ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق موقت اوپک بر سر کاهش تولید نفت

هنوز میزان کاهش تولید نفت در این توافق موقت مشخص نیست و به اظهارنظر روسیه منوط شده است. روسیه می‌گوید برایش دشوار است که در سرمای زمستان تولید نفت خود را کاهش دهد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در صدو‌هفتادوپنجمین اجلاس خود در وین به توافقی موقت درباره کاهش تولید نفت دست یافت. میزان کاهش هنوز مشخص نیست و تعیین آن به پس از روشن شدن دیدگاه روسیه موکول شده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)

به‌گزارش رویترز، اعضای اوپک پنج‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر در وین پایتخت اتریش اجلاس خود را برگزار کردند اما الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، کشور هم‌پیمان اوپک، اجلاس را برای تبادل نظر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور به مقصد سن پترزبورگ ترک کرد.

الکساندر نواک باید روز جمعه به وین بازگردد و در مذاکرات اوپک و متحدانش شرکت کند.

اوپک امیدوار است که قیمت نفت را که از اوایل اکتبر تقریباً به یک سوم کاهش یافته، افزایش دهد اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از اوپک خواسته است تا از هرگونه کاهش تولید نفت خودداری کند تا قیمت‌ها پایین بیاید.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی پیش از آغاز اجلاس اوپک به خبرنگاران گفت: «امیدواریم در اواخر روز جمعه به نتیجه‌ای برسیم (...) کشورهای غیرعضو اوپک نیز باید خود را متعهد کنند.»

الفالح افزود: «اگر همه مایل نباشند به‌طور صحیح مشارکت کنند، ما صبر خواهیم کرد تا این تمایل حاصل شود.»

او در پاسخ به احتمال خطر شکست مذاکرات گفت همه چیز امکان دارد.

به‌گفته وزیر نفت عربستان سعودی کاهش تولید از ۰،۵ تا ۱،۵ میلیون بشکه در روز متغیر خواهد بود اما یک میلیون بشکه در روز نیز قابل قبول است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمالی پنج‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بر اساس نگرانی از آن‌که اجلاس وین به نتیجه‌ای نخواهد رسید ۵ درصد کاهش یافت و به زیر ۵۹ دلار در هر بشکه رسید اما از ظهر پنج‌شنبه به بعد به بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۱۳ سنت رسید.

نفت خام برنت پس از نزدیک شدن به بشکه‌ای ۸۷ دلار، از آغاز ماه اکتبر تقریباً یک سوم قیمت خود را از دست داده است.

اعضای اوپک می‌گویند اگر روسیه با کاهش روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت خود موافقت کند این سازمان و روسیه می‌توانند تولید روزانه خود را به یک میلیون بشکه کاهش دهند و اگر روسیه نفت خود را روزانه ۲۵۰ هزار بشکه‌ کاهش دهد، کاهش عمومی تولید نفت می‌تواند به ۱،۳ میلیون بشکه‌ در روز برسد.

الکساندر نواک روز پنج‌شنبه به خبرگزاری اینترفاکس گفت به علت سرد شدن هوا، نسبت به کشورهای دیگر تولیدکننده نفت، برای روسیه دشوار است که تولید زمستانی خود را کاهش دهد.

عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی تولید خود را در ماه ژوئن افزایش دادند و دونالد ترامپ نیز خواستار افزایش تولید نفت شد تا کمبود نفت ایران در بازار جهانی به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور جبران شود. ایران سومین کشور صادرکننده نفت در اوپک است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران روز پنج‌شنبه گفت: «تا زمانی که تحریم‌های ایران به طور کامل برداشته نشود ایران در هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید مشارکت نمی‌کند و وارد کردن ایران به این توافق، غیرطبیعی و نامتعارف است.»

سامر غدبان، وزیر نفت عراق نیز اعلام کرد که کشورش، دومین تولیدکننده اوپک، از کاهش تولید حمایت و به آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.