ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای نخستین بار یک زن به معاونت وزارت داخله افغانستان منصوب شد

حسنا جلیل به عنوان نخستین زن کار خود را در سمت معاونت استراتژیک وزارت داخله افغانستان آغاز کرد. این مقام تا پیش از این در انحصار مقامات نظامی بلندپایه بود.

حسنا جلیل به عنوان نخستین زن کار خود را در سمت معاونت استراتژیک وزارت داخله افغانستان آغاز کرد. این مقام تا پیش از این در انحصار مقامات نظامی بلندپایه بود.

حسنا جلیل در دفتر کارش در وزارت داخله افغانستان (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حسنا جلیل، چهارشنبه ۱۴ آذر/ ۵ دسامبر بعد از آغاز به کارش در مقام معاونت وزات داخله افغانستان گفته است از این چالش استقبال می‌کند و شغلش در وزارت داخله را دوست می‌دارد.

بعد از سقوط امارات اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) در سال ۲۰۰۱، حقوق مدنی زنان در افغانستان پیشرفت کرده است: دختران می‌توانند به مدرسه بروند و زنان هم از حق اشتغال بهره‌مند شده‌اند. قانون اساسی افغانستان حقوق زنان در این زمینه‌ها را به رسمیت شناخته است.

حسنا جلیل روز چهارشنبه گفت حضور او در سطح معاونت وزیر در دولت افغانستان حامل پیامی برای تندروهای مذهبی است:

«این نشانگر موفقیت دولت افغانستان است که یک زن را در بخش امنیتی دولت به کار گرفته. فکر می‌کنم پیامی هم برای دیگران باشد.»

حسنا جلیل که فقط ۲۶ سال دارد، تحصیلاتش را در دانشگاه آمریکایی افغانستان در رشته بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده و پیش از این ریاست بخش «تحلیل، ارزیابی و پالیسی» وزارت معادن و نفت افغانستان را به عهده داشت.

مخالفات دولت اشرف غنی می‌گویند حسنا جلیل جوان‌تر و بی‌تجربه‌تر از آن است که بتواند در سمت معاونت استراتژیک وزارت داخله که معمولاً در انحصار مقامات بلندپایه نظامی است به وظایفش عمل کند. شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به منتقدان دولت گفته است:

«زنان کشور اکنون از سفارت افغانستان در امریکا گرفته تا معاونت وزارت داخله، معاونت لوی سارنوالی، وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها، ریاست‌ها، شاروالی‌ها، معاونت ولایات، ولسوالی و بخش‌های امنیتی و دفاعی حضور دارند. این حضور هر روز قوی‌تر و پررنگ‌تر خواهد شد. متاسفانه بعد از اعلام معاونت وزارت داخله شاهد برخی واکنش‌ها در فضای مجازی هستیم، این واکنش‌ها نشان می‌دهند که هنوز برخی از هموطنان ظرفیت‌های عظیم خلق شده در بخش منابع بشری را در افغانستان درک نکرده‌اند. بهتر است زود قضاوت نکنیم!»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.