ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس قوه قضائیه کارگران را تهدید کرد: اعتراضات در شوش و اهواز ادامه یافت

در برابر وعده، تهدید به سرکوب: مسئولان دولتی در خوزستان در حال رایزنی با کارگران فولاد و نیشکر هفت‌تپه‌اند: بازگشت به کار به ازای پرداخت بخشی از دستمزد.

در آغاز چهارمین هفته اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه، رئیس قوه قضائیه کارگران معترضان را به «برخورد» تهدید کرد. در اهواز نیز کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز به‌رغم حضور پرشمار نیروهای امنیتی و نظامی با تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی و سرپرستی بانک ملی به اعتراض خود ادامه دادند.

حضور پرشمار ماموران امنیتی هم مانع ادامه اعتراض کارگران فولاد اهواز نشد- ۵ آذر ۱۳۹۷

صدها کارگر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه دوشنبه ۵ آذر در حالی به خیابان آمدند که امید اسدبیگی مدیرعامل این شرکت پس از مدت‌ها غیبت شامگاه یکشنبه ۴ آذر با انتشار یک ویدئوی کوتاه کارگران را به ایجاد «بی‌نظمی و مشکلات عدیده» متهم کرد و گفت که این شرکت «به هیچ‌وجه به بخش دولتی بازگردانده نخواهد شد و خصوصی باقی خواهد ماند».

صبح دوشنبه هم صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه کارگران معترض را به فراهم آوردن بستر برای «فعالیت دشمن» متهم و تهدید کرد: «با کسانی که از مطالبات کارگری برای برهم زدن نظم کشور استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد».

کارگران نیشکر هفت‌تپه اما بدون توجه به این تهدیدات همانند ۲۱ روز گذشته پس از تجمع در محل کار راهی خیابان‌های شوش شدند و پس از راهپیمایی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

آنها در طول مسیر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار دادند و به عربی شعار دادند: « الله الله الله واحد سید علی خامنه ای بس هوه ایحلهه» که به معنای این است: «خدا، خدا، خدا/ فقط سید علی خامنه‌ای می‌تواند حلش کند».

کارگران همچنین تصویر اسماعیل بخشی عضو مجامع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه که از ۲۷ آبان در بازداشت به سر می‌برد را هم همراه داشتند و خواستار آزادی او شدند.

کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هفته گذشته به خوزستان سفر کرده بود، اتهام بخشی را «امنیتی» عنوان کرده و گفته که این وزارتخانه نمی‌تواند در پرونده او دخالت کند.

پیش از این اتحادیه آزاد کارگران نسبت به تشکیل پرونده قضایی با اتهام امنیتی برای اسماعیل بخشی و دیگر کارگران بازداشت شده نیشکر هفت‌تپه هشدار داده و نهادهای دولتی را مسئول سلامت و جان او و ۱۷ کارگر دیگر که به قید وثیقه آزاد شدند، دانسته بود.

همزمان با حضور کارگران در خیابان فرماندار شوش به خبرگزاری فارس گفت که «در حال رایزنی با کارگران برای بازگشت به کار هستیم».

کانال تلگرامی کارگران نیشکر هفت‌تپه اما به نقل از کارگران، «پایان اعتراضات را به انتقال مجدد مدیریت مجتمع از بخش خصوصی به بخش دولتی منوط کرد».

کارگران نیشکر هفت‌تپه در دور تازه اعتراضات خود که از ۱۴ آبان آغاز شده، علاوه بر مطالبات مزدی معوق، خواستار خلع ید از مالکان بخش خصوصی این شرکت هستند.

امید اسدبیگی یکی از مالکان این شرکت در پیام ویدئویی خود از پرداخت دستمزد شهریور ماه کارگران خبر داد و گفت که دستمزد معوق دو ماه دیگر نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

بخشی پیشتر در ۱۷ آبان آلترناتیو کارگران برای اداره شرکت را واگذاری کارخانه به کارگران و یا بازگشت آن به بخش دولتی به شرطی که تمامی امور زیر نظر شوراهای کارگری اداره شود و سود تولیدی به کارگران تعلق بگیرد، اعلام کرده بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران و نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی اما خلع ید از مالکان خصوصی شرکت و بازگشت آن به بخش دولتی را «غیرممکن» و خلاف «سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی» که بر خصوصی‌سازی تاکید دارد، دانستند.

یدالله مهرعلیزاده معاون اقتصادی استانداری خوزستان هم ۵ آذر بازگشت نیشکر هفت‌تپه به بخش دولتی را «غیرممکن» عنوان کرد.

