ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سندیکای نیشکر هفت‌تپه: مسئولیت شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با دولت است

سندیکای نیشکر هفت‌تپه با هشدار درباره وضعیت سلامتی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان خبر داده که آنان در ملاقات با خانواده‌هایشان حتی نمی‌توانسته‌اند روز و شب و زمان را تشخیص دهند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نسبت به وضعیت وخیم سلامتی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، فعالان کارگری و مدنی بازداشت شده در جریان اعتصاب و اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه «هشدار جدی» داده است. این سندیکا با اعلام اینکه بخشی و قلیان حتی توانایی تشخیص زمان را از دست داده‌اند و همچنان در انفرادی نگهداری می‌شوند، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شده و مسئولیت تمام رنج‌ها، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان را مستقیماً متوجه دولت ایران کرده است.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

در اطلاعیه این سندیکا آمده است خانواده‌های این بازداشت‌شدگان در ملاقات با آنان، شرایط و وضعیتشان را وخیم دیده‌اند: «هر دو شدیدا مضروب و تحت فشارهای روحی و جسمی شدید بوده و هستند.»

آثار کبودی ناشی از ضرب و شتم بر پیشانی اسماعیل بخشی همچنان وجود داشته است. این در حالی‌ست که صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه ۱۲ آذر شکنجه و  «ضرب و شتم یک کارگر» (اسماعیل بخشی) را ادعایی کذب دانست و گفت اگر این موضوع حقیقت ‌داشت با مأمور و مسئول مافوقش باید برخورد می‌شد:

«شکنجه یک کارگر به دلیل مطالبه حقوق خود ادعای یک خبرنگار بوده و قوه قضاییه این ادعا را پیگیری کرده و به چنین چیزی نرسیده است .... اگر چنین ادعایی دارند باید ادله ارائه کنند زیرا نمی‌توان به راحتی چنین سخنی گفت و خوراک برای دشمنان فراهم کرد. ما بر ضرورت رسیدگی‌ها و رفتارهای عادلانه و قانونی همواره تاکید داریم اما قابل پذیرش نیست که هر کسی از راه می رسد اتهامی را علیه دستگاه قضایی مطرح کند.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اما بر اساس اطلاعاتی که از خانواده‌های بخشی و قلیان دریافت کرده، نوشته است که آنان در دیدارهای کوتاهی موفق به ملاقات عزیزان خود شده‌اند و متوجه شده‌اند هر دوی آنها شدیدا مضروب شده و تحت فشارهای روحی و جسمی شدید بوده و هستند:

«آنان در ملاقات حتی قادر به تشخیص زمان و اینکه چه وقت از شبانه‌روز است هم نبوده‌اند و کماکان تحت فشار و در انفرادی نگهداری می‌شوند. سپیده قلیان به طور مشهودی بسیار لاغر و نحیف شده است و هنگامی که مادرش او را در آغوش گرفته، تن او به درد آمده است.»

وضعیت جسمی اسماعیل بخشی هم بسیار وخیم بوده و از جمله، هنوز آثار کبودی به علت ضرب و شتم بر پیشانی او به چشم می‌خورده است.

از سوی دیگر فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت‌تپه، در رد تکذیبیه رئیس قوه قضاییه در مورد شکنجه شدن اسماعیل بخشی گفته است محرومیت از دیدار با وکیل و خانواده خود مصداق شکنجه است.

در اطلاعیه سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اما آمده است که اسماعیل بخشی بعد از شنیدن خبر حمایت‌هایی که از او شده، لبخند بر لب آورده است.

سندیکای نیشکر هفت‌تپه در پایان اطلاعیه خود ضمن محکوم کردن شدید شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شده و مسئولیت تمام رنج‌ها، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان را مستقیما متوجه دولت ایران کرده است:

«حفظ سلامت و امنیت آنان وظیفه مقامات قضایی-‌امنیتی و دولت است. ما عمیقا و بیش از پیش نگران جان آنان هستیم و از تمام کارگران هفت‌تپه، ایران و جهان و از تمام نهادهای جهانی کارگری، رسانه‌ها و نهادهای مرتبط خواهان حمایت فوری، عملی و حداکثری برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و نیز علی نجاتی، یکی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هستیم.»

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان یک‌شنبه ۲۷ آبان همزمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، همراه با شمار دیگری از معترضان بازداشت شدند. دیگر کارگران دستگیر شده آزاد شدند اما این دو همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز شنبه سوم آذر از قول کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از  امنیتی بودن پرونده اسماعیل بخشی خبر داد و به نقل از او نوشت: «وزارت کار نمی‌تواند به این پرونده ورود کرده و کاری برایش صورت دهد.»

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ماه بار دیگر دست به اعتصاب زده و اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند که همچنان ادامه دارد. آنان خواهان خلع ید از بخش خصوصی و واگذاری نیشکر هفت‌تپه به دولت یا اداره این مجتمع عظیم با مدیریت شورای کارگری‌اند.

کارگران همچنین خواهان دریافت دستمزدهای معوقه خود هستند. از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران هفت‌تپه، فقط دو ماه آن پرداخت شده و قرار است که دستمزد دو ماه باقی‌مانده کارگران در دی سال جاری پرداخت شود.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.