ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میمنت حسینی چاوشی، بازداشتی تحت عنوان پروژه نفوذ به وکیل دسترسی ندارد

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به بازداشت دوتابعیتی‌ها ادامه می‌دهد. میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت‌شناسی یکی از این افراد است.

یک وکیل دادگستری با تایید بازداشت میمنت حسینی چاوشی به اتهام «نفوذ» می‌گوید که این استاد جمعیت شناسی هنوز به وکیل دسترسی ندارد.

میمنت حسینی چاوشی استاد جمعیت‌شناسی - عکس از ایرنا

۶ آذر خبرگزاری فارس، با انتشار خبری با عنوان بازداشت و احضار نفوذی‌های حوزه کنترل جمعیت، نوشته بود که یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است. در این گزارش از فردی به نام «م.ب» نام برده شده بود که مدت‌ها تحت‌عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده و دوتابعیتی است. فارس گفته‌بود این فرد بازداشت شده و برخی افراد نیز که هنوز نام آن‌ها اعلام نشده است، چندین مرتبه احضار شده‌اند.

خبرگزاری فارس ادعا کرده بود که این افراد با نفوذ در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و… اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام می‌کردند.

خبرگزاری ایرنا از قول محمود بهزادی، وکیل دادگستری نوشته است: «افرادی که با این اتهام‌ها بازداشت می‌‌شوند بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند تنها از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضاییه مشخص کرده‌اند دست به انتخاب وکیلی بزنند. بنابراین تا جایی من خبر دارم، میمنت حسینی چاوشی تاکنون از بین این افراد وکیلی انتخاب نکرده است».

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس ایرانی محقق در مؤسسه سیاست‌های عمومی دانشگاه ملی استرالیاست. در سال ۸۹ کتاب او با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) به‌عنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

روزنامه کیهان نیز ۱۰ آذر با اعلام نام اختصاری میمنت حسینی چاوشی نوشت: «م.ح که یک جمعیت‌شناس دوتابعیتی است، توسط یاران گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن، طی عملیاتی موفق، هنگام خروج از کشور دستگیر شده است.»

در واکنش به این خبر، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در توییتی نوشت: «اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است.»

دستگاه امنیتی و قضایی ایران در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان سیاسی – مدنی، روزنامه‌نگاران و ایرانیان دو تابعیتی را به اتهام مشارکت در پروژه نفوذ بازداشت و زندانی کرده است.

در بهمن ۹۶ نیز چندین نفر از فعالان محیط زیست ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، اما با وجود تبرئه از این اتهام، تحت اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی و فساد فی‌الارض همچنان در بازداشت هستند و روند دادرسی پرونده‌های آن‌ها مشخص نیست.

کاووس سیدامامی یکی از بازداشت شدگان در این پرونده نیز به شکل مشکوکی در زندان جان باخت. در حالی‌که در ایران تلاش می‌شود دوتابعیتی‌بودن به نظر می‌رسد فعالان حوزه جامعه‌شناسی هدف تازه دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.