ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی ارتش: به آزمایش‌های موشکی ادامه می‌دهیم

ایران با آزمایش موشک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد. سخنگوی ارتش اعلام کرد که برنامه موشکی توسعه می‌یابد. پاسخ به خروج آمریکا از برجام.

سخنگوی ارشد ارتش جمهوری اسلامی تلویحاً بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران را تأیید کرد. سردار ابوالفضل شکارچی اعلام کرد که جمهوری اسلامی هم به آزمایش‌های موشکی ادامه می‌دهد و هم اینکه همچنان در صدد توسعه برنامه موشکی خود است.

سخنگوی ارتش: برنامه موشکی ایران توسعه می‌یابد (عکس: آزمایش موشکی سپاه. آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا شنبه یکم دسامبر/ ۱۰ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران اخیراً یک موشک بالیستیک با برد متوسط و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. در این بیانیه گفته شده بود که موشکی که ایران پرتاب کرده، می‌تواند کل خاورمیانه و حتی بخش‌هایی از خاک اروپا را هدف قرار دهد. سپس جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا یکشنبه ۱۱ آذر/۲ دسامبر در مرکز «رونالد ریگان» در کالیفرنیا، در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت:

«این امر نشان می‌دهد که تلاش‌های ما برای متقاعد کردن آن‌ها به دست برداشتن از حمایت تهاجمی از تروریسم به همان اندازه ناکام است که تلاش‌های سازمان ملل متحد برای متوقف کردن آن‌ها از شلیک موشک.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی در واکنش به بیانیه وزیر خارجه آمریکا و اظهارات رئیس پنتاگون گفت:

«تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است. این کار ادامه خواهد پیدا کرد. ما هم تست و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد.»

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفته بود بهترین روش در مقابله با ایران «برخورد دیپلماتیک» است. سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی اما اعلام کرده که برنامه موشکی ایران به امنیت این کشور ربط دارد و به همین سبب «خارج از چارچوب مذاکرات» است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۹۴ برای تأیید برجام صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، یکشنبه ۱۱ آذر/ ۲ دسامبر در واکنش به بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش موشکی گفته است که «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده.»

قاسمی به تأکید یک بار دیگر اعلام کرد که برنامه موشکی ایران «ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.» سخنگوی ارشد ارتش هم بر همین معنا تأکید کرده و به کشورهای منطقه اطمینان داده که آزمایش‌های موشکی ایران «تنها در راستای بازدارندگی و افزایش توان دفاعی» این کشور است.

دولت آمریکا اردیبهشت سال جاری با نقص قطعنامه شورای امنیت از توافق هسته‌ای خارج شد و تمام تحریم‌های ذیل برجام را علیه جمهوری اسلامی احیا کرد. آزمایش موشکی اخیر به این معناست که ایران هم اکنون قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی و مقامات ایالات متحده، درباره زمان و مکان آزمایش موشکی اخیر ایران سکوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهره صفى نيا

    ايا بدين ترتيب ما دنبال جنگ طلبى هستيم؟ايا ما ملت گرسنه توان جنگ ديگرى را داريم؟ايا جوانان امروز همان جوانان سالهاى انقلابند كه شناسنامه بردارند ونام نويسى كنند كه روى مين بروند؟ ما ملت را بكجا ميبرند اين مردان سياستمدار؟! وانفسا وانفسا

  • نقی

    ناف جمهوری جهنمی اسلامی را با حرف مفت و زِر زِر زیادی بسته اند. اما با اقتصادی که در حال فروپاشی است, و به نظر برخی همین حالاش هم فرو پاشیده, دیگر واقعا دوران این زِر زِر زدن ها به پایان رسیده. موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که سهله, خود خدا هم دیگه نمیتونه حکومت ملاها را نجات بده. دو ماه دیگر اولین سالگرد خیزش دیماه است و هر ماه و هر هفته از دیماه به این سو حرکتهای مردمی در ایران وسیع تر, سازمان یافته تر و چالشگر تر شده اند. حالا هی موشک هوا کن, و فیل هوا کن و .... "...دیگه تمومه ماجرا!"