ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مبادله زندانیان،‌ گامی به سمت صلح در یمن

توافق دولت یمن با شورشیان حوثی شامل بیش از ۲ هزار زندانی طرفدار دولت و ۱۵۰۰ تن از انصارالله می‌شود. هدف از این توافق «اعتمادسازی» عنوان شده.

دولت یمن و شورشیان حوثی صدها تن از زندانیان خود را مبادله می‌کنند. انتظار می‌رود این توافق شامل بیش از ۲ هزار زندانی طرفدار دولت و ۱۵۰۰ تن از حوثیان شود.

دروازه آزادی» در شرق حدیده»

امیدها برای پایان جنگ در یمن قوت می‌گیرند. در حالیکه طرفین درگیر در یمن آماده گفتگو‌های صلح سوئد می‌شوند دولت یمن اعلام کرد با مخالفان خود بر سر مبادله زندانیان در مقیاس وسیع به توافق رسیده است. این توافق با شورشیان حوثی در قالب «اعتمادسازی» بین طرفین و با هدف رسیدن به یک توافق آتش‌بس در جریان گفتگوهای صلح انجام شده است.

به گزارش الجزیره خالد الیمنی وزیر خارجه یمن سه‌شنبه ۴ دسامبر گفت که دولت او بعد از عبور از یک بن‌بست مذاکراتی ۸ تا ۹ ماهه، با حوثی‌ها به توافق رسیده است:

«در سوئد در موردچگونگی پیاده‌سازی این توافق و اینکه چطور مبادله اسیران، زندانیان، ربوده‌شده‌ها و مفقودالاثرها را اجرایی کنیم، صحبت خواهیم کرد».

یکی از مقامات دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این قرارداد ممکن است بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از نیروهای طرفدار دولت و بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ شورشی حوثی را شامل شود.

از طرف مقابل، عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور مربوط به زندانیان در تشکیلات حوثی‌ها رقم زندانیان را مشخص نکرد اما گفت این توافق گام نخست به سوی حل بحران انسانی یمن است:

«مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ما اعلام کرد که نیروهای ائتلاف و دولت یمن نیز توافق تبادل زندانیان را که در نوامبر از سمت حوثی‌ها امضا شده بود،‌ امضا کرده‌اند. اعلام امیدواری می‌کنیم که مرحله پیاده‌سازی این توافق بدون مشکل انجام بپذیرد».

از ابتدای جنگ یمن این سومین مبادله بین نیروهای دولت/ائتلاف و شورشیان حوثی ست.

گامی در مسیر درست

از ابتدای جنگ یمن نیروهای ائتلاف برای عقب‌راندن حوثی‌ها و جلوگیری از پیشروی آن‌ها بیش از ۱۸ هزار حمله هوایی انجام دادند که حدودا یک سوم این حملات، بمباران مناطق غیر نظامی بودند. زیرساخت‌های آب و برق هدف این حملات قرار گرفتند و بمباران های هوایی هزاران نفر را در عروسی‌ها‌، مراسم ترحیم،‌ مدارس و بیمارستان‌ها کشتند یا مجروح کردند.

کمیته صلیب سرخ جهانی با استقبال از توافق تبادل زندانیان اعلام کرد که حاضر است این تبادلات را تسهیل کرده و بر آن‌ها نظارت کند. میرلا حدیب سخنگوی این کمیته به خبرگزاری فرانسه گفت:

«این توافق گامی در مسیر درست به سمت ایجاد اعتماد دوجانبه بین گروه‌های یمنی ست».

این توافق در آستانه گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل که قرار است چهارشنبه ۴ دسامبر/۱۴ آذر بین مقامات دولت یمن و شورشیان حوثی برگزار شود اعلام شده است.

یکی از منابع آگاه به الجزیره گفته است سازمان ملل به‌دنبال این است تا اقداماتی چون برقراری آتش‌بس در حدیده و پایان‌دادن به حملات هوایی ائتلاف سعودی-اماراتی برای ایجاد اعتماد بیشتر انجام شوند. این منبع همچنین از آمادگی شورشیان حوثی آماده‌اند برای توقف همه حملات موشکی و پهپادی علیه عربستان و امارات متحده خبر داده است.

انتظار می‌رود در این گفتگوها مسائل دیگری چون بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت تصرف حوثی‌ها نیز به بحث گذاشته شود. یکی از محققان مرکز مطالعات استراتژیک صنعا می‌گوید قطعی شدن این توافق قبل از رفتن به سر میز مذاکره یکی از اهداف اصلی دولت یمن بوده‌است:

«در میان افرادی که توسط حوثی‌ها به اسارت گرفته شدند تعداد زیادی مقامات ارشد کشور یا بستگان آن‌ها هستند. به عنوان مثال ژنرال محمد الصبیحی وزیر سابق دفاع یا ناصراحمدمنصور هادی برادرزاده رئیس جمهور. وضعیت در یمن به‌قدری بغرنج است که بعد از اولین جلسه، چندین دور مذاکرات پیش‌بینی شده است. ماه‌ها و هفته‌ها طول خواهد کشید تا به بعضی از مسائل یمن رسیدگی شود».

چشم‌انداز تاریک یمن در ۲۰۱۹

سه‌شنبه سازمان ملل هشدار داد که بحران گرسنگی به طرز ناامیدکننده‌ای سراسر یمن را فرا گرفته و شمار مردمی که به کمک‌های غذایی احتیاج دارند به ۴ میلیون‌ نفر رسیده است. این تصویر تاریک از وضعیت یمن در گزارش ارزیابی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل برای سال آینده منتشر شده.

مارک لوکاک رئیس این دفتر به خبرنگاران در ژنو گفت:

«کشوری که در سال ۲۰۱۹ بزرگترین مشکلات را خواهد داشت یمن خواهد بود»

او همچنین در مورد کمک‌های غذایی سازمان ملل گفت:

«در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل ماهیانه به ۳ میلیون نفر کمک غذایی اهدا می‌کرده که این رقم امسال به ۸ میلیون نفر در ماه رسید و پیش‌بینی می‌شود که در ۲۰۱۹ به ۱۲ میلیون برسد.»

بر اساس اعلام این سازمان جنگ یمن اقتصاد این کشور را نابود کرده است و باعث شده تا ارزش ریال یمنی ۱۸۰درصد سقوط کند. قیمت غذا اما در ۱۲ماه گذشته  ۳۵درصد افزایش داشته و ۲۲ میلیون نفر به کمک‌های غذایی نیاز مبرم دارند. این رقم دو برابر جمعیت سوئد است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.