ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران نفر محل برگزاری اجلاس جی ۲۰ را محاصره کردند

با وجود تدابیر امنیتی گسترده پایتخت آرژانتین مملو از گروه‌های ضدکاپیتالیست‌ و ضدامپریالیسم شد که علیه سیاست‌های اقتصادی دولت‌های پیشرفته صنعتی معترضند.

هزاران نفر در بوینس آیرس آرژانتین علیه اجلاس سران جی ۲۰ راهپیمایی کردند. پایتخت آرژانتین مملو از گروه‌های ضد کاپیتالیسم‌ و ضد امپریالیسم شد که علیه سیاست‌های اقتصادی دولت‌های پیشرفته صنعتی معترضند.

پایتخت آرژانتین مملو از گروه‌های ضد کاپیتالیسم‌ و ضد امپریالیسم شد

راهپیمایی اعتراضی به دعوت و سازماندهی ائتلافی از اتحادیه‌های کارگری و مدافع حقوق صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، تظاهرات ضد اجلاس جی ۲۰ جمعه ۳۰ دسامبر/ ۹ آذر در حالی برگزار ‌شد که بیشتر وسایل حمل ‌و نقل عمومی در سرتاسر شهر از کار افتادند. پلیس ۱۲ کیلومتر مربع از محیط اطراف محل برگزاری اجلاس را حصار کشیده و معترضان را به اندازه ۵ کیلومتر مربع از محل مراسم دور نگه داشته است.

در آرژانین جمعه تعطیل عمومی اعلام شده بود و دولت «معتدل متمایل به راست» این کشور از مردم خواسته بود شهر را ترک کنند.

در پایتخت آرژانتین بسیاری از فعالان سایر کشورهای آمریکای جنوبی حضور دارند. آنها همصدا با معترضان آرژانتینی علیه نئولیبرالیسم در این قاره شعار سر دادند.

معترضان می‌گویند سیاست‌های اقتصادی و محیط زیستی مورد توافق بین کشورهای پیشرفته صنعتی به ضرر جمعیت‌ها و کشورهای فقیر تمام می‌شود.

یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری «رویترز» گفته است:

«ما علیه سیاست‌های جی ۲۰ هستیم که همه دنیا را از هم جدا می‌کند. به خاطر سیاست‌هایی که اینجا تبیین می‌کنند در آرژانتین و سایر نقاط دنیا مشکلاتی از قبیل کمبود آموزش، غذا و کار وجود دارد.»

در همین گزارش آمده است: یکی دیگر از معترضان که یک معلم ریاضی مدرسه ۵۹ ساله است در اعتراض به کاهش بودجه آموزش فریاد «مرگ بر کاپیتالیسم، مرگ بر جی ۲۰» سر می‌دهد.

امسال در مقایسه با سال‌های گذشته حتی امید کمتری به دستاوردهای اجلاس گروه جی۲۰ و توانایی آن برای رسیدن به توافق‌های اقتصادی و محیط زیستی وجود دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند مسائل مربوط به جنگ تجاری میان آمریکا و چین، درگیری در اوکراین و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی مسائل مهم‌تر اقتصادی و زیستی جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

سال گذشته اعتراضات به برگزاری اجلاس جی ۲۰ در هامبورگ آلمان به خشونت کشیده شد و بسیاری از اماکن عمومی صحنه درگیری پلیس و معترضان، برپایی آتش و تخریب خودروها و شکستن شیشه برخی بانک‌ها و فروشگاه‌ها بود.

اعتراض‌ها علیه ولیعهد عربستان

برخی گروه‌های حاضر در اعتراضات روز جمعه بوینس آیرس علیه حضور محمد بن ‌سلمان، ولیعهد عربستان شعار سر ‌دادند. آنها بن‌سلمان را مسئول جنگ یمن دانسته و خواستار محاکمه او به خاطر جنایات جنگی شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ولیعهد سعودی را متهم به جنایت جنگی در یمن و شرکت در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر شکایت خود را تقدیم دستگاه قضایی آرژانتین کرده و قضات آرژانتینی دستور بررسی درخواست این سازمان مدافع حقوق بشر در مورد محاکمه محمد بن سلمان را صادر کرده است.

قتل دو فعال آرژانتینی

در آرژانتین نرخ تورم بالا و بحران اقتصادی به اعتراضات دامن زده است. این کشور از ابتدای سال با نرخ تورم نزدیک به ۴۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از معترضان از شرایط خانه و اقتصاد کشور خود به تنگ آمده‌اند.

دولت آرژانتین می‌گوید ۲۵ هزار نیروی پلیس را برای مقابله با خشونت احتمالی معترضان آماده به خدمت دارد.

در هفته گذشته خشونت پلیس در آرژانتین خبرساز بوده است. دو فعال سیاسی این کشور در روزهای منتهی به برگزاری اجلاس سران جی ۲۰ کشته شدند. یکی از این فعالان در پروژه اشغال یک زمین زراعی در نزدیکی بوینس آیرس با شلیک گلوله کشته شد. فرد دیگر نیز در حادثه جداگانه‌ای در شهر کوردوبا به قتل رسید.

چند سازمان مدافع حقوق بشر و معترض به خشونت پلیس گفته‌اند پلیس مسئول هر دو قتل است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.