ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش دیپلمات‌ها برای توافق بر سر بیانیه پایانی جی ۲۰

اروپایی‌ها نگران هستند که اجلاس جی ۲۰ بدون بیانیه پایانی خاتمه یابد. این بیانیه به‌ویژه در مورد پیمان اقلیمی پاریس و تجارت جهانی اختلافاتی به‌همراه خواهد داشت. اروپایی‌ها جبهه خود را تقویت می‌کنند.

در نخستین روز اجلاس جی ۲۰ بحث‌ها بر سر بیانیه پایانی کشورهای صنعتی جهان متمرکز بود و یافتن راهی برای از میان برداشتن اختلافات به‌ویژه در مورد پیمان اقلیمی پاریس و سازمان‌دهی تجارت جهانی. دیپلمات‌های آگاه گفته‌اند کشورهای اروپایی در حاشیه اجلاس جلسات چندجانبه‌ای را میان خود  برگزار کردند با این هدف که موضع مشترک خود را تقویت کنند.

اجلاس جی ۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین

رهبران کشورهای اروپایی صبح جمعه ۳۰ نوامبر / ۹ آذر در بوئنوس آیرس گرد آمدند تا موضع مشترک خود را در مورد تجارت جهانی، وضعیت آب و هوایی جهان و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی تعیین کنند. این احتمال وجود دارد که کشورهای صنعتی جهان نتوانند بر سر بیانیه پایانی به توافق برسند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ذهیأت‌های نمایندگی کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند جبهه مشترک خود را شکل دهند تا در صورتی که نتوانند آمریکا و برخی کشورهای دیگر را متقاعد کنند بیانیه مورد نظر خود را ارائه دهند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه در پی ایجاد ائتلافی درباره برخی مسائل است تا به‌گفته یک دیپلمات فرانسوی روح اجلاس جی ۲۰ را نجات دهد.

منابع آگاهی که این اطلاعات را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته‌اند نخواستند نام خود را معرفی کنند.

قرار بود اجلاس بر مسائلی نظیر توسعه، زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری تمرکز کند، اما در آغاز نشست، به نظر می رسد که مسائلی همچون اختلافات تجاری بین آمریکا و چین و درگیری در اوکراین به موضوعاتی مهم تبدیل می‌شوند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از رهبران جی ۲۰ خواست تا درباره «جنگ تجاری، وضعیت ناگوار در سوریه و یمن، و همین‌طور اقدام روسیه علیه اوکراین» گفت‌وگو کنند. او اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کند تا به اقدام «غیرقابل قبول» خود در حمله به کشتی‌های اوکراینی در کریمه پایان دهد.

توسک گفت: «اروپا در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متحد است.» او درگیری روسیه و اوکراین را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صبح جمعه وارد بوئنوس آیرس شد. او قرار بود روز شنبه با دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس دیدار و گفت‌وگو کند اما ترامپ شامگاه روز گذشته این دیدار را به‌دلیل حمله روسیه به کشتی‌های اوکراین لغو کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این‌باره گفت لغو این دیدار به این معنی است که پوتین زمان بیشتری برای «جلسات مفید» خود خواهد داشت.

در حاشیه اجلاس ده‌ها ملاقات دو جانبه انجام شد. موضوع قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و این‌که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دستور این قتل را داده یکی از موضوعات مورد بحث بود.

توسک بر اهمیت «امنیت روزنامه‌نگاران» تأکید کرد و گفت: «این وظیفه ما است که بر شرکایمان فشار آوریم تا به این اصول بنیادی احترام بگذارند.»

عربستان سعودی نقش بن سلمان در قتل خاشقجی را رد کرده اما به‌گفته دیپلمات‌ها برخی از رهبران کشورها از آن‌جا که سازمان اطلاعات آمریکا بن سلمان را دستوردهنده قتل خاشقجی دانسته، ممکن است به او مظنون باشند. این در حالی است که دولت ترامپ آشکارا گفته است که قصد ندارد در روابط آمریکا با عربستان سعودی تجدید نظر کند.

حضور بن سلمان در بوئنوس آیرس نخستین حضور او در مجامع بین‌المللی پس از قتل خاشقجی است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که عربستان سعودی را در این‌باره به باد انتقاد گرفته نیز در اجلاس شرکت دارد و احتمال دارد با بن سلمان دیدار و گفت وگو کند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم اعلام کرده که قصد دارد در حاشیه برگزاری اجلاس جی ۲۰ موضوع قتل جمال خاشقجی و همچنین جنگ یمن را در دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به بحث بگذارد.

روز جمعه، در حاشیه اجلاس ترامپ، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک پس از ماه‌ها گفت‌وگو قرارداد جدید تجاری امضا کردند. این توافق جایگزین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) می‌شود.

ترامپ پس از امضای این قرارداد آن را «توافقی نمونه که چشم‌انداز تجارت را برای همیشه تغییر خواهد داد» ارزیابی کرد.

در توافق نفتا که ترامپ با آن مخالف بود، محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین سه کشور کنار گذاشته شده و تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی برداشته شده بود.

براساس توافق جدید که از سال ۲۰۲۰ به‌اجرا گذاشته خواهد شد، دام‌داران و کشاورزان آمریکا به بازار کانادا دسترسی بیشتری خواهند داشت و آمریکا در مقابل تعرفه تازه‌ای برای خودروهای کانادایی وضع نخواهد کرد. حداقل دستمزد اکثر کارگران در صنعت خودروسازی هر سه کشور نیز ۱۶ دلار تعیین شده است. این در حالی است کارگران مکزیکی تاکنون دستمزد پایین‌تری دریافت می‌کردند.

با این حال این توافق باید به مجلس نمایندگان آمریکا برود که در آن‌جا ترامپ اکثریت را ندارد.

ترامپ صبح جمعه به دیدار مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین رفت و در این دیدار او را دوست دیرینه خود نامید. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت در این دیدار درباره تجارت و خرید تسلیحات و مسائل دیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

احتمال می‌رود که ترامپ با شی جیپینگ، رهبر چین نیز دیدار کند اما تحلیلگران در مورد چشم‌انداز پیشرفت عمده در اختلافات تجاری دو کشور، یک ماه قبل از ایجاد تعرفه‌های جدید آمریکا بر محصولات چین خوش‌بین نیستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.