او گفت: «دولت در حال حاضر قصد ورود به این مساله را ندارد زیرا مالک مطابق قواعد و مقررات سازمان خصوصی سازی کشور در شرکت حاضر است و قصوری نیز در این توافقات نداشته است».

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت «زئوس» و «آریاک» واگذار شد. مالکان کنونی این شرکت به تخلف ارزی متهمند و سخنگوی قوه قضائیه گفته بود که مدیرعامل این شرکت متواری شده است.

هفدهمین روز اعتراض کارگران فولاد اهواز

در اهواز نیر به‌رغم حضور پرشمار نیروهای نظامی و پلیس ضد شورش کارگران گروه ملی فولاد برای هفدهمین روز پیاپی به خیابان آمدند. آنها پس از راهپیمایی در خیابان‌های اهواز مقابل سرپرستی بانک ملی استان خوزستان در اهواز تجمع کردند و شعار دادند: «ام‌الفساد همینجاست، همینجاست و دشمن ما همینجاست/ دروغ میگن امریکا است».

کارگران فولاد اهواز همچنین در طول مسیر منتهی به ساختمان فرمانداری این شهر با شعار «کارگر هفت‌تپه باید آزاد بشه» خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند.

این کارگران در همبستگی با معترضان در نیشکر هفت‌تپه نیز شعار دادند: «فولاد، هفت‌تپه/ پیوندتان مبارک».

معترضان همچنین در هنگام عبور از خیابان‌های منتهی به استانداری خوزستان شعار دادند: «مردم چرا نشستین/ اهواز شده فلسطین».

این ویدئو را در ادامه ببینید:

بیش از سه هزار کارگر فولاد اهواز از دهه آخر آبان امسال در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها و توقف دوباره تولید در این واحد صنعتی بارها به خیابان آمدند و با تجمع مقابل ساختمان استانداری و فرمانداری خواستار برخورد با دست‌های مافیایی پشت‌پرده که مانع تولید است، شدند.

کسری غفوری مدیرعامل گروه صنعتی ملی فولاد اهواز همزمان با حضور کارگران در خیابان‌های اهواز از آنان خواست که «به محل کار خود بازگردند».

او به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که با آغاز فروش محصولات فولاد در بازار آزاد «یک ماه و نیم از دستمزد معوق کارگران به زودی پرداخت خواهد شد». دستمزد کارگران فولاد اهواز از مرداد امسال پرداخت نشده است.

با این حال علی ساری نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی مشکل کارگران فولاد اهواز را تنها دستمزد معوق ندانست.

به گفته او کمیسیون اجتماعی مجلس سه‌شنبه ششم آذر با حضور نمایندگان دولت مشکل این کارگران را بررسی خواهد کرد.

گروه صنعتی ملی فولاد از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) است که پس از اعدام او به اتهام اختلاس و فساد مالی در دوره‌های زمانی مختلف به قوه قضائیه، بانک ملی، بخش خصوصی و دوباره بانک ملی درآمده است.

یک ویدئو دیگر از تجمع کارگران فولاد اهواز را در ادامه ببینید:

رئیس قوه قضائیه کارگران را به برخورد تهدید کرد

در حالیکه مسئولان دولتی در استان خوزستان از رایزنی با کارگران برای بازگشت به کار آنها سخن گفتند، صادق آملی لاریجانی کارگران را به «برخورد» تهید کرد

او همانند دیگر مسئولان امنیتی و مقام‌های قضایی گفت که «دشمن» در صدد استفاده از ابزار «مطالبات کارگری» است و از «برخی خلاء‌ها و کاستی‌ها» سوء استفاده می‌کند.

لاریجانی در ادامه در حالیکه کارگران را «عزیز» خواند، گفت: «با کسانی که بخواهند از کارگران در مسیر رسیدن به مطالباتشان بهره‌برداری ابزاری کنند و با ورود افراد بیگانه از محیط کارگری، به بهانه مطالبات کارگران نظم کشور را بر هم بزنند باید برخورد شود.»

آملی لاریجانی با بیان این‌که «هیچ‌گاه با اغتشاش، بحران و اقدامات خلاف نظم عمومی، مطالبات به نتیجه نخواهد رسید»، تأکید کرد که «این‌که عده‌ای این مطالبات را بخواهند و عده‌ای بهانه کنند و نظم و انتظام کشور را به هم بریزند، قابل قبول نیست».

این اظهارات در شرایطی بیان شد که اسماعیل بخشی از کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان فعال اجتماعی که همراه با کارگران بازداشت شد، همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

دز همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.