ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: روسیه و اوکراین خویشتن‌داری کنند

آنتونیو گوترش از تشدید تنش بین روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرده و پوتین از مرکل خواسته است تا از نفوذ خود برای جلوگیری از «اقدامات تحریک‌آمیز» اوکراین استفاده کند.

شلیک روسیه به دو شناور و یک ناوچه اوکراینی تنش میان دو کشور را افزایش داده است. دبیرکل سازمان ملل از این بابت اظهار نگرانی کرده و از دو طرف خواسته تا خویشتن‌داری کنند. ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با مرکل اوکراین را متهم به تحریک اوضاع کرده و از مرکل خواسته است تا از نفوذ خود جلوگیری از «اقدامات تحریک‌آمیز» اوکراین استفاده کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل سه‌شنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر در نیویورک نسبت به گسترش تنش میان روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت: «باید هر طور شده از تشدید اوضاع جلوگیری کرد.»

گوترش افزود: «دو طرف باید عقب‌نشینی کنند و برای کاهش تنش‌ها گام‌های فوری بردارند.»

صبح یکشنبه ۴ آذر/ ۲۵ نوامبر دو شناور نیروی دریایی اوکراین همراه با یک ناوچه در حال عبور از دریای سیاه برای وارد شدن به دریای آزوف از طریق تنگه کرچ در نزدیکی کریمه بودند که گارد ساحلی روسیه به طرف آن‌ها تیراندازی کرد و مانع از عبور آن‌ها شد. در این درگیری، چند فروند جنگنده شکاری ارتش روسیه نیز بر فراز شناورهای اوکراینی به پرواز درآمدند.

دست‌کم شش ملوان اوکراینی مجروح شده و ۲۳ تن در بازداشت روسیه هستند.

روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد احتمال وقوع حادثه‌ای جدید در کریمه گفت‌وگو کرد و «نگرانی جدی» خود را نسبت به اعلام حکومت نظامی از سوی پارلمان اوکراین ابراز داشت.

نمایندگان پارلمان شامگاه دوشنبه ۲۶ نوامبر / ۵ آذر با ۲۷۶ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف با طرح پترو پتروشنکو، رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعلام حکومت نظامی تا پایان دسامبر ۲۰۱۸ موافقت کرد.

پوتین اوکراین را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرد و از مرکل خواست با استفاده از نفوذ خود بر مقامات اوکراینی، مانع از اقدامات بی‌مهابای بیشتر کی‌یف شود. مرکل نیز خواهان «کاهش تنش و گفت‌وگوی دو طرف» شد.

روسیه درخواست کشورهای غربی برای آزادی فوری ملوانان اوکراینی را رد کرده است. افزون بر این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشنهاد میانجی‌گری آلمان و فرانسه را رد کرده و گفته ‌است که مقامات مرزی دو کشور خود درباره مسایل مورد اختلاف گفت‌وگو خواهند کرد.

در همین حال، اوکراین تأیید کرده که در میان بازداشت‌شدگان افسران اطلاعاتی نیز هستند. کی‌یف گفته است که این افراد نیروهای دریایی را به‌لحاظ اطلاعاتی پشتیبانی می‌کردند.

در جلسه اضطراری شورای امنیت که به درخواست اوکراین و روسیه دوشنبه شب برگزار شد، دیمتری پولیانسکی، فرستاده روسیه دلیل تیراندازی به کشتی‌های اوکراینی را بی‌توجهی آن‌ها به اخطارهای امنیتی دانست و ولادیمیر یلچنکو، نماینده اوکراین در سازمان ملل اظهارات پولیانسکی را دروغ محض نامید و از شورای امنیت خواست تحریم‌های علیه روسیه را تشدید کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان دختر آموزشگاه‌های وابسته به حزب‌الله، گفت: «متاسفم که برخی از خواهران، عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند و افرار دور و نزدیک چهره آن‌ها را !می‌بیند!!.. بلای اعظم در این دوره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است!!». این سخنان در شبکه‌های اجتماعی لبنان، جنجال آفرید و به انتقادهای گسترده از سوی بسیاری لبنانی‌ها انجامید. بسیاری این سخنان را، بی ارتباط با جامعه لبنان و متعلق به «دیکتاورها» دانستند. برخی هم شرایط را که باعث شد نصرالله مرجع دینی نشود، سپاس گفتند، زیرا به گفته آن‌ها، در آن صورت، لبنان به «ایران خمینی» تبدیل می‌شد.