ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس صلح یمن: پیشنهاد دولت یمن برای بازگشایی فرودگاه صنعا

هیئت نمایندگی دولت یمن می‌گوید هواپیماهایی که به صنعا رفت و آمد می‌کنند باید در فرودگاه‌های عدن و سیئون که در دست نیروهای آن‌هاست مورد بازرسی قرار گیرند. حوثی‌ها این شرایط را رد کرده‌اند.

در روز دوم مذاکرات صلح یمن که در سوئد جریان دارد، هیئت نمایندگی دولت یمن پیشنهاد داده که فرودگاه صنعا که در دست شیعیان حوثی است بازگشایی شود به این شرط که هواپیماها در مسیر صنعا در فرودگاه‌های عدن و سیئون که در دست نیروهای دولتی هستند مورد بازرسی قرار گیرند. حوثی‌ها این شرایط را قبول نکرده‌اند.

اجلاس صلح یمن در سوئد

به‌گزارش رویترز از ریمبو، محل برگزاری اجلاس صلح یمن در سوئد، دولت یمن، مورد حمایت عربستان سعودی، جمعه ۷ دسامبر / ۱۶ آذر در جریان مذاکراتِ زیر نظارت سازمان ملل، پیشنهاد بازگشایی فرودگاه صنعا را مطرح کرد. صنعا، پایتخت یمن در دست شورشیان حوثی است.

هیئت نمایندگی دولت از جمله این شرط را گذاشته که هواپیماهایی که به صنعا می‌روند و یا از آ‌ن‌جا پرواز می‌کنند در عدن و سیئون که فرودگاه‌هایشان در دست نیروهای دولتی است، مورد بازرسی قرار گیرند.

به‌گزارش شبکه الجزیره، حوثی‌ها با رد این شرایط اعلام کرده‌اند که بازگشایی فرودگاه صنعا باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شود.

از سوی دیگر محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده شیعیان حوثی خواهان پایان نبرد‌ها برای کنترل بندر الحدیده شد که به‌گفته او موضوعی جدا از درگیری‌هاست. بندر الحدیده بندری استراتژیک است که بیشتر کمک‌های انسانی به یمن از این بندر وارد می‌شود.

عبدالسلام همچنین گفته است که اولویت قبل از خلع سلاحِ دو طرف ایجاد یک دولت پایدار در یمن است.

هیئت‌های نمایندگی دولت یمن و شیعیان حوثی پس از دو سال، از روز گذشته، پنج‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر مذاکرات خود را در قلعه یوهانسبرگ، نزدیک استکهلم، از سر گرفتند. آن‌ها پیش از این در مورد آزادی هزاران زندانی توافق کردند.

مروان دماج، از اعضای هیئت نمایندگی دولت یمن و وزیر فرهنگ عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور به رویترز گفت فرودگاه صنعا باید «برای پایان دادن به رنج مردم» بازگشایی شود. او گفت: «اما افرادی که از صنعا خارج می‌شوند باید قبل از رفتن به یک کشور خارجی در عدن توقف کنند.»

حمزه الکمالی، یک عضو دیگر هیئت دولتی یمن جزئیات بیشتری از این پیشنهاد ارائه داد و اعلام کرد که هواپیماهایی که به صنعا رفت‌وآمد می‌کنند باید قبل از ادامه راه خود در عدن، واقع در جنوب کشور یا سیئون، در شرق پایتخت به‌منظور بازرسی توقف کنند.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که بر مذاکرات نظارت می‌کند نیز خواهان دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس در بندر الحدیده است. الحدیده در دست حوثی‌های مورد حمایت ایران است.

این امر می‌تواند منجر به آتش‌بسی گسترده‌تر شود که به حملات هوایی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی و موشک‌باران شورشیان حوثی به خاک عربستان پایان دهد.

عربستان سعودی و متحدانش از ماه مارس ۲۰۱۵ به دخالت نظامی در یمن روی آوردند و در حال حاضر می‌خواهند به این جنگِ پُرهزینه پایان دهند.

از سوی دیگر، متحدان غربی که سلاح و اطلاعات در اختیار ائتلاف عربی قرار می‌دهند، مایلند به سرعت راه حلی برای مقابله با این بحران پیدا کنند، بحرانی که ده‌ها هزار نفر کشته و بیش از هشت میلیون یمنی گرسنه بر جای گذاشته است.

پس از ‌قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناراضی سعودی در روز ۲ اکتبر / ۱۰ مهر در سفارت عربستان در استانبول، موقعیت سیاسی ریاض تضعیف شده است. مجلس سنای آمریکا در حال بررسی تصویب قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.