ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت یمن واگذاری کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل را رد کرد

شیعیان حوثی پیشنهاد داده بودند که نظارت بر بندر الحدیده به سازمان ملل واگذار و درآمدهای این بندر به بانک مرکزی در صنعا واریز شود اما دولت یمن این پیشنهادها را رد کرد و آن را «نقض حاکمیت ملی یمن دانست».

دولت یمن که از سوی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود پیشنهاد شیعیان حوثی مبنی بر این‌که نظارت بر بندر الحدیده به سازمان ملل واگذار و درآمدهای این بندر به بانک مرکزی در صنعا واریز شود را رد کرد.

نیروهای دولتی یمن در اطراف الحدیده ـ عکس از آرشیو

محمد العامری، وزیر مشاور در دولت یمن چهارشنبه ۲۸ نوامبر / ۷ آذر شبه‌نظامیان حوثی‌ به گمراه‌سازی و بازسازی مواضع خود متهم کرد و گفت: «واگذاری نظارت بر بندر الحدیده به غیر از دولت یمن به نیروی دیگر، نقض حاکمیت ملی یمن است.»

سازمان ملل ۲۳ نوامبر / ۲ آذر از آمادگی حوثی‌ها برای واگذاری نظارت بر مدیریت بندر الحدیده یمن به این سازمان خبر داد.

العامری گفت: «حوثی‌ها طی چهار سال گذشته، درآمدهای کشور از بندر الحدیده را غارت کردند. آن‌ها دست به دزدی دریایی زدند، دریانوردی بین‌المللی را تهدید کردند، مرتکب جنایت شدند و جلوی کمک‌های بشر دوستانه را گرفتند».

با این حال، خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا، پذیرش واگذاری نظارت بر بندر الحدیده به سازمان ملل را، نشانه‌ای از فشار مداوم بر شبه‌نظامیان حوثی دانسته است.

الحدیده که در غرب یمن و در ساحل دریای سرخ قرار دارد، بندری استراتژیک و تنها راه ارتباطی این کشور با خارج است و بیش از ۷۵ درصد از واردات و کمک‌های بشردوستانه به این کشور از این بندر انجام می‌شود.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به‌رغم هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی نسبت به خطر کشتار غیرنظامیان، حمله به این بندر را آغاز کرد.

در روزهای اخیر جنگنده‌های ائتلاف عربی، مواضع و خودروهای زرهی شبه‌نظامیان را در برخی مناطق اطراف الحدیده، بمباران کردند.

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن  در راستای تلاش برای برگزاری دور جدید مذاکرات صلح یمن هفته گذشته به صنعاء رفت و با شماری از مسئولان انصارالله از جمله عبدالملک الحوثی، رهبر آن‌ها و مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار و درباره مسایل مختلف مربوط به این کشور از جمله بندر الحدیده گفت‌وگو کرد. او سپس روز جمعه گذشته به الحدیده رفت و تا روز شنبه در این شهر با حوثی‌ها مذاکره کرد.

جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تا آخر نوامبر مهلت داده بودند مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن را آغاز کنند، ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور از تلاش‌های سازمان ملل برای صلح در یمن حمایت می‌کند. حوثی‌‌های یمن هم در همان روز اعلام کردند که آماده‌اند در تمامی جبهه‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.