ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی: ترامپ شرایط بازی در افغانستان را تغییر داد

دیپلمات‌های بلندپایه جهان یک صدا از مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان حمایت کردند. رئیس جمهوری افغانستان سیاست‌ راهبردی ترامپ در افغانستان را ستود.

دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا، روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاس ژنو برای صلح افغانستان یک‌صدا از تلاش محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات در این کشور حمایت کردند. رئیس جمهوری افغانستان از تلاش آمریکا در افغانستان قدردانی کرد و ایالات متحده را «مهم‌ترین متحد» افغانستان نامید. وزیر خارجه ایران اما اعلام کرد که حضور نیروهای خارجی عامل بی‌ثباتی در منطقه است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان: ترامپ شرایط بازی در افغانستان را تغییر داد
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان: ترامپ شرایط بازی در افغانستان را تغییر داد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دومین روز برگزاری اجلاس ژنو در سخنانی از پیشرفت‌ها در زمینه‌های امنیتی، مبارزه با فساد و تروریسم در افغانستان یاد کرد، اما در همان حال یادآوری کرد که هنوز تلاش‌ها به ثمر نرسیده و لذا صلح با طالبان بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

رئیس جمهوری افغانستان از تلاش آمریکا در افغانستان قدردانی کرد و ایالات متحده را «مهم‌ترین متحد» افغانستان نامید. غنی در بخشی از سخنانش گفت:

«ساختار و مکانیسم‌هایی را برای دستیابی به توافق صلح ایجاد کرده‌ایم. ما وارد مرحله بعدی روند صلح می‌شویم. استراتژی جدید آمریکا که توسط دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در تابستان گذشته اعلام شد، باعث تغییر بازی در مذاکرات صلح افغانستان شد. این استراتژی باعث تمرکز بر دستیابی به اعتماد به نفس و اصلاحات در افغانستان شد. این استراتژی یک استراتژی بر مبنای شرایط است.»

اجلاس ژنو روز گذشته (سه‌شنبه) با شرکت نمایندگان ۶۲ کشور جهان و ۲۵ سازمان و نهاد بین‌المللی آغاز شد و امروز نیز به پایان می‌رسد. هدف از برگزاری این اجلاس بررسی کمک‌های مالی به ارزش میلیاردها دلار به افغانستان بود که توسط دولت افغانستان می‌بایست برای بهبود آموزش، بهداشت و برای کمک‌های انسانی صرف شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که کشور او امید دارد جنگ داخلی افغانستان هر چه سریع‌تر به پایان برسد. لاوروف از فعالیت گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در افغانستان اظهار نگرانی کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حمایت از طرح صلح اشرف غنی، آمادگی اتحادیه اروپا برای به عهده گرفتن یک «نقش بی‌طرف» در این مذاکرات را اعلام کرد:

«مذاکرات صلح با طالبان فرصت مناسبی است برای پیشرفت در افغانستان. ما اعتقاد داریم که وقتش رسیده گفت‌وگوهای صلح به موضوعات کاملاً مشخصی بپردازد.»

دیوید هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی که وزارت خارجه آمریکا در اجلاس ژنو را نمایندگی می‌کرد نیز با اعلام حمایت از مذاکرات صلح با طالبان گفت:

«جنبش طالبان باید به آتش بس افغانستان متعهد باشد و تیمی برای مذاکرات صلح با دولت مرکزی تشکیل دهد. ما از طالبان می‌خواهیم به آتش بس متعهد شود و تیم مذاکراتی تشکیل دهد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از قاچاق مواد مخدر از مرز افغانستان به سراسر منطقه اظهار نگرانی کرد و گفت:

«حضور نیروهای خارجی در منطقه ما هرگز سبب ثبات نشده، بلکه  تجربه نشان داده که به تروریسم دامن زده است. ما همگی می‌بایست از گفت‌وگوی افغان‌ها با یکدیگر حمایت کنیم.»

ایالات متحده آمریکا از آغاز جنگ داخلی افغانستان تاکنون هزار میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده است. ۸۰۰ میلیارد دلار از این مبلغ صرف نیروهای نظامی این کشور مستقر در افغانستان شده است.

در نخستین روز اجلاس ژنو، اتحادیه اروپا متعهد شد ۴۷۴ میلیون یورو به دولت افغانستان کمک کند. طالبان کنترل بیش از نیمی از قلمرو افغانستان را در دست دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.