ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: حمله به چابهار را بی‌‌پاسخ نمی‌گذاریم

وزیر خارجه ایران با یادآوری حمله جندالله به مسجد شیعیان در چابهار، امارات متحده عربی را به حمایت از «تروریست»‌ها متهم کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر تلویحاً امارات متحده عربی را در حادثه تروریستی چابهار مقصر دانست. ظریف گفت: «حرفم را به خاطر داشته باشید: ایران تروریست‌ها و اربابان آن‌ها را به سزای عملشان می‌رساند.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

صبح پنجشنبه ۱۵ آذر ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه (به وقت محلی) در بندر چابهار در جنوب ایران یک بمب‌گذار انتحاری با یک دستگاه وانت نیسان به ستاد فرماندهی انتظامی چابهار در فلکه کوزه حمله کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی عامل انتحاری به در اصلی پاسگاه نزدیک شد اما مأموران خودرو را بیرون پاسگاه متوقف کردند و مهاجم خود را در آنجا منفجر کرد. پس از انفجار، عده‌ای دیگر از مهاجمان شروع به تیراندازی کردند. آن‌ها در در درگیری با مأموران ایرانی کشته  شدند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که در حمله انتحاری چابهار ۲۹ نفر کشته و مجروح شده‌اند. «کمپین فعالان بلوچ» تعداد کشته‌شدگان را چهار تن و شمار مجروحان را ۳۳ تن اعلام کرده است. گروه «انصار الفرقان» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

ساعتی بعد از این حمله محمد جواد ظریف با انتشار پیامی در توییتر، امارات متحده عربی را به حمایت از «تروریست‌ها» متهم کرد. وزیر خارجه ایران نوشت:

«تروریست‌های مورد حمایت خارجی، افراد بی‌گناه را در چابهار کشتند و زخمی کردند. همانطور که در گذشته هم به صراحت گفته‌ایم، چنین جنایاتی بی‌مجازات باقی نخواهد ماند: در سال ۲۰۱۰ سرویس‌های امنیتی ما افراط‌گرایانی را که از امارات می‌آمدند، ردیابی و بازداشت کردند.»

ظریف سپس به عاملان این حمله هشدار داد:

«حرفم را به خاطر داشته باشید: ایران تروریست‌ها و اربابان آن‌ها را به سزای عملشان می‌رساند.»

در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) دو بمب‌گذار انتحاری در ایام تاسوعا و عاشورا به مسجد امام حسین شیعیان در چابهار حمله کردند و ۲۸ تن از پاسداران را کشتند. جندالله اعلام کرده بود که این حمله را در انتقام از اعدام عبدالمالک ریگی انجام داده است. وزارت اطلاعات گفته بود که هشت نفر از افراد مرتبط با این حمله را دستگیر کرده اما جندالله این ادعا را رد کرده بود. ظریف در پیام‌اش در توییتر به این واقعه اشاره می‌کند.

حمله به چابهار، تنها دو ماه بعد از حمله تروریستی به رژه نظامیان در اهواز اتفاق افتاد. در حمله ۳۱ شهریور به اهواز که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، ۲۴ نفر از جمله یک کودک چهار ساله کشته شدند. سپاه پاسداران در پاسخ به این حمله با موشک‌های میان‌برد ذوالفقار و قیام مقر داعش در بوکمال در شرق فرات را هدف قرار داد.

در آن زمان هم  جمهوری اسلامی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده بود. سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به عربستان هشدار داده بود که اگر رفتار‌های خود را «تصحیح» و «عذرخواهی» نکند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «حق پاسخ کوبنده» را «برای خود در هر زمان و مکان محفوظ» می‌دانند.

بندر چابهار جزو مناطق آزاد اقتصادی است. بر اساس قراردادی بین ایران هند، این کشور در ازای ده‌ها میلیون دلار سرمایه‌ای که برای توسعه بندر چابهار هزینه می‌کند، می‌تواند از این بندر به مدت ۱۰ سال برای حمل و نقل کالا استفاده کند. ایالات متحده به هند اطمینان داده که سرمایه‌گذاری‌اش در چابهار تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد. دولت هند  پنج‌شنبه ۱۵ آذر با صدور بیانیه‌ای، حمله به «چابهار» را محکوم کرد و وزارت خارجه این کشور هم خواهان مجازات عاملان این حادثه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.