ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اضافه شدن اتهام «دریافت جایزه ساخارف» به لیست اتهام‌های نسرین ستوده

اتهام دریافت جایزه ساخارف پارلمان اروپا در حالی علیه نسرین ستوده مطرح شده که او تاکنون این جایزه را دریافت نکرده است.

اتهام تازه‌ای به مجموعه اتهام‌های وارد شده به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر که در بازداشت و اعتصاب غذا به سر می‌برد، اضافه شده است: دریافت جایزه ساخارف.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند در زندان اوین

یک منبع نزدیک به نسرین ستوده به کمپین حقوق بشر ایران گفته است این وکیل زندانی با اتهام جدید «دریافت جایزه‌ پارلمان اروپا (ساخارف) به مبلغ ۵۰ هزار یورو» روبه‌رو شده است.

این اتهام اما در حالی علیه خانم ستوده مطرح شده که او تاکنون این جایزه را نگرفته است.

جایزه ساخارف پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه، آبان ماه سال ۹۱ به طور مشترک به نسرین ستوده و جعفر پناهی، فیلم‌ساز تعلق گرفت.

پرونده جدید نسرین ستوده با اتهام‌های متعدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه ارجاع داده شده و در انتظار تعیین وقت رسیدگی است.

این در حالی است که تاکنون با وکیلانی که خانم ستوده به عنوان وکیل انتخابی به دادگاه معرفی کرده، به استناد تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری موافقت نشده است.

بر اساس این تبصره متهمان امنیتی باید در مرحله تحقیقات مقدماتی وکیلشان را از میان کسانی انتخاب کنند که رئیس قوه قضاییه آنان را تأیید کرده است.

نسرین ستوده اما به دلیل آن‌چه روند غیرقانونی تشکیل پرونده و رسیدگی به آن خوانده، در هیچ‌کدام از جلسات تفهیم اتهام خود شرکت نکرده است.
او پس از بازداشت در تاریخ ۲۳ خرداد با اتهام‌هایی همچون «اشاعه‌ فساد و فحشا از طریق وکالت دختران خیابان انقلاب، کمک به تشکیل کلیسای خانگی، تشویق به رفراندوم و راه‌اندازی تحصن و تجمع، عضویت در گروه لگام (لغو گام به گام اعدام)، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و عضویت در شورای صلح کانون مدافعان حقوق بشر» روبه‌رو شده است. اتهام‌هایی که می‌توانند بیش از ۱۰ سال حبس به دنبال داشته باشند.

در روز بازداشت این وکیل دادگستری به او گفته شده بازداشتش برای اجرای حکم غیابی پنج سال حبس است اما پرونده جدید دیگری هم در ارتباط با «دختران خیابان انقلاب و عضویت در گروه لگام» دارد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده که او هم در بازداشت به سر می‌برد، روز چهارم شهریور ۹۷ به کمپین حقوق بشر ایران گفته بود: «بازپرس پرونده، رییس اجرای احکام و دادیار ناظر بر زندان در دیداری با خانم ستوده در زندان اوین گفته‌اند او متهم به کمک به تشکیل کلیسای خانگی، تشویق به رفراندوم و راه‌اندازی تحصن و تجمع شده، اما مصادیق این اتهامات روشن و مشخص نیست.»

اتهامات عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و گروه لگام پیش از این نیز به نسرین ستوده وارد شده است و او بابت این دو اتهام حکم گرفته است. به این ترتیب متهم شدن دوباره او به این اتهام‌های غیرقانونی است.

نسرین ستوده اما از روز ۵ آذر برای دومین بار در این دوره بازداشتش اعتصاب غذا کرده است. او دلیل این اعتصاب غذا را حمایت از فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین اعلام کرده و در پیامی از زندان اوین گفته است:

«من اعتصابم را به خاطر جان فرهاد شکستم، به امید اینکه فرهاد هم اعتصاب غذای خود را بشکند تا بیشتر از این به سلامتی ایشان آسیبی وارد نشود، اما فرهاد با ادامه اعتصاب غذا همچنان تا پای جان بر خواسته‌های به حق خود ایستاده است و من نیز از امروز دوشنبه ۵ آبان‌ ماه به حمایت از فرهاد دست به اعتصاب غذای تر می‌زنم.»

فرهاد میثمی، فعال مدنی، یک روز پس از بازداشتش و از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتصاب غذاست. گزارش شده که وزن او به ۳۷ کیلوگرم رسیده و در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.