ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه اضطراری شورای امنیت: آمریکا روسیه را به قانون‌شکنی متهم کرد

درگیری گارد ساحلی روسیه با سه کشتی اوکراینی به بحران کریمه دامن زده است. نماینده روسیه در پاسخ به آمریکا گفت که تحریم‌ها اثری در سرنوشت شبه‌جزیره کریمه ندارد.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی در ارتباط با اوکراین متهم کرد. نماینده روسیه پاسخ داد که تحریم‌های آمریکا تأثیری در سرنوشت شبه‌جزیره کریمه نخواهد گذاشت.

دوشنبه ۲۶ نوامبر: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره بحران اوکراین

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جلسه اضطراری شورای امنیت دوشنبه ۲۶ نوامبر / ۵ آذر به درخواست اوکراین و روسیه برگزار شد. در پی شلیک گارد ساحلی روسیه به سوی سه کشتی اوکراینی در تنگه کرچ در نزدیکی کریمه تنش‌های این دو کشور بار دیگر بالا گرفته است.

صبح یکشنبه ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. در این درگیری، چند فروند جنگنده شکاری ارتش روسیه نیز بر فراز شناورهای اوکراینی به پرواز درآمدند.

دست‌کم شش ملوان اوکراینی مجروح شده و ۲۳ تن در بازداشت روسیه هستند. روسیه درخواست کشورهای غربی برای آزادسازی ملوانان اوکراینی را نادیده گرفته است.

گارد ساحلی روسیه اعلام کرده که شناورهای اوکراینی برای عبور از تنگه کرچ که جزو آب‌های سرزمینی روسیه است، درخواست مجوز عبور نداده بودند.

وزارت خارجه روسیه اوکراین را متهم کرده که با هدف ایجاد درگیری‌های روز گذشته می‌خواسته شرایط اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو را فراهم سازد.

با وجود آنکه هر دو کشور طی یک پیمان دوطرفه حق استفاده از دریای آزوف را دارند، روسیه تنگه کرچ را به روی اوکراینی‌ها بسته است. روسیه کمتر از دو ماه موفق شد پروژه ساختن پل بر روی تنگه کرچ را به اتمام برساند. اکنون با گذاشتن یک کشتی باری در زیر این پل مانع عبور کشتی‌های اوکراینی می‌شود.

 جلسه شورای امنیت

دیمتری پولیانسکی، فرستاده روسیه در جلسه شورای امنیت، دلیل تیراندازی به کشتی‌های اوکراینی را بی‌توجهی آنها به اخطارهای امنیتی دانست. او گفت کشتی‌های اوکراینی به اخطار نیروهای روسی برای توقف و بازرسی گمرکی بی‌توجهی نشان داده بودند و تاکید کرد که این بازرسی‌ها برای جلوگیری از اوکراینی‌های رادیکال که قصد انفجار پل را دارند ضروری بوده است.

ولادیمیر یلچنکو، نماینده اوکراین در سازمان ملل این اظهارات پولیانسکی را دروغ محض نامید و از شورای امنیت خواست تحریم‌های علیه روسیه را تشدید کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا روسیه را متهم به تنش‌زایی در روابط با کشورهای دیگر کرد. او گفت که کشورش خواستار روابطی عادی با روسیه است. اما رفتارهای هنجارشکنانه روسیه عادی‌سازی روابط را با مشکل مواجه کرده است.

هیلی تصریح کرد که آمریکا به تحریم‌های خود علیه روسیه در ارتباط با بحران کریمه ادامه می‌دهد و در عین حال به روسیه هشدار داد که تحریم‌های آمریکا می‌تواند سختگیرانه‌تر شود.

نیکی هیلی اولین مقام ارشد آمریکایی است که درباره تنش اخیر اوکراین و روسیه اظهارنظر کرده است. او در جلسه اضطراری شورای امنیت اطمینان داد که پیش از این جلسه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه در این باره گفتگو کرده است.

جاناتان آلن، معاون نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد ساختن پل بر روی تنگه کرچ را بخشی از اقدامات روسیه برای الحاق کریمه به روسیه دانست و اعلام کرد که  کشورش از اوکراین در برابر تجاوز روسیه به قلمرو این کشور حمایت می کند.

پولیانسکی نماینده روسیه در برابر این اظهارات گفت که الحاق کریمه به روسیه غیرقابل بازگشت است. او مسئله کریمه را مربوط به کریمه‌ای‌ها و روسیه دانست و تحریم‌های بیشتر کشورهای غربی علیه کشورش را در تغییر دادن این موضوع بی‌اثر دانست.

اعلام حکومت نظامی در اوکراین

پارلمان اوکراین عصر دوشنبه ۲۶ نوامبر / ۵ آذر به برقراری حکومت نظامی در مناطق پرخطر این کشور به مدت ۳۰ روز رای دادند.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه از پارلمان این کشور خواسته بود که حکومت نظامی اعلام کند. با برقراری حکومت نظامی حقوق شهروندی محدود خواهد شد.

شامگاه گذشته پتروشنکو ارتش اوکراین را به حالت آماده‌باش درآورد. رئیس جمهوری اوکراین اما گفته است که آماده‌باش ارتش و برقراری حکومت نظامی به معنای اعلان جنگ به روسیه نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.