ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرد

روحانی می‌گوید آمریکا قادر نیست روابط تجاری ایران با منطقه و جهان را قطع کند. او می‌گوید ایران پس از ۴۰ سال به «پیروزی‌های کم‌نظیری» علیه «دشمن» دست یافته.

حسن روحانی بار دیگر گفت آمریکا قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد اما اگر چنین کند نفتی هم از خلیج فارس صادر نخواهد شد. او معتقد است که ایران در ۴۰ سال گذشته به «پیروزی‌های کم‌نظیری» علیه «دشمن» دست یافته است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز اولویت کنونی را مقابله با تحریم‌های آمریکا دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در شاهرود

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به استان سمنان سفر کرده روز سه‌شنبه ۱۳ آذر در شاهرود سخنرانی کرد و گفت: «امروز روزی است که برای اولین بار بعد از ۴۰ سال مبارزه با دشمن ظالم و ستمگر (آمریکا) به پیروزی‌های کم‌نظیری دست یافته‌ایم.»

روحانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و با بیان این‌که «آمریکا قادر نیست روابط تجاری ما را با منطقه و جهان قطع کند»، افزود: «آمریکا بداند نفت خود را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

روحانی و برخی مقامات ایران، از جمله فرماندهان سپاه پاسداران بارها تهدید کرده‌اند که در صورت جلوگیری از صادرات نفت ایران، تنگه هرمز را خواهند بست. آن‌ها حتی گفته‌اند که توانایی آن را دارند که چنین اقدامی را در نقاط دیگر نیز انجام دهند.

حسن روحانی همچنین گفت: «آمریکا تلاش می‌کند اروپا را از ایران جدا کند و در پی جدا کردن چین، هندوستان و همسایگان از ایران است و ایران‌هراسی را در منطقه ترویج می‌کند.»

ایران هم‌اکنون با پنج کشور اروپایی باقی مانده در برجام در تلاش است تا توافق هسته‌ای را حفظ کند. کشورهای اروپایی ساز و کار ویژه‌ای را برای ادامه مبادلات تجاری خود با ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا در نظر گرفته‌اند اما هنوز این ساز و کار به مرحله اجرایی نرسیده است.

روحانی معتقد است که در جریان تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واشنگتن در جهان منزوی شده است. او می‌گوید: «همه کشورها تحریم آمریکا را محکوم کردند، آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل شکست خورد، آمریکا در سازمان ملل، شورای امنیت و در دادگاه بین المللی لاهه شکست خورد.»

رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر از حضور ایران در منطقه خاورمیانه دفاع کرد و گفت: «نیروهای مسلح، نظام اسلامی، رهبری و ارکان نظام ما فقط برای ایران امنیت نیاوردند، برای امنیت عراق، سوریه، لبنان هم به ملت‌های منطقه کمک کردند». به‌گفته او جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا در صحنه نظامی و سیاسی، یمن را در برابر عربستان سعودی موفق سازد.

یکی از دلایل اصلی ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران حضور جمهوری اسلامی در مناقشات خاورمیانه است و تاکنون همه رهبران سیاسی و نظامی ایران در اظهارات رسمی خود از این حضور دفاع کرده‌اند. حتی کشورهای اروپایی که خواهان حفظ توافق هسته‌ای و ادامه روابط تجاری خود با ایران هستند از نقش ایران در خاورمیانه انتقاد می‌کنند و معتقدند خارج از برجام باید با ایران درباره حضورش در منطقه وارد گفت‌وگو شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز روز سه‌شنبه از حضور و نقش ایران در خاورمیانه دفاع کرد و گفت: «اگر اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده و با مشکلاتی روبه‌رو شود خاورمیانه دچار آشوب و بحران‌هایی می‌شود که دنیا به سادگی نمی‌تواند از کنار آن بگذرد، حضور ایران مقتدر در منطقه به ثبات و امنیت آن کمک می‌کند.»

جهانگیری تأکید کرد که «اقتدار کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه مسئله حیاتی و جدی است».

معاون اول رئیس جمهوری ایران چالش اصلی ایران در شرایط کنونی را «مقابله با تحریم‌های آمریکا» دانست و گفت: «اولویت‌های کشور جابه‌جا می‌شود، در سال ۹۴ و ۹۵ در چنین روزهایی از فضای بزرگ سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت جذب منابع خارجی سخن می‌گفتیم البته این بحث امروز هم ادامه دارد ولی اولویت ما جابه‌جا شده و اولویت امروز اداره کشور کمک به اداره زندگی مردم در مقابل تحریم‌های آمریکاست.»

جهانگیری همچنین تأکید کرد که در دوران تحریم‌ها «بیشترین آسیب به بیماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود ولی آمریکایی‌ها به دروغ اظهار می‌کنند که این تحریم‌ها تنها هدفش دولت ایران است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.