ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض در تونس به سفر بن سلمان

ولیعهد سعودی در نخستین سفرش به کشورهای منطقه پس از قتل خاشقجی، به تونس می‌رود. دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین خواست تا بن سلمان را مورد پیگرد قرار دهد.

محمد بن سلمان در چارچوب نخستین سفر خود پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض به کشورهای منطقه، وارد تونس می‌شود. مخالفان این سفر در تونس دست به تظاهرات زدند و خواهان لغو سفر بن سلمان شدند. در سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین، میزبان نشست جی۲۰ خواست تا ولیعهد عربستان سعودی را که قرار است در این اجلاس شرکت کند، به اتهام نقض حقوق بشر تحت پیگرد قرار دهد.

تظاهرات فعالان مدنی تونس علیه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به این کشور

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قرار است روز سه‌شنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر وارد تونس شود. این سفر در چارچوب نخستین سفر او به کشورهای منطقه، پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی انجام می‌شود. او در روزهای اخیر به امارات متحده عربی، بحرین و مصر سفر کرده بود و قرار است به الجزایر، اردن و موریتانی نیز سفر کند.

جمال خاشقجی حدود دو هفته قبل در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. گفته می‌شود که بن سلمان خود شخصاً فرمان قتل خاشقجی را صادر کرده بود.

سفر بن سلمان به تونس، کشوری که در سال ۲۰۱۱ بهار عربی را آغاز کرد، با مخالفت جامعه مدنی تونس همراه شده است. در آن سال زین‌العابدین بن علی پس از سال‌ها حکومت در تونس سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت.

دوشنبه شب ۲۶ نوامبر / ۵ آذر صدها نفر از فعالان مدنی در بلوار اصلی شهر تونس گرد آمدند و علیه سفر بن سلمان به کشور خود اعتراض کردند. آن‌ها علیه حضور نظامی عربستان سعودی در یمن، قتل خاشقجی و بازداشت مخالفان در عربستان شعار سر دادند.

یک گروه نمایشی نیز در جمع معترضان نمایش خیابانی درباره دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن اجرا کرد.

چند تن از فعالان مدنی تونس حاضر در این تظاهرات به الجزیره گفتند که به تظاهرات آمده‌اند تا بگویند «مردم تونس که برای عدالت، کرامت و حقوق بشر مبارزه کرده‌اند نمی‌توانند پذیرای جنایتکاری مانند بن سلمان باشند».

آن‌ها همچنین گفتند که در گذشته تونسی‌ها نمی‌توانستند در چنین مواردی نظر خود را آزادانه بیان کنند اما اکنون می‌توانند و این اعتراضات بازتاب نظرات کسانی در جهان عرب است که هنوز اجازه ابراز آزادانه نظرات خود را ندارند.

روز گذشته (دوشنبه) سندیکای روزنامه‌نگاران تونس(SNJT)  نیز اعلام کرد که قصد دارد محمد بن سلمان را به اتهام «جنایت جنگی در یمن» به دادگاه بین‌المللی بکشاند.

سندیکای روزنامه‌نگاران تونس پیش از آن در نامه‌ای به الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری این کشور بن سلمان را به‌عنوان «خطری برای امنیت و صلح در منطقه و جهان و تهدیدی واقعی برای آزادی بیان» نامید.

در اقدامی دیگر یک گروه ۵۰ نفره از وکلای دادگستری تونس نیز با سفر بن سلمان به این کشور مخالفت کردند.

نظار بوجلال، سخنگوی وکلا به خبرنگاران گفت: «ما به‌طور رسمی درخواست تحقیق در مورد جنایات بن سلمان را ارائه داده‌ایم.»

دفتر سلطنتی عربستان سعودی برنامه سفر رسمی بن سلمان به تونس را هنوز اعلام نکرده است. تونس مدت‌هاست از عربستان سعودی کمک‌های مالی دریافت می‌کند. نیروهای هوایی دو کشور اولین مانور مشترک خود را در ماه اکتبر برگزار کردند که این نیز نشانه‌ای از روابط نزدیک دو کشور است.

محمد بن سلمان قرار است روز جمعه آینده برای شرکت در اجلاس جی۲۰ به آرژانتین سفر کند. در این نشست دو روزه هنوز معلوم نیست که کدام یک از رهبران جهان دست او را خواهند فشرد.

روز دوشنبه مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که محمد بن سلمان در یک تماس تلفنی خواهان دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه نشست جی۲۰ شده است. چاووش اوغلو افزود اردوغان گفته که درخواست بن سلمان را بررسی خواهد کرد. او همچنین گفت دلیلی برای این‌که این دیدار انجام نشود وجود ندارد.

پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بین ترکیه و عربستان سعودی تنش ایجاد شد.

دیده‌بان حقوق بشر در آستانه سفر بن سلمان به بوئنوس آیرس شکایتی علیه ولیعهد سعودی به دستگاه قضائی آرژانتین تقدیم کرده و خواهان تعقیب قضائی او شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای آورده است: «مقامات قضائی آرژانتین شروع به بررسی شکایت درباره نقش محمد بن سلمان در مورد جرایم احتمالی جنگی ائتلاف عربی به‌رهبری سعودی در یمن و موارد شکنجه توسط مقامات سعودی کرده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از مقامات قضائی آرژانتین خواسته است تا درباره «همدستی احتمالی» محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی تحقیق کنند.

به گزارش مطبوعات آرژانتین، رامیرو گونزالس، دادستان کل این کشور باید در این‌باره تصمیم بگیرد که آیا نیاز به صدور دستوری وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.