ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست شاکیان پرونده سعید طوسی برای تجویز اعاده دادرسی

تجویز اعاده‌ دادرسی بر اساس ماده‌ ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ‌است. ممکن است از ده مورد درخواست یک یا دو مورد تجویز پذیرفته شود. 

شاکیان پرونده‌ سعید طوسی، قاری قرآن متهم به آزار جنسی کودکان، طی نامه‌ای خواستار تجویز اعاده‌ دادرسی به دادستانی شدند. این درخواست بر اساس ماده‌ ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری است.

پرونده طوسی از سال ۱۳۹۰ پس از شکایت چند نفر از قاریان جوان باز شد و در سال ۹۵ در رسانه‌ها علنی شد اما برای یک اتهام او در مرحله‌ اول رسیدگی قرار منع تعقیب صادر و حکم قطعی شد. برای اتهام دیگر دادگاه تجدیدنظر، سعید طوسی را از این اتهام هم تبرئه کرد.

دادگاه تجدید نظر در حکم تبرئه سعید طوسی اعلام کرده بود که «شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه، از ارکان متشکله بزه محسوب نمی‌شود.»

براساس تبصره‌ سوم ماده‌ ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اگر دادستان کل کشور رای قطعی‌ای را خلاف شرع بین تشخیص دهد می‌تواند با ذکر مستندات، از رییس قوه‌ قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی کند.

عبدالصمد خرمشاهی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری به سوالاتی راجع به احتمال ارجاع این پرونده از دادستانی به رییس قوه‌ قضاییه و تجویز اعاده دادرسی پاسخ داده است.

خرمشاهی گفته:

«در مرحله‌ تجدید نظر اتفاقاتی افتاد و مسایلی پیش آمد که اذهان عمومی حساس شد و شاکیان پرونده به آن اعتراض داشتند. یکسری مسایل هم اتفاق افتاد که نباید می‌افتاد و به هر حال پرونده انعکاس زیادی در جامعه پیدا کرد.

با توجه با اتفاقاتی که افتاده و فرآیند دادرسی که در طول رسیدن به مرحله‌ تجدیدنظر رعایت نشد و همچنین اتفاقاتی که ممکن است از موارد اعاده دادرسی باشد، بعضی از شاکیان پرونده این قضیه را پیگیری کردند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تجویز اعاده دادرسی وجود دارد یا نه گفت: «احتمال آن وجود دارد چراکه خیلی از روند پرونده خلاف آیین دادرسی کیفری بود.»

خرمشاهی درباره‌ اینکه آیا پذیرش اعاده دادرسی از این طریق سابقه داشته یا نه گفته: «وقتی این مواد وجود دارد قطعا سابقه دارد. ممکن است از ده مورد یک یا دو مورد قبول شود.»

حکم تبرئه آقای طوسی موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

منتقدان حکومت و قوه قضاییه ایران این حکم را نشانه‌ای از فقدان دادرسی عادلانه در ایران دانسته‌اند.

برخی از از هواداران حکومت ایران نیز از محمود صادقی برای انتشار مطالب درباره سعید طوسی و طرح ادعای اعمال نفوذ به نفع او، انتقاد کرده‌اند.

محمد گندم‌نژاد طوسی (زاده ۱۳۴۹ در تهران)، معروف به سعید طوسی؛ قاری مشهور قرآن، کارشناس شورای عالی قرآن، مؤذن مصوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عضو گروه ملی تواشیح پیامبر و آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است.

نخستین بار در سال ۹۵ پرونده سعید طوسی در رسانه‌ها بازتاب یافت. ناصر مکارم شیرازی، روحانی بانفوذ شیعه از بازتاب رسانه‌ای پرونده کودک‌آزاری سعید طوسی ناخشنود بود. او این پرونده را حاصل «شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی» خوانده و از پوشش خبری آن در رسانه‌های داخلی انتقاد کرده بود.

بهمن سال گذشته بعد از تبرئه سعید طوسی خانواده تعدادی از شاکیان سعید طوسی در نامه‌ای به ۱۵ نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس شورای اسلامی و با مراجعه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواهان رسیدگی مجدد به این پرونده شده بودند اما تلاش آن‌ها به جایی نرسید. محمود صادقی خبر داده که خانواده شاکیان سعید طوسی مجدداً پرونده شکایتی هم در کمیسیون اصل ۹۰ باز کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مینا

    به به آقا سعید ِ سدوم منش، من یه پیشنهاد دارم: یه ۲۴ ساعت به نواده پسری رهبر وارسته قرآن خوندن یاد بده. و کان سعیکم مشکورا

  • کوروش

    فقط میتونم بگم بسیارشرم آوره/قوه قضاییه چجوری پرونده سلطان سکه رودرعرض2ماه صدوررأی میده اماسعید طوسی بعداز7سال ازاین عمل نجس تبرئه میشه.ازاولیا عاجزانه میخام سفت وسخت پیگیری کنند