ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تولید نفت عربستان به بالاترین میزان رسید

عربستان سعودی در سیاستگذاری نفتی به دلیل معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران دچار سردرگمی شده. ایالات متحده با افزایش فشار بر این کشور خواستار حفظ وضع موجود است.

تولید نفت خام عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۱۸ به بالاترین میزان خود رسیده. افزایش تولید نفت خام منجر به کاهش ناگهانی قیمت‌ نفت خام در بازارهای جهانی شده است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده از عربستان سعودی خواسته که در اجلاس هفته آینده اوپک از توافق برای کاهش تولید نفت خودداری کند.

پالایشگاه و پایانه نفتی راس تنوره در عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع مطلع در صنعت نفت عربستان خبر داده است که تولید نفت خام این کشور در ماه نوامبر به ۱۱,۱ تا ۱۱,۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. میانگین تولید نفت در کل ماه نوامبر پیش از پایان ماه مشخص نخواهد شد.

این آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با اکتبر سال جاری تولید نفت عربستان نیم میلیون بشکه بیشتر شده. نیم میلیون بشکه نفت معادل نیم درصد از تقاضای جهانی برای نفت است. همینطور در مقایسه با اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیون بشکه به میزان تولید عربستان سعودی افزوده شده.

با افزایش میزان تقاضای مصرف‌کنندگان عمده نظیر آمریکا و هند برای نفت، عربستان سعودی پذیرفته بود که در ژوئن ۲۰۱۸ میزان تولید نفت خام را به طرز محسوسی افزایش دهد. آمریکا با فشار بر عربستان سعودی تلاش دارد قیمت‌ نفت را پایین نگه دارد.

با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزایش تولید نفت عربستان برای جلوگیری از کاهش تولید جهانی نفت ضروری است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی بارها تکرار کرده که آمریکا قادر نیست صادرات نفت ایران را متوقف کند. روحانی هفته پیش در جریان سفرهای استانی اش در سخنانی در خوی گفت تحریم‌ها به جایی نمی‌رسد و جمهوری اسلامی همچنان به صادرات نفت خام خود ادامه خواهد داد. روحانی تصریح کرد که رابطه با همسایگانی نظیر ترکیه، جمهوری آذربایجان، و عراق به ایران کمک خواهد کرد تا با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۵ نوامبر/۱۴ آبان گفته بود توقف کامل صادرات نفت ایران بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند و سبب افزایش قیمت نفت می‌شود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی به بلومبرگ گفته بود معافیت از تحریم نفتی ایران موقتی است. دولت آمریکا قصد دارد با اعطای این معافیت‌ها تعادل دقیقی در بازار به وجود بیاورد: از یکسو مطمئن شود نفت کافی در بازارهای جهانی وجود دارد و جلوی افزایش قیمت مخرب بنزین را بگیرد و از سوی دیگر باید اطمینان داشته باشد که دولت ایران درآمد کافی نداشته باشد و گرنه تحریم‌هایش تأثیری نخواهند داشت.

کاهش نگران‌کننده قیمت نفت

افزایش تولید نفت تبعات منفی برای ریاض در پی داشت. به گزارش رویترز تحریم‌های آمریکا سبک‌تر از آن بود که انتظار می‌رفت. در نتیجه افزایش نگرانی‌ها از اشباع شدن تولید و قیمت‌ها سبب شد که قیمت نفت در ماه نوامبر در مقایسه با اکتبر شاهد سقوط بیش از ۲۵ دلار در هر بشکه باشد. جمعه ۲۳ نوامبر قیمت نفت خام به ۶۰ دلار در هر بشکه رسید.

منابع مطلع صنعت نفت عربستان گفته اند که این کشور برای بشکه ای حداقل ۷۰ دلار برنامه‌ریزی کرده. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای اجرای اصلاحات اقتصادی در عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی چندی پیش گفته بود که تا سال آینده این خطر وجود دارد که میزان تولید نفت تا ۱ میلیون بشکه از میزان مصرف جهانی بیشتر شود و از کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواسته بود که در این زمینه اقدامی صورت دهد.

به گزارش بلومبرگ، کاهش ناگهانی قیمت نفت به سه عامل بستگی داشته است: عدم قطعیت تقاضا، تولید بالای نفت، و بدبینی‌ها درباره سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک). بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که طوفان فعلی نفت به سوءظن و نگرانی درباره عدم پایداری قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت و بلندمدت دامن بزند.

قرار است اوپک ۶ دسامبر در وین/ اتریش به موضوع کاهش تولید بپردازد. اما این هفته دونالد ترامپ بار دیگر از عربستان خواست تا از کاهش تولید خودداری کند.

تشکر ترامپ از خودش

یکشنبه، ۲۵ نوامبر ترامپ در توئیتی از خودش به خاطر کاهش قیمت‌ نفت تشکر کرد. او کاهش قیمت نفت را دستاوردی همتراز با کاهش مالیات‌ها در آمریکا دانست.

او نوشت: «معرکه‌ست قیمت‌های نفت دارند سقوط می‌کنند (پرزیدنت ترامپ ممنون از تو)»

So great that oil prices are falling (thank you President T). Add that, which is like a big Tax Cut, to our other good Economic news. Inflation down (are you listening Fed)!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 25, 2018

او هفته پیش نوشته بود: «قیمت‌های نفت دارند پایین می‌روند... عربستان سعودی ممنون از تو، اما بیا پایین‌تر برویم»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 21, 2018

تردید‌ها و عدم‌قطعیت عربستان سعودی در تصمیم‌گیری بر سر تولید نفت احتمالا به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری ریاض در استانبول، مربوط می‌شود.

علی‌رغم فشارهای جهانی برای تحریم عربستان بر سر موضوع خاشقجی، ترامپ همچنان به حمایت خود از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ادامه داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.