ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی دولت فرانسه از ادامه اعتراضات «جلیقه‌زردها»

«جلیقه‌زردها» فراخوان داده‌اند که شنبه نیز به خیابان‌های شهرهای فرانسه خواهند آمد. دولت ۸۹ هزار مأمور پلیس را برای کنترل اوضاع بسیج کرده. قرار است مکرون درباره این اعتراضات سخن بگوید.

در حالی‌که دولت فرانسه اعلام کرد که طرح افزایش مالیات بر سوخت خودروها را به‌کل کنار گذاشته است «جلیقه‌زردها» گفته‌اند به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. آن‌ها قرار است روز شنبه دوباره به خیابان‌ها بیایند. دولت نگران درگیری‌های جدید خیابانی است و تدابیر شدید امنیتی در نظر گرفته است. مکرون می‌خواهد روز دوشنبه درباره این اعتراضات سخن بگوید.

جنبش «جلیقه زردها» از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت

دولت فرانسه نگران گسترش ناآرامی‌ها در روز شنبه ۸ دسامبر / ۱۷ آذر است. «جلیقه زردها» اعلام کرده‌اند که «پرده چهارم» از اعتراضات (چهارمین آخر هفته اعتراضات) را روز شنبه اجرا خواهند کرد.

معترضان در آخر هفته‌های اخیر به‌ویژه در پاریس در خیابان‌ها با مأموران پلیس درگیر شدند. در این ناآرامی‌ها خودروها به آتش کشیده شده و مغازه‌ها و ساختمان‌ها تخریب و شیشه‌های آن‌ها شکسته شدند. پلیس ۴۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرد. شمار بازداشت‌شدگان در یک دهه اخیر بی‌سابقه بود.

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفته است که برای تظاهرات روز شنبه ۸۹ هزار مأمور انتظامی بسیج شده‌اند که ۸ هزار نفر از آن‌ها در خیابان‌های پاریس مستقر خواهند بود.

او که شامگاه پنج‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر با شبکه تلویزیونی «ت‌اف ۱» فرانسه مصاحبه می‌کرد گفت: « این یک بسیج فوق‌العاده است.» در پاریس همچنین حدود ۱۲ خودرو زرهی متعلق به ژاندارمری مستقر خواهند بود.

در همین حال، اعتراضات در فرانسه گسترش می یابد. دانش‌آموزان و دانشجویان علیه اصلاحات در نظام آموزشی دست به تظاهرات زدند و مؤسسات آموزشی را مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز در جریان اعتراضات روز پنج‌شنبه دستگیر شدند. برای هفته آینده کشاورزان در نظر دارند تظاهراتی برگزار کنند.

این اعتراضات تأثیر خود را بر صنعت گردشگری نیز گذاشته است. برج ایفل، موزه لوور، اُپرای پاریس و  نمایشگاه گراند پاله اعلام کردند که در اعتراضات روز شنبه درهای‌ خود را خواهند بست.

جنبش «جلیقه زردها» جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد.

دولت فرانسه ابتدا روز سه‌شنبه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر اعلام کرد که طرح افزایش مالیات بر سوخت را برای شش ماه به تعویق می‌اندازد و سپس این طرح را کاملاً کنار گذاشت. با این حال معترضان خواسته‌های عمیق‌تر اجتماعی و اقتصادی دارند و خواهان ادامه اعتراضات علیه دولت مکرون هستند.

در این مدت گروهی از سیاستمداران خواستار استعفای امانوئل مکرون شدند، دیگران موضوع همه‌پرسی را پیش کشیدند و برخی خواستار انحلال پارلمان شدند.

امانوئل مکرون پس از بازگشت از نشست جی ۲۰ در مجامع عمومی از اظهارنظر درباره این اعتراضات پرهیز کرده است اما الیزابت بورن، وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام کرده که مکرون در آغاز هفته آینده درباره این اعتراضات صحبت خواهد کرد.

سوسیالیست‌ها و چپ‌ها نیز قصد دارند در روز دوشنبه آینده رأی عدم اعتماد به امانوئل مکرون را به بحث بگذارند‎.

به گفته رسانه‌های فرانسوی، بحران سیاسی که «جلیقه‌زردها» ایجاد کردند جدی‌ترین بحران دولت از زمان روی کار آمدن مکرون در ماه مه سال ۲۰۱۷ تاکنون است. با این حال، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه که با این اعتراضات به لحاظ سیاسی ضعیف شده است، می‌گوید به مکرون اعتماد دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.