تحصیلات، مورد خشونت قرار می‌گیرند، هرچند ممکن است نوع خشونتی که هر زنی تجربه می‌کند با دیگری تفاوت داشته باشد، اما حتی تعلق داشتن به طبقه بالای اجتماعی زنان را از خشونت دور نگه نمی‌دارد. گرایش جنسی زنان، معلولیت یا تعلق آنها به اقلیت‌های قومی و مدهبی آنها را در معرض خشونت بیشتر قرار می‌دهد.

۲۳ درصد زنان دگرباش گزارش کرده‌اند که از سوی شریک مرد یا زن خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند و ۳۴ درصد زنانی که دچار مشکلاتی در سلامت خود بوده‌اند از تجربه خشونت نسبت به خود خبر داده‌اند.

در بیشتر موارد، خشونت نسبت به زنان از سوی نزدیک‌ترین افراد خانواده اتفاق می‌افتد و کمتر از ۴۰ درصد زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند، آن را گزارش می‌کنند. اغلب زنان این موضوع را تنها با دوستان و خانواده خود در میان می‌گذارند و تنها ۱۰ درصد این گزارش‌ها به پلیس می‌رسد.

زنانی که خشونت را تجریه کرده‌اند دو برابر زنان دیگر با احتمال سقط جنین و افسردگی مواجه هستند.

بر اساس آمارها، ۴۳ درصد زنان در ۲۸ کشور اروپایی خشونت را تجربه کرده‌اند و آمار تجربه خشونت و آزار جنسی در فضاهای عمومی ۹۲ درصد است.

بیش از ۷۰۰ میلیون زن زنده در جهان وجود دارند که در کودکی ازدواج کرده‌اند.

۱۲۰ میلیون دختر، معادل یک نفر از هر ۱۰ نفر، مجبور به سکس شده‌اند یا به شیوه‌های دیگری از اعمال جنسی، تن داده‌اند.

حدود ۱۳۳ میلیون دختر در جهان ختنه شده‌اند. ختنه عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها مانند ایدز و دلیل بسیاری عفونت‌ها و به معنای مثله شدن اندام جنسی است.

زنان نیمی از قربانیان قاچاق انسان در جهانند. اگر آمار قاچاق دختربچه‌ها را هم به آن بیفزاییم این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد. از هر سه کودک قربانی قاچاق، دو کودک دختر هستند.

در اتحادیه اروپا یک زن از  میان هر ۱۰ زن، از ۱۵ سالگی تجربه خشونت سایبری را داشته است. این آزارها شامل دریافت ایمیل‌های ناخواسته با مضامین سکسی، پیام‌های مزاحم و … است.

دست‌کم ۱۱۹ کشور جهان قانونی ضد خشونت خانگی به تصویب رسانده‌اند. ۱۲۵ کشور درباره آزار جنسی قانون دارند و ۵۲ کشور درباره تجاوز زناشویی قانون تصویب کرده‌اند. با وجود این حتی اگر قانون وجود داشته باشد، به معنای حفاظت زنان در برابر خشونت بر مبنای استاندارهای جهانی نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